Renault har gjort det bra i tidligere tester, men gikk nå på en stjernesmell.  Foto: EURO NCAP
Renault har gjort det bra i tidligere tester, men gikk nå på en stjernesmell. Foto: EURO NCAPVis mer

Fransk fadese i krasjtest!

Renault er blant bilmerkene som har utmerket seg med høyest sikkerhet. Men ved siste test av modellen Mégane gikk de på en real stjernesmell.

Instituttet Euro NCAP krasjtester jevnlig det meste av biler på markedet. Det er blitt en standard de fleste bilprodusenter retter seg etter, og alle ivrer etter å oppnå fem stjerner som de igjen flittig profilerer i sine markedsføringskampanjer. Den sikreste bilen de testet i fjor var overraskende nok denne!

Renault er blant bilprodusentene som har tradisjon for å gjøre det virkelig bra i disse testene, og har for det meste oppnådd fem stjerner og høy sikkerhetsscore. Euro NCAP gir nå ekstrapoeng for avansert sikkerhetsutstyr.

Her ser du resultatene 2014-utgaven av Renault Megane Combi oppnådde. Foto: EURO NCAP Vis mer


Konkurrentene har fem stjerner

De tidligere generasjonene av kompaktmodellen Mégane har ved de to foregående kollisjonstestene oppnådd fem stjerner, i henholdsvis 2002 og 2008. Vi må tilbake til 1998 sist de fikk dårligere, da de fikk fire stjerner.

Men mens konkurrenter som Ford Focus, Toyota Auris og VW Golf alle har oppnådd fem stjerner, klarte altså nå Mégane bare tre stjerner. Det er kort og godt nedslående for en bilprodusent som har flagget resultatene fra disse testene såpass høyt tidligere, samtidig som at fem stjerner har utviklet seg til å bli normen for de fleste biler som testes.

Hva gikk så galt? Ser vi nærmere på testresultatene viser det seg at modellen får god score i flere kategorier, men det går galt når det kommer til punktene fotgjengerbeskyttelse og sikkerhetssystemer. Euro NCAP trekker for resultatet ved påkjørsel av fotgjenger. Renault straffes også hardt for det som kan ses på som en bagatell. For setebeltevarslingen for baksetet er ikke oversatt til alle språk. Renault opplyser imidlertid at de vil utbedre dette snarlig. Også merking for utkobling av kollisjonspute på passasjersiden var for dårlig, ifølge Euro NCAP.