Fransk åpning i norsk bilmarked

Ola Nordmanns bilpreferanser er i endring. I dag kjører én av tre nordmenn Ford, Opel, Mazda eller Volvo. Men disse bilmerkene har én ting til felles - de har mistet tiltrekningskraft.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Statistikk kan i utgangspunktet virke kjedelig. Men når man setter ulik statistikk sammen, kan man ofte finne både spennende og overraskende resultater. Som for eksempel hvis man kobler statistikken over Norges totale personbilbestand sammen med statistikken over det norske nybilsalget. Da vil man nemlig finne ut av Ola Nordmanns bilpreferanser har forandret seg kraftig de siste årene.

Fremgang for Peugeot

La oss for eksempel ta en titt på det tre franske bilmerkene. Peugeot, som kun utgjør 3,9 prosent av det totale norske personbilmarkedet, har hittil i år kapret hele 7,7 prosent av det norske nybilsalget. Det betyr, hvis denne utviklingen fortsetter, at Peugeot på sikt vil utgjøre en langt større del av den norske bilparken. Dette lover godt for dem som lever av dette merket i Norge, ikke minst verksteder og reservedelsleverandører.

Fremadstormende lillebrødre

Peugeot er storebror blant de franske merkene i Norge, men ikke den eneste franskmannen som gjør det godt. Renault, som kun utgjør 2,1 prosent av bilparken, har hittil i år klart å karre til seg hele 3,9 prosent av nybilsalget. Og ny-frankofile nordmenn ser også ut til å la seg sjarmere av Citroën, som nå har 3,3 prosent av det norske nybilsalget. Med tanke på at dette merket kun utgjør 1,9 prosent av bestanden, er fremgangen kraftig.

Mazda sliter

HJELPER IKKE: Mazda har verdens mest solgte roadster, MX-5, på modellpaletten. Det hjelper imidlertid ikke her på berget, salget går tilbake. Snart kommer imidlertid den nye Mazda 6, som nok vil bidra til økt Mazda-salg. Vis mer

I den andre enden av skalaen finner vi tristere skjebner. La oss for eksempel se på Mazda. Dette japanske bilmerket var svært populært på 80-tallet, noe som har bidratt til at merket utgjør 5,4 prosent av den totale norske bilbestanden. Det betyr at mer enn 1 av 20 norske biler er en Mazda. Men hvis vi tar en titt på salgsstatistikken, finner vi ut at fremtiden ikke ser like lys ut for den tidligere storselgeren. Mazdas bilmodeller utgjør nå kun 2,1 prosent av nybilsalget.

Opel mister draget

Også Opel har mistet draget på Ola Nordmann. Mens Opel i dag utgjør hele 10,2 prosent av den norske personbilbestanden, utgjør nybilsalget kun 6,8 prosent. Dette betyr ikke bare tapt nybilsalg og tapt prestisje for den norske Opel-importøren. Det betyr også, forutsatt at utviklingen fortsetter, at Opel-verksteder og dele-leverandører vil få mindre å gjøre i årene som kommer.

Det er ikke bare Mazda og Opel som sliter med sviktende nybilsalg. Det samme gjelder merker som Ford, Volvo, Mercedes-Benz og BMW. De tre sistnevnte merkene er imidlertid blant bruktimportørenes favoritter. Dermed øker bestanden av disse merkene, til tross for at nybilsalget ikke holder tritt med bestandstallene.

Medgang for Volkswagen

NY GIV: Octavia har sørget for at Skoda har vunnet verdifulle markedsandeler i Norge. Vis mer

Når noen taper, er det alltid noen som vinner, så også her. Og det er ikke bare franske biler som har blitt mer populære her på berget. Volkswagen, som med 12,1 prosent av bestanden er Norges mest utbredte bilmerke, selger fortsatt godt. Merket har hittil i år erobret 12,7 prosent av nybilsalget, noe som lover godt for Volkswagens merkeverksteder.

Den norske Volkswagen-importøren, Harald A. Møller, har imidlertid mer å glede seg over. Denne importøren har nemlig også ansvaret for salget av tre andre merker - Audi, Skoda og Seat. Samtlige av disse merkene vinner stadig nye markedsandeler, ikke minst Skoda, som nå har 2,5 prosent av nybilsalget. Til sammenligning utgjør Skoda i dag kun 0,9 prosent av den norske personbilbestanden.

Toyota herjer

Den mest imponerende fremgangen står imidlertid Toyota for. Toyota er allerede Norges nest mest vanlige bil, med 10,2 prosent av bestanden. Men den norske Toyota-importøren hviler ikke på laurbærene. Ved hjelp av en rekke nye modeller har Toyota hittil i år klart å kapre hele 16 prosent av de norske nybilkundene.

Du finner hele oversikten over den norske personbilbestanden sammenlignet med det norske nybilsalget her.

Kilder: Den norske personbilbestanden - Statistisk sentralbyrå (SSB), Det norske nybilsalget - Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)