Slik tar Saab 9-5 seg ut på standen i Frankfurt. Utførelse: Vector. Foto: Knut Moberg
Slik tar Saab 9-5 seg ut på standen i Frankfurt. Utførelse: Vector. Foto: Knut MobergVis mer

Frankfurt: Alt om Saab 9-5

En ny og forhåpentlig frisk start på merket Saab ble formelt sparket igang i Frankfurt.

NB! Oppdatering: Etter at denne artikkelen ble skrevet ble planene om Koenigseggs overtagelse av Saab skrinlagt - og en ny løsning som blant annet involverer den nederlandske sportsbilprodusenten Spyker på eiersiden, ble redningen for Saab i 12. time. En ny, norsk Saab-organisasjon skal etableres før sommeren 2010.

FRANKFURT (DinSide Motor): Sist vi omtalte Saab 9-5 var fortsatt ikke all informasjon om bilen tilgjengelig og finansieringen av Koenigseggs overtagelse av den spesielle svenske produsenten var ennå ikke klarlagt.

Nå kan vi imidlertid konstatere at Saab er tilbake og oppe og går og horisonten har klarnet. I Frankfurt har vi fått se bilen for første gang i virkeligheten og fikk et mer positivt inntrykk av designen, som fremstår mer dynamisk enn på bildene som var blitt vist/som hadde lekket ut på forhånd.

En ny æra

Administrerende direktør Jan Åke Jonsson uttalte ved avdukingen av bilen at den betyr starten på en ny epoke for merket, og sjelden har vel en slik uttalelse hatt større sannhetsgehalt. Dagens 9-5 er, til tross for noen oppgraderinger under sin karrière, fullstendig utdatert. Den har eksistert gjennom bortimot to normale livssykluser for en bil - lanseringen fant sted for 12 år siden.

Stor premiumbil

Den nye 9-5 er en stor sedan (stasjonsvogn kommer på et senere tidspunkt). Det er den største og mest teknisk avanserte Saab noensinne. Bilen stiller seg resolutt i konkurranse med premiumbiler som Mercedes E-klasse, BMW 5-serie og Audi A6, men langt på vei på egne premisser. Med en lengde på fem meter (500,8 centimeter) og en bredde på 187 centimeter, ruver Saaben i landskapet. Linjeføringen beskrives som inspirert av skandinavisk design og Saab-tradisjon - deriblant fly. Mye av dette kan spores tilbake til designstudien Aero X som ble vist på bilutstillingen i Genève i 2006.

Utførelse: Aero Foto: Stian Gihle
Utførelse: Aero Foto: Stian Gihle
Utførelse: Aero Foto: Stian Gihle
Utførelse: Vector Foto: Knut Moberg
Utførelse: Vector Foto: Knut Moberg
Foto: Saab
Foto: Saab
Utførelse: Vector Foto: Knut Moberg
Slik tar Saab 9-5 seg ut på standen i Frankfurt. Utførelse: Vector. Foto: Knut Moberg
Utførelse: Vector Foto: Knut Moberg
Konseptet Saab Aero, her utstilt i Genève i 2006. Foto: Knut Moberg


"Skandinavisk design"

Proporsjonene skal ligge et sted mellom en klassisk sedan og en såkalt firedørs-kupé (som Mercedes CLS er ur-eksempelet på). Formene er avrundet og glatte, noe som skal være inspirert av flykroppen. Samtidig skal overganger og proporsjoner, særlig i området fra panseret til taket, henspille på formspråket som den opprinnelige Saab 900 introduserte.


God plass

Uten å være så voldsomt som de ytre dimensjonene skulle tyde på, er den innvendige plassen god, og både foran og bak er benplassen blitt bedre i forhold til utgående 9-5. Bagasjerommet er romslig med et volum som Saab selv oppgir til 515 liter og kan gjøres mer praktisk ved hjelp av en Audi-inspirert anordning med skinner og flyttbare "gjerder". I motsetning til Audi har Saab valgt en buet skinne som gir diverse muligheter for oppdeling av lasteflaten. Smart.

Motorer

Motorutvalget begrenser seg i første omgang til fire blokker; tre bensin/bioetanol-matede og en dieselmotor. Interessant er det å notere seg en innstegsmodell med en 1,6-liters bensinmotor som har motorisert de friskere Opel Astra-utgavene en stund. (Kan man forresten tenke seg en Mercedes E 160...?) Den har for øvrig helt greie ytelser på papiret og bilen burde ingenlunde føles undermotorisert. Toliters turbomotoren kan gå på både bensin og bioetanol E85. V6-motoren med 2,8 liter slagvolum og 300 hestekrefter utgjør toppmotoriseringen mens det på dieselsiden kun presenteres en variant i denne omgang; toliteren på 160 hestekrefter. For mer detaljer, se tabellen nedenfor.

Mye tyder på at dette bare er en begynnelse. Denne bilen er i hovedsak utviklet lenge før Koenigsegg/Eker &Co kom inn i bildet, og det anses eksempelvis som sannsynlig at det i overskuelig fremtid vil bli presentert en eller annen hybridløsning for Saab 9-5.

Saab 9-5: Motordata (Det vil også komme en dieselvariant på 190 hk.)
Motorvariant1.6T2.0T2.8T2.0TiD
Konfig.4 i rekke4 i rekkeV64 i rekke
Effekt180 hk220 hk300 hk160 hk
Dreiemoment230350400350
Firehjulsdriftneitilleggstandardnei
     
0-1009,5 sek7,9 sek(aut: 8,5)6,9 sek10,1
Toppfart220 km/t240 km/t250 km/t215 km/t
     
Blandet forbruk - man0,76 l/mil0,84 l/mil-0,53 l/mil
Blandet forbruk - aut-0,95 l/mil1,14 l/mil0,68 l/mil
     
CO2-utslipp - man176 g/km198 g/km 139 g/km
CO2-utslipp - aut-223 g/km269 g/km179 g/km
Foreløpige data (Frankfurt, 2009)


Mye tilgjengelig utstyr

Som seg hør og bør en modell som har ambisjoner om å innlemmes i premium-segmentet, har Saab 9-5 mye og avansert utstyr tilgjengelig. Det dreier seg om for eksempel:

- Avansert førerassistanse som adaptiv fartsholder og -begrenser og frontruteprojisert informasjon (head-up display) - selv om sistnevnte nå også begynner å finne veien til lavere segmenter;

- Systemer relatert til selve kjøringen som firehjulsdrift (XWD) med elektronisk differensialbrems, adaptivt understell (DriveSense), som tilpasser seg førerens kjørestil med muligheter for valg av oppsett, sportschassis som tilvalg (standard med XWD);

- Bi-Xenon frontlys med adaptive lykter (med lysstyrke og lyskjegle som tilpasser seg kjøre- trafikk- og værforhold)

- og for øvrig det meste av det som idag finnes av tilgjengelig ekstrautstyr når det gjelder klimakontroll, informasjons- og underholdningssystemer...

Etter dette første møtet med nye Saab 9-5 er vi som nevnt innledningsvis mer fornøyde enn vi forventet og ser frem til å få en første prøvekjøring. Mer om lansering i Norge og, selvfølgelig, priser, vil vi komme tilbake til når informasjonen er tilgjengelig.