Rolls-Royce Ghost. Foto: Knut Moberg
Rolls-Royce Ghost. Foto: Knut MobergVis mer

Frankfurt 2009: Et fyrverkeri av nyheter

Bilindustrien går gjennom en tøff tid – men det sporer åpenbart til kreativitet.

Bilmessen i Frankfurt er heller ikke i år noen revolusjon, men viser at tendensene vi har konstatert de siste årene forsterkes. Finanskrisen har hatt noen uheldige konsekvenser – for eksempel er verken Honda, Mitsubishi eller Nissan til stede i Frankfurt i år. Det er dyrt å stille på bilutstilling og for disse aktørene er nok Tokyo – om en drøy måned – og de amerikanske messene viktigere.

Ingen depresjon

Men totalt sett er det ingen depresjon å spore når vi vandrer gjennom messehallene i Frankfurt. Motgang sporer til innsats får vi tro, og kreativiteten er det ingenting å utsette på. På miljøfronten roer det seg litt; nå er det lite hysteri å spore, bare en målbevisst jobbing mot det som en dag skal bli et null-utslipps-transportsystem (puh!).

Storstilt elbilsatsing

Mest tydelige på akkurat det er Renault – og deres massive nærvær forklarer muligens at den japanske partneren Nissan ikke egentlig behøvde å stille opp. Intet mindre enn fire miljøvennlige konsepter maktet den franske produsenten – som den senere tiden har oppnådd svært lovende fremganger i diverse kvalitetsundersøkelser – å ryste ut av ermet. En av modellene, en batteridrevet familiebil, vil innen kort tid settes i produksjon og testes ut i Israel og Danmark. Minst 100.000 elbiler av denne typen skal der settes i drift med hjelp av infrastruktur som det California-baserte selskapet Better Place er i ferd med å få på plass (Hurtiglade-stasjoner og batteribytte-stasjoner).

Renault Fluence. Foto: Knut Moberg
Porsche 911 Sport Classic. Foto: Knut Moberg
Tesla Model S. Foto: Knut Moberg
Tesla Model S. Foto: Knut Moberg
Volkswagen Multivan. Foto: Knut Moberg
Volvo C30. Foto: Knut Moberg
Renault-Zoé. Foto: Knut Moberg
Renault-Zoé. Foto: Knut Moberg
Renault Mégane. Foto: Knut Moberg
Rolls-Royce Ghost. Foto: Knut Moberg
Rolls-Royce Ghost. Foto: Knut Moberg
Lamborghini Reventon Roadster. Foto: Knut Moberg
Opel Astra. Foto: Knut Moberg
Kia Venga. Foto: Knut Moberg
Mazda MX-5 Lightweight. Foto: Knut Moberg
Kia Sorento Hybrid. Foto: Knut Moberg
Kia Sorento. Foto: Knut Moberg
Hyundai ix35. Foto: Knut Moberg
Fiat Punto Evo. Foto: Knut Moberg
Citroën Révolte. Foto: Knut Moberg
Dacia Duster. Foto: Knut Moberg
Citroën Révolte. Foto: Knut Moberg
Audi e-tron. Foto: Knut Moberg
Audi S5 Sportback. Foto: Knut Moberg
Audi S5 Sportback. Foto: Knut Moberg
Audi e-tron. Foto: Knut Moberg
Bentley Mulsanne. Foto: Knut Moberg
Bentley Mulsanne. Foto: Knut Moberg
Bentley fiffet opp av Hamann. Foto: Knut Moberg
Dacia Duster. Foto: Knut Moberg
Ferrari 458 Italia. Foto: Knut Moberg
Ferrari Italia. Foto: Knut Moberg
Hyundai ix35. Foto: Knut Moberg
Ford Focus C-Max. Foto: Knut Moberg
Kia Sorento. Foto: Knut Moberg
Kia Cee'd. Foto: Knut Moberg
Opel Astra. Foto: Knut Moberg
Melkus. Foto: Knut Moberg
Melkus. Foto: Knut Moberg
Renault Fluence. Foto: Knut Moberg
Renault Fluence. Foto: Knut Moberg
Porsche 911 Sport Classic. Foto: Knut Moberg
Tesla Model S. Foto: Knut Moberg
Tesla Model S. Foto: Knut Moberg
Volkswagen Multivan. Foto: Knut Moberg
Volvo C30. Foto: Knut Moberg
Renault-Zoé. Foto: Knut Moberg
Renault-Zoé. Foto: Knut Moberg
Renault Mégane. Foto: Knut Moberg
Rolls-Royce Ghost. Foto: Knut Moberg
Rolls-Royce Ghost. Foto: Knut Moberg
Lamborghini Reventon Roadster. Foto: Knut Moberg
Opel Astra. Foto: Knut Moberg
Kia Venga. Foto: Knut Moberg
Mazda MX-5 Lightweight. Foto: Knut Moberg
Kia Sorento Hybrid. Foto: Knut Moberg
Kia Sorento. Foto: Knut Moberg
Hyundai ix35. Foto: Knut Moberg
Fiat Punto Evo. Foto: Knut Moberg
Citroën Révolte. Foto: Knut Moberg
Dacia Duster. Foto: Knut Moberg
Citroën Révolte. Foto: Knut Moberg
Audi e-tron. Foto: Knut Moberg
Audi S5 Sportback. Foto: Knut Moberg
Audi S5 Sportback. Foto: Knut Moberg
Audi e-tron. Foto: Knut Moberg
Bentley Mulsanne. Foto: Knut Moberg
Bentley Mulsanne. Foto: Knut Moberg
Bentley fiffet opp av Hamann. Foto: Knut Moberg
Dacia Duster. Foto: Knut Moberg
Ferrari 458 Italia. Foto: Knut Moberg
Ferrari Italia. Foto: Knut Moberg
Hyundai ix35. Foto: Knut Moberg
Ford Focus C-Max. Foto: Knut Moberg
Kia Sorento. Foto: Knut Moberg
Kia Cee'd. Foto: Knut Moberg
Opel Astra. Foto: Knut Moberg
Melkus. Foto: Knut Moberg
Melkus. Foto: Knut Moberg
Renault Fluence. Foto: Knut Moberg


Tesla med familiebil

Volkswagen på sin side viste den snertne elbilen e-Up, som skal i produksjon i 2013. Også Subaru, Peugeot, Toyota, (oppladbar Prius), Hyundai, Volvo og Audi viste elbiler eller ladbare hybridkonsepter. Tesla viste sin Model S, familiebilen som vi har skrevet om her nylig og som representerer en motsatt, ”ovenfra – ned – strategi” i forhold til den Renault forfekter. Det kan vise seg at de to metodene til syvende og sist utfyller hverandre.

Vroom og luksus

Men forbrenningsmotoren, som blir stadig mer energieffektiv, har mange gode dager foran seg, selv om de er talte. Audi S5 Sportback er et godt eksempel på det med sin kompressormatede V6-motor. For øvrig er Lamborghini Reventon, Rolls-Royce Ghost og Bentley Mulsanne gode eksempler på at svære og kraftige bensinmotorer ikke nødvendigvis er så farlige for miljøet som man skulle tro. Hvorfor? Jo, bilene er så dyre og eksklusive at svært få kommer til å kjøpe dem. Dermed blir det nok mye mer CO2-utslipp fra VW Golf, Toyota Avensis og Ford Mondeo i mer enn overskuelig fremtid.

Dette er er den første ladningen fra Messa. DinSide kommer tilbake med mer om de forskjellige nyhetene. I mellomtiden, nyt bildene av nykommerne til bilverdenen i Frankfurt.