Vis mer

Fra skisse til alvor

Bilbransjen elsker å terge media, og vi biter på.

I flere idretter har vi en periode i løpet av sesongen som blir kalt ”Silly Season”. Det er i den delen av sesongen hvor ryktene om bytte av lag eller team begynner å svirre. Ikke minst er dette en typisk periode i Formel-1, der fans og andre spekulerer i hvilken bil førerne kommer til å sitte i neste sesong, og hvilke avtaler som er inngått.

Skisser i hopetall

I bilmarkedet har vi noe tilsvarende. Det er perioden før en bilmesse. Da virker det som om alle bilprodusentene higer etter å fortelle omverden at de er svanger med en ny modell. De vil bare ikke fortelle hva det er. Gjennom enkle skisser og tegninger får vi vite deler av sannheten. Resten er det visstnok ment at vi skal gjette oss til.

I skrivende stund er det knappe tre uker igjen til den store internasjonale bilmessen i Frankfurt åpner dørene. Hver dag renner det på med tegninger som utgjør den rene gjettekonkurransen. De fleste medier kaster seg på, og skriver i vei. Men hva skriver vi om? Vi melder oss med dette litt ut av gjettekonkurransene, og samler skissene i en og samme sak. Det er greit med spekulasjoner, men det finnes grenser.

Se nyhetene fra Geneve i mars

Dette er noen eksempler på hva som har kommet hittil i år:

Vis mer

Hyundai

Hyundai sender oss en skisse på en ny Hyundai i30. Dette er i det minste et ærlig budskap, og handler om en bil som markedet venter spent på. Skissen er også av en art så det er mulig å se hva vi kan forvente. Hvorfor ikke like gjerne sende et bilde? Nei, de må dele det opp for mest mulig oppmerksomhet.

Chevrolet tar med seg Miray til Frankfurt

Vis mer

Jaguar

Jaguar sender oss en grovskisse av en ny sportsbil, CX-16. Sammen med bildet ligger det en kort melding om at denne skal settes i produksjon i fremtiden, og av den grunn er svært viktig. Flere medier kaster seg på, uten å vite en døyt. Det spekuleres og synses, men først om tre uker vet vi noe mer om den. Da får vi også se den. Litt intetsigende propaganda, eller hva? Bilen er dessuten ikke ulik C-X75, som ble vist for lenge siden.

Vis mer

Audi

Audi sender oss skisser av en ny Urban Consept. Konseptet er tøft, for vi vet at Audi kan være i stand til å sette brakka i produksjon. Bilen har et tak som er til å skyve bakover som luka på cockpiten på et jagerfly. Alle hiver seg rundt og skriver.

Vis mer


Så, tre dager senere kommer det en ny skisse. Nå uten tak. Hva skjer da? Jo, en hel internasjonal bilpresse kaster seg rundt. Dette er jo enda en ny bil som vi må skrive om. Problemet er bare at vi ikke vet hva vi skal skrive. En ting kan vi i det minste love, og det er at vi skal fortelle om bilen når den endelig er vist. For ikke å snakke om prøvekjørt.


Renault Frandzy vises i Frankfurt

Vis mer

Eterniti

I går kom det en pressemelding fra et Londonbasert firma. De melder at det er et nytt bilmerke på vei. Merket skal være et britisk luksusmerke, med navnet Eterniti. Ikke Eternity, eller eternitt, men Eterniti. Sammen med pressemeldingen ligger det ingen informasjon, annet enn at det skal være et luksusbilmerke og en sporty modell. Takk for det. Jeg ser at flere skriver masse om at de egentlig ikke vet noen ting. Tegninger sier i det minste noe.

Skal, skal ikke

I stedet for å skrive masse om ingen verdens ting, så har vi her samlet noen av tegningene. De sier i grunnen det vi vet, og dere lesere er antagelig like gode til å gjette som oss. Bilmessen i Frankfurt er bare tre uker unna, og vi lar den store gjettekonkurransen være frem til da. Når den tid kommer kan du følge DinSide Motor fra bilmessen, og da skal du få se "The Real Thing".

Du kan allerede lese om mange av nyhetene her.