<b>IKKE NOE NYTT:</b> Elbiler har eksistert i lange tider. Til og med batteribytte har vært å finne fra gammelt av.  Foto: Mercedes-Benz
IKKE NOE NYTT: Elbiler har eksistert i lange tider. Til og med batteribytte har vært å finne fra gammelt av. Foto: Mercedes-BenzVis mer

Fra motor til batteri

Batterier vil være hovedkomponenten i fremtidens biler, men hvem skal lage dem?

Samtidig som den kommende bilparken på den ene eller andre måten skal elektrifiseres, så melder det seg et stort behov for batterier til disse bilene.

Flere produsenter melder seg nå på i kampen om å lage batterier, noe som kan være godt for utviklingen av teknologien.

Bilbransjen kan på mange måter se ut til å overta en industri som ellers i stor grad har vært til for å tilfredsstille behovet til forbrukerelektronikk og andre apparater.

LES MER: Elbiler og batteriteknologi

Enormt marked

Det estimeres en årlig bilproduksjon på verdensbasis i 2020 på 100 millioner biler, mot dagens vel 70 millioner.

For å sette dette i en sammenheng kan det nevnes at Tesla har åpningsseremoni for sin Giga Factory denne uken, det som foreløpig skal bli verdens største batterifabrikk for elbiler. Kapasiteten er oppgitt å dekke en produksjon for 500.000 elbiler når produksjonen er oppe og går for fullt.

VERDENS STØRSTE: Ingen over, ingen ved siden - foreløpig. Tesla Giga Factory har kapasitet til å dekke 500.000 biler årlig. Foto: TESLA Vis mer


Da er det godt flere har kommet på banen, for dersom hele bilparken på 100 millioner biler skal elektrifiseres med dagens teknologi, så må det bygges en fabrikk tilsvarende Giga Factory hvert eneste år i 200 år – og først da vil behovet være dekket 100 prosent. Med andre ord, det haster å komme i gang.

Heldigvis for Tesla, så produserte de kun 50.580 biler i 2015, et overkommelig antall, og har således god kapasitet å flyte på.

KOMMENTAR: Forbud mot dieselbiler i byene

Skal bli størst

Etter dieselgate-skandalen har VW-konsernet måtte snu en del steiner, og lagt noen nye planer. Som resultat har de nå meldt at de i større grad skal elektrifisere bilparken sin, og i 2025 skal 30 av 300 modeller være batterielektriske.

I tillegg til disse kommer alle hybrider, ladbare hybrider og hydrogenelektriske biler, som alle trenger et ekstra stort batteri i en eller annen form.

For å ha kontroll på hele næringskjeden i de fremtidige bilene har VW sagt de skal gjøre batterier til et eget forretningsområde. Et ledd i denne satsingen er blant annet å bygge en helt ny batterifabrikk, som i kapasitet blir om lag dobbelt så stor som Tesla Giga Factory.

VW-konsernet planlegger å bygge så stort at de også skal kunne være leverandør for andre produsenter.

LES OGSÅ: Dette er Audis nye elbil

LES OGSÅ: VW-konsernet satser tungt på hydrogen

LAVT TYNGDEPUNKT: De fleste pakker batteriene i gulvet på bilene. Dette gir ypperligere muligheter for resten av bilen. Foto: TESLA Vis mer


Vil være med på leken

Også Mercedes-Benz har annonsert byggeplaner. En ny batterifabrikk skal settes opp i tilknytning til noen av deres øvrige fasiliteter i Tyskland, men i motsetning til VW har de tenkt å dimensjonere fasilitetene etter behov.

-Men vi har nok av jorder å ta av ved behov, fortalte en representant for selskapet til Dinside i juni, og la til at de akter å bygge ut mer ved behov.

I dag har Mercedes-Benz et samarbeid med kinesiske BYD og LG Chem når det gjelder batterier til deres eksisterende elbiler (Smart og B-klasse), og til deres ladbare hybrider.

LES OGSÅ: Mercedes-Benz annonserer ny elbil

LES OGSÅ: Her er Mercedes-Benz sin nye hydrogenbil

Koalisjoner

Flere produsenter ryktes nå å være i samtaler om å danne koalisjoner, for ikke alle er store nok til å utvikle batterier på egenhånd.

Automotive News melder at JLR (Jaguar - Land Rover) er i samtaler med både Ford og BMW om å bygge batterifabrikk i England. JLR har rike foreldre i Tata, og både Ford og BMW er i en situasjon som tilsier at noe snart må gjøres.

Verken Ford eller BMW ønsker å bekrefte eventuelle samtaler av konkurransemessige hensyn.

Toyota og Nissan satser

Både Toyota og Nissan annonserte hver for seg at de nå går i gang med å utvikle neste generasjons batterier for elbiler, og ingen av dem har til hensikt å starte der vi er i dag, men med helt blanke ark.

Ingen av dem har heller tenkt å starte med litium-ion som hovedingrediens, ettersom ingen av dem ser på dette som aktuell teknologi i uoverskuelig fremtid.

Når tunge maskinerier som dette trår til pleier det å avle resultater, men spørsmålet er om de vil rekke frem i tide, for begge melder at de ikke ser en revolusjonerende batteriteknologi på markedet før om 20 års tid.

Dette samsvarer med uttalelser Elon Musk kom med i et intervju vi hadde med batterimannen selv.

- Vi kjenner ikke til noen form for revolusjonerende batteriteknologi. Hadde noen hatt noe å komme med så hadde de kommet, ettersom vi foreløpig ville vært den største kunden. Derfor fortsetter vi med litium-ion enn så lenge, fortalte Elon Musk, og siktet til produksjonen på Teslas nye Giga Factory.