Vis mer

Fra fire til to hjul

Ferrari-drøm som får oss til å ønske vi ikke var våkne.

Prototyper kan være en irriterende affære fordi en ofte blir sittende igjen med et inntrykk av at noen har tenkt en tanke litt over halvveis, før de ble så fascinert av hva de kunne få til med datagrafikk-programmene sine at de kastet alle tidligere idéer overbord, slik at bare staffasjen er igjen.

Den israelske industridesigneren Amir Glinik er i så måte atypisk. Han begynte med innsiden og avsluttet med utsiden, og resultatet er et motorsykkelkonsept så innbydende og så lekkert at Ferrari-designerne sannsynligvis gråt av glede - og redsel - da de så den.

V12 til V4

Ja, Ferrari. Dette er Gliniks forsøk på å lage noe som mange mener burde eksistert allerede: En Ferrari-motorsykkel. Den italienske bilprodusenten har blitt ved sin lest i alle år, og selv om Ferrari V4-supermotorsykkelen helt sikkert frister, er det ingen som forventer at Ferrari skal fortsette med å skru sammen noe annet enn superbiler i årene som kommer.

Sjekk bildespesialen nederst i saken!

Gliniks sykkel har blant annet tatt utgangspunkt i klassiske Ferrari-design som dette, før han delte en motorblokk fra en Ferrari Enzo i tre, og endte opp med fire sylindere istedenfor den opprinnelige V12eren.

F16

Han har dessuten stjålet styrespakene fra et F16 jagerfly for å, som han selv sier, "kunne få plass til mange kontrollknapper (på en liten flate) på en ergonomisk fornuftig måte".

Glinik har også inkorporert kjørecomputeren som finnes i flere Ferrari-modeller. Den trykkfølsomme skjermen sitter midt på drivstofftanken, tåler typer alle typer vær, og brukes blant annet til å styre og overvåke alt fra sykkelens kjøresystemer og GPSen, til støtdemperne og tyverisikringen.

Detaljer

Hvis du ønsker å se nøyaktig hvor detaljert Glinik har gått til verks, kan du sjekke hjemmesidene hans. Det er ikke måte på hvor gjennomtenkt dette designet er - kanskje med unntak av sykkelens ekstreme aerodynamiske egenskaper.

For ville du vært i stand til å bli sittende på det glatte setet når kreftene fra motoren tar fullstendig overhånd?





Kilde: Gizmodo