NYE PARKERINGSREGLER: Fra 1. januar kommer det nye, felles regler som skal gjøre det enklere og bedre for forbrukerne. Foto: NTB Scanpix
NYE PARKERINGSREGLER: Fra 1. januar kommer det nye, felles regler som skal gjøre det enklere og bedre for forbrukerne. Foto: NTB ScanpixVis mer

Nye regler for parkeringsbøter

Fra 2017 gjelder felles parkeringsregler

Bryter du parkeringsreglene etter nyttår, blir straffen den samme om du har parkert på en offentlig eller en privat parkeringsplass.

I mai ble det bestemt at det skal innføres nye, felles parkeringsregler fra 1. januar 2017. Dette innebærer blant annet like kontrollavgift uavhengig av parkeringsplass, og felles regler for når du kan få avgift.

Og er du uenig i kravet, skal du nå kunne klage til en ny klagenemnd.

Se også hva du bør gjøre hvis parkeringsautomaten ikke virker.

Enklere for forbrukerne

Målet med de nye reglene er ifølge Statens Vegvesen å få likest mulig regler for private og offentlige parkeringstilbydere, samtidig som det blir enklere og bedre for forbrukerne, noe direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet tidligere har uttrykt sin begeistring for overfor Dinside.

- Dette er en bransje hvor det delvis vært endel «cowboyvirksomhet», så at vi nå både får felles regler for offentlige og private parkeringsaktører - og får ryddige regler og tilsyn - dette er veldig gode nyheter for forbrukerne, sier Flesland.

Slik blir de nye parkeringsreglene

Enkelte kan nok ha opplevd at parkeringsvaktene er vel raske med å bøtelegge deg om du kommer noen minutter for sent for å forlenge parkeringstida. Nå kan du derimot ikke bli straffet om du er et par-tre minutter for sent ute.

Det vil ikke gis sanksjoner før fem minutter etter at billetten har utløpt.

Samtidig skal det bli felles satser på parkeringsgebyrene.

- Ved de fleste brudd på reglene vil du måtte betale 600 kroner. Parkerer du på HC-plass vil du få 900. For mindre overtredelser, for eksempel å glemme å trekke billett på gratisparkering, slipper du unna med 300, sier avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens vegvesen.

I tillegg blir det enklere å klage ved at det opprettes en ny, obligatorisk klagenemnd.

Her kan du lese noen av «høydepunktene» som blir gjeldende fra 1. januar:

  • Parkeringsregister: Alle parkeringsselskaper må registrere seg og sine skiltplaner. Registeret vil brukes i tilsyns- og klagebehandling og vil også være åpent for forbrukere.
  • Fem minutters frist: Med det nye regelverket vil det ikke kunne ilegges parkeringsgebyrer før det har gått fem minutter i etterkant av at billetten er utløpt. Dermed skal du slippe å få bot om du kommer to minutter for seint.
  • Du skal få tid til å betale ... Vi har vel alle hørt historier om de som har blitt bøtelagt mens de forsøkte å få betalt. Nå fastsettes det at den som parkerer skal få en rimelig frist til å sette seg inn i parkeringsvilkårene, og til å betale, før det kan ilegges sanksjon.
  • Ny parkeringsklagenemd: Det opprettes en ny Parkeringsklagenemnd som skal sørge for at du skal kunne klage i en mer ordnet prosess. Det må først klages til virksomheten, men dersom virksomheten vil opprettholde sanksjonen, eller ikke behandler klagen innen visse frister, kan sanksjonen klages inn til den nye Parkeringsklagenemnda. Alle som driver vilkårsparkering etter parkeringsforskriften, er underlagt nemndas kompetanse, og må rette seg etter nemndas avgjørelser.
  • Faste satser: I dag er det forskjell på gebyrene fra offentlige og private parkeringsaktører. Dette blir det slutt på med den nye forskriften, fra 1. januar 2017. Da iverksettes det tre faste satser, som skal gjelde for alle: 300, 600 og 900 kroner. Den laveste satsen på 300 kroner for de minst alvorlige overtredelsene, som ikke å trekke billett på gratisparkering, eller hvis den som har parkert handler i en annen butikken den som har kundeparkeringen. Normal sats på 600 kroner ved "alminnelige" overtredelser, som hvis man ikke har betalt for den tiden man faktisk står parkert. Høy sats på 900 kroner gjelder ved feilparkering på parkeringsplasser for forflytningshemmede.
  • Krav om p-plasser til el-biler og forflytningshemmede: Det blir krav om at en del av parkeringsplassene skal ha ladepunkter til el-biler og at en andel av plassene skal tilrettelegges og reserveres for forflytningshemmede med parkeringstillatelse. Både private og kommunale parkeringsvirksomheter bestemmer selv om de vil tilby gratis parkering for el-biler.
  • Standardisering av P-skilt: Det blir fortsatt ulike skilt på offentlig og privat parkering, men hvilke skilt som skal benyttes hvor skal likevel standardiseres.

LES OGSÅ:

Parkeringstabbene du bør styre unna
Husk urskive om du parkerer med elbil