<B>SENSOR I VENTILEN: </B>Den nye teknologien er et direkte system, der sensoren er koblet til ventilen og sender et trådløst signal som gir umiddelbar varsling straks tenningen slås på.  Foto: TRW
SENSOR I VENTILEN: Den nye teknologien er et direkte system, der sensoren er koblet til ventilen og sender et trådløst signal som gir umiddelbar varsling straks tenningen slås på. Foto: TRWVis mer

Fra 1. november skal alle nye biler ha dekktrykksmåler

Hva betyr det for deg som har, eller skal kjøpe ny bil?

Mange bileiere er i villrede om hva de nye EU-reglene om smarte dekk betyr for dem, ifølge bransjefolk.

– Påbudet fra 1. november gjelder bare helt nye biler, som fra da av må ha overvåkingssystemet Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) på plass. Vi får mange spørsmål om dette, så det hersker åpenbart en viss forvirring, sier Katrine Køste, produktsjef i dekkjeden Vianor i en pressemelding.

TPMS er sensorer som måler lufttrykket i dekkene elektronisk. Hvis noe er galt, får føreren beskjed via kontrollpanelet på dashbordet.

Kravene om at biler skal utstyres med dette systemet, følger av EU-regler som også Norge er pålagt å innføre.

– Bilforhandlerne vil passe på at nye biler oppfyller kravet. For resten av bilparken vil ikke pålegget gjelde før i 2017. For folk flest er det naturlige overgangstidspunktet neste gang de skal kjøpe nye dekk, sier Køste.

LES OGSÅ: Dekktrykk-tabellen med måleenheter

Kan bli dyrt

SNART NYE KRAV: Fra 1. november må nye biler ha smarte dekk som måler lufttrykket elektronisk. Foto: PANTHERMEDIA Vis mer


Også leverandører av sensorene som nå tas i bruk, har inntrykk av at det råder stor usikkerhet blant bilistene.

– Noen ringer til oss. Enda flere spør i bilbutikken eller der de vanligvis kjøper dekk. Antall henvendelser kommer nok bare til å øke fram mot årsskiftet, sier Bjørn Neuberth, produktsjef i Panvulk, som leverer TPMS til dekkjeder og bilverksteder i hele Norge.

Neuberth regner med at elektronisk trykkmåling vil forsterke tendensen til at bileiere benytter seg av dekkhotell og profesjonelle tilbydere av hjulbytte.

På noen biler vil det være behov for kalibrering hver gang man skifter hjul, og da behøves det kostbart utstyr. Og hvis man endrer hjulenes innbyrdes plassering kan sensorene gi feilmelding. Jeg tror at det blir stadig færre som velger å gjøre denne jobben selv.

MINIKURS:
Alt om lufttrykk i dekkene - del I
Lufttrykk - del II
Lufttrykk - del III
Lufttrykk - del IV

To systemer

Sensorene vil bety at det vil bli noe dyrere å kjøpe nye dekk. Men Neuberth mener TPMS vil gi positive effekter både når det gjelder sikkerhet og drivstofforbruk.

– Feil lufttrykk svekker bilens kjøreegenskaper. Dekkslitasjen øker, og bilen bruker mer drivstoff. Dette må med i regnestykket når det påpekes at reglene gjør bildekk dyrere, sier Neuberth.

Hva med de som allerede har dekktrykksvarsling?

Mange norske bilister har allerede et system for trykkmåling montert, men dette er ikke av samme typen.

– En del bilmerker har hatt dette en stund, men da som regel i form av en sammenkobling med ABS-systemet. Dette gir utslag når den registrerte rullemotstanden øker over tid, sier Katrine Køste i Vianor.

Disse systemene forutsetter at bilen er i bevegelse.

– Den nye TPMS-teknologien er et direkte system, der sensoren er koblet til ventilen og sender et trådløst signal som gir umiddelbar varsling straks tenningen slås på. Dette gir bedre og raskere informasjon til føreren, sier Køste.

Hvorvidt «den gamle» dekktrykksvarslingen kan oppdateres, slik at den tar imot signalene fra TPMS-ventilen, må vi imidlertid komme tilbake til.

LES OGSÅ: Slik kan du kutte drivstoffutgiftene med 20 prosent