Forvirrende om SUV og pigg fra NAF

KOMMENTAR: Skal vi tro Norges Automobil-forbund (NAF), bør SUV-eiere bruke piggdekk. Vi mener påstanden er upresis og på grensen til villedende.

NAF er med sine nærmere 500.000 medlemmer en stor og viktig organisasjon. Derfor må vi anta at mange lytter når organisasjonen gir råd. Ikke minst når organisasjonens synspunkter videreformidles i massemediene, slik det er tilfelle i denne saken.

Torsdag 6. november 2008 publiserte NAF følgende overskrift på sine nettsider: "Bruk pigg til SUV". I selve artikkelen underbygges overskriften blant annet med følgende påstander:

"Bremselengden blir betydelig lenger med piggfrie dekk kontra piggdekk. ... Dette skiller SUV'er fra andre personbiler der piggdekk og piggfrie dekk er tilnærmet like gode". "Nokians piggdekk hadde den korteste bremselengden, men det skilte 11 meter i bremsestrekning mellom piggdekk og piggfritt dekk fra Nokian. Dette understreker at piggdekk er best for SUV."

ILLUSTRASJON: Per Ervland Vis mer
«Med dette bakteppet bør man etter vårt syn ha en svært god begrunnelse før man anbefaler titusenvis av bileierne å bruke piggdekk.»


Vi har stor respekt for de store og grundige dekktestene NAF og deres medlemsmagasin Motor publiserer hver vår og høst. Disse testene er helt avgjørende for at norske bileiere skal ha noen mulighet til å orientere seg i dekkjungelen.

Vanligvis pleier imidlertid NAF å understreke at det ikke er mulig å gi noen entydig anbefaling i forhold til pigg eller piggfri. Rådet vi vanligvis får, er å vurdere eget bruksmønster og egne kjøreferdigheter og deretter gjøre en vurdering med utgangspunkt i de mange delresultatene som publiseres.

Denne gangen går imidlertid NAF så langt som til å skrive at alle SUV-eiere bør velge piggdekk. Dette til tross for at organisasjonen er klar over at piggdekk medvirker til å forstørre svevestøv-problematikken i norske byer, noe som skader mennesker med astma og andre luftveislidelser.

NAF vet også bedre enn de fleste at piggdekk har høyere rullemotstand enn piggfrie dekk, noe som resulterer i høyere drivstoff-forbruk. Det økte forbruket resulterer i sin tur i økte drivstoffutgifter for eieren og økte CO2-utslipp - utslipp de fleste av oss har blitt enige om at vi må forsøke å redusere.

Jogrim Aabakken er journalist i DinSide Motor (Foto: Per Ervland) Vis mer


Med dette bakteppet bør man etter vårt syn ha en svært god begrunnelse før man anbefaler titusenvis av bileierne å bruke piggdekk. SUV-bestanden har nemlig etter hvert blitt svært så tallrik, fordi denne biltypen har solgt som varmt hvetebrød det siste tiåret. De tre siste årene har faktisk mer enn én av fire nordmenn valgt å kjøpe bil med firehjulsdrift. Vi påstår ikke at samtlige av disse er SUVer, men regner med at denne biltypen utgjør rundt 15 prosent av nybilsalget i denne perioden.

Men hva er egentlig en SUV? Jo, i DinSide Motors øyne kan en SUV kort og godt defineres som en firehjulstrekker med høy bakkeklaring (over ca. 18 cm) - kort og godt en bil som har litt offroadpreg over seg. Dette er en definisjon vi opplever at nordmenn flest kjenner seg igjen i.

Det betyr at SUV-begrepet omfatter en lang rekke bilmodeller, fra kjempe-SUVer som Audi Q7, Land Rover Range Rover og Ford Excursion på den ene siden - til de små, lette og rimelige Daihatsu Terios og Suzuki SX4 på den andre. Mellom de to ytterpunktene finner vi populære folke-SUVer som Honda CR-V og Toyota RAV4.

Samtlige av modellene vi har nevnt her defineres som "SUV" av Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), som blant annet er leverandør av bildata til norske myndigheter.

«Og dermed oppstår følgende spørsmål: Er det noen logisk grunn til at en Daihatsu Terios og en Honda CR-V skal bruke piggdekk - men ikke en "vanlig" personbil?»


NAF har i år gjennomført to store vinterdekktester; én stor test av "ordinære personbildekk" og en annen test av spesialutviklede "SUV-dekk".

Da testen av ordinære personbildekk ble publisert, ble det ikke gitt noen anbefaling om at "vanlige" personbiler på generelt grunnlag bør kjøres med piggdekk. SUV-dekktesten derimot, ble altså ledsaget av en generell anbefaling av at SUVer bør bruke piggdekk.

Og dermed oppstår følgende spørsmål: Er det noen logisk grunn til at en Daihatsu Terios og en Honda CR-V skal bruke piggdekk - men ikke en "vanlig" personbil?

Vi mener svaret på dette spørsmålet er "nei". En av de få forskjellene mellom en SUV og en "vanlig" personbil er at førstnevnte har høyere bakkeklaring og dermed høyere tyngdepunkt. Dette gjør at SUVen (i hvert fall hvis den mangler antiskrens) er i større fare for å velte i sammenheng med skarpe manøvre. Men dette er først og fremst en aktuell problemstilling under føreforhold som innebærer høy friksjon, altså på sommerstid - på tørr asfalt.

Jada, SUVen har også drift på alle fire hjul. Men det er det også mange "vanlige" biler som har. Og når du bråbremser, har det ingen ting å si om du har 4x4 eller ikke. Når bremsepedalen trykkes inn er det bremseredskapen, underlaget og dekkene (friksjon og retardasjonsevne) som avgjør bremselengden. Dette gjelder uansett hva slags bil du kjører; SUV eller sportsbil, forhjulsdrevet eller firehjulsdrevet.

Nå skal vi i rettferdighetens navn understreke at NAF innleder sin artikkel med følgende setning: "Gode dekk er avgjørende for å stanse en bil på to tonn." I tillegg går det tydelig frem at NAF har brukt Kia Sorento som testbil.

Hvis leseren a) leser hele artikkelen, b) er klar over at Sorento er en tung bil og c) er klar over at 2.000 kilo er relativt mye i personbilverdenen, vil man forstå at NAF definerer uttrykket SUV på en annen måte enn folk flest.

Når man kommer med så oppsiktsvekkende anbefalinger er det imidlertid skummelt å anta at alle lesere leser hele artikkelen og besitter nevnte kunnskaper. Tvert i mot er det viktig å være presis og nøyaktig, slik at misforståelser unngås. Dette er ekstra viktig for organisasjon som NAF. En stor samfunnsaktør som NAF må nemlig regne med - og håper sannsynligvis også på - at deres råd vil bli videreformidlet av landets massemedier. Dessverre kan det ikke forventes at sistnevnte bidrar til å høyne presisjonsnivået - tvert i mot.

Men selv om vi skulle ha bøyd oss for NAFs SUV-definisjon (tunge firehjulstrekkere med mer enn to tonn egenvekt), mener vi NAF er ute på tynn is i denne saken. Det er nemlig ikke bare SUVer som har høy egenvekt. Hva med flerbruksbilen Chrysler Grand Voyager (snaue 2,2 tonn)? Eller Kia Carnival (drøye 2,1 tonn). Eller Volkswagen Multivan (pluss/minus 2,2 tonn)? Eller Mercedes-Benz S-klasse (pluss/minus 2,0 tonn).

Poenget er at det finnes mange ikke-SUVer som veier mer enn 2 tonn. Og enda flere som veier opp i mot 2 tonn. Hvorfor skal ikke disse bruke piggdekk? Mens SUVer skal? Hvor er den prinsipielle forskjellen? Etter vårt syn eksisterer det altså ikke noen slik forskjell. Hvis NAF mener at tunge SUVer bør bruke piggdekk, burde de derfor samtidig gitt denne anbefalingen til tunge biler generelt.

Spørsmålet er imidlertid hva som er NAFs grunnlag for å påstå at (tunge) SUVer bør bruke piggdekk i det hele tatt. I artikkelen begrunnes påstanden med at en SUV med piggfrie SUV-dekk har betydelig lengre bremsestrekning enn samme bil med SUV-piggdekk.

"... men det skilte 11 meter i bremsestrekning mellom piggdekk og piggfritt dekk fra Nokian. Dette understreker at piggdekk er best for SUV".

Vi har kikket på NAFs tabeller og kunne konstatere at jada, det skiller 11,0 meter i bremsestrekning mellom Nokias alternativer med og uten pigg (52,0 og 63,0 meter).

«Poenget er at det finnes mange ikke-SUVer som veier mer enn 2 tonn. Og enda flere som veier opp i mot 2 tonn. Hvorfor skal ikke disse bruke piggdekk? Mens SUVer skal?»


Vi har imidlertid også kikket nærmere på tabellene knyttet til den "ordinære" vinterdekktesten, som ble utført med en Audi A3.

Denne viser blant annet at Pirellis piggdekk klarte bremseøvelsen på 51,5 meter, mens det piggfrie Pirelli-dekket brukte 64,5 meter på å oppnå full stopp. Her snakker vi altså om en forskjell på 13,0 meter. Altså en større forskjell enn den det vises til i overnevnte sitat vedrørende SUV-dekk.

Mellom de to Vredestein-alternativene skilte det 13,5 meter. I gjennomsnitt skilte det 10,0 meter mellom pigg- og piggfrie dekk av samme merke. Dette stemmer dårlig overens med nevnte påstand:

"Dette skiller SUV'er fra andre personbiler der piggdekk og piggfrie dekk er tilnærmet like gode"

Ikke nok med det. Hvis vi forutsetter at den ordinære vinterdekktesten ble utført under de samme forholdene som SUV-vinterdekktesten, er overnevnte resultater oppsiktsvekkende.

Tabellene viser nemlig at det beste "ordinære" piggfrie dekket (Goodyear) på isføre brukte 51 meter på å stanse en Audi A3 Sportback, som veier mellom 1.300 og 1.400 kilo.

Samtidig viser tabellene at det beste piggfrie SUV-dekket (Nokian) klarte samme øvelse på 52 meter - og altså kun hadde 1,0 meter lengre stopplengde. Dette til tross for at SUV-dekkene hadde i oppgave å stanse 2.004 kilo tung Kia Sorento. Som altså veier 600 til 700 kilo mer enn en A3 Sportback.

Hvis disse testene ble utført under identiske forhold, gjør altså de piggfrie SUV-dekkene en oppsiktsvekkende god jobb.

Om de to testene ikke er utført under tilsvarende forhold, blir det straks vanskeligere å sammenligne resultatene - noe NAF i tilfelle burde ha opplyst om.

Men uansett oppgis det i begge tilfeller at vi snakker om bremsing på is og at det gjennomføres voldsomt mange repetisjoner av øvelsen (16-20 repetisjoner tre ganger på tre ulike dager). Og dermed er den relative forskjellen mellom pigg og piggfritt fortsatt meget interessant.

NAF burde også ha tenkt på at en stor andel av landets SUVer - uansett om man velger å legge NAFs eller DinSides definisjon til grunn - har eiere som bor i norske byer. Fordi veimyndighetene i mange av de norske byene benytter salting, slipper mange byboere å forholde seg til islagte veier særlig ofte. Bør også disse bruke piggdekk? Ja, hvis vi skal tro NAF, så bør de det. Vi fant i hvert fall ingen unntak eller forbehold i NAFs artikkel.

«Akkurat som førere av tohjulsdrevne biler, må selvsagt førere av SUVer ta rede på føreforholdene ved å jevnlig gjennomføre bremseprøver på norske vinterveier - samt å kjøre defensivt i de tilfellene man er usikker.»


Vi vet at enkelte hevder at SUVer bør bruke piggdekk fordi SUV-førere grunnet den gode fremkommeligheten ikke i samme grad som førere av biler med for- eller bakhjulsdrift merker hvor glatt det er på veien. Vi mener imidlertid dette er et svakt og farlig argument.

Akkurat som førere av tohjulsdrevne biler, må selvsagt førere av SUVer ta rede på føreforholdene ved å jevnlig gjennomføre bremseprøver på norske vinterveier - samt å kjøre defensivt i de tilfellene man er usikker. Dessuten er det heller ikke her noen prinsipiell forskjell mellom SUVer og andre biler med firehjulsdrift.

Vi mener altså at det blir galt å gi spesifikke anbefalinger til SUV-eiere uten samtidig å understreke at det samme gjelder alle firehjulsdrevne personbiler.

Hvis ditt bosted og kjøremønster tilsier at du ofte kjører på islagte veier, er det ingen tvil om at du bør vurdere å bruke piggdekk. Dette gjelder uavhengig av om du kjører Fiesta, Golf, RAV4 eller Sorento, SUV eller ikke-SUV.

Hvis ditt bosted og kjøremønster derimot tilsier at du sjeldent kjører på islagte veier, kan du etter vårt syn trygt vurdere piggfrie dekk som gjør det godt i NAFs vinterdekktest. Ikke minst om du bor i en by. Dette gjelder også deg som kjører SUV. Velger du piggfritt er du snillere både mot miljøet både lokalt (støv og støy) og globalt (CO2). Samtidig sparer du din egen lommebok for både økte drivstoffutgifter og piggdekkgebyrer.

Og uansett hva slags dekk du måtte velge gjelder samme grunnregel - kjør etter forholdene og vær oppmerksom.

NAF har fått tilbud om å kommentere temaene i denne artikkelen, men valgte å avstå.

Relaterte DinSide-artikler:

  • Pristest: Vinterdekk 2008
  • Alt om piggdekkgebyrene
  • Alt om lufttrykk: Økt sikkerhet - penger og miljø spart
  • Slik skifter du hjul
  • Tusenvis kjører med sommerdekk på vinterføre