IKKE SÅ LURT LIKEVEL? Tendensen er klar: Flere og flere nordmenn velger et annet drivstoff enn diesel. I et marked som har steget med 1,2 prosent i første halvår, har antall registrerte personbiler med dieselmotor gått ned med 7,3 prosent. Her ser vi Toyota Yaris hybrid, som kombinerer "drivstoffene" som er i vinden nå: Strøm og bensin. Foto: Fred Magne Skillebæk
IKKE SÅ LURT LIKEVEL? Tendensen er klar: Flere og flere nordmenn velger et annet drivstoff enn diesel. I et marked som har steget med 1,2 prosent i første halvår, har antall registrerte personbiler med dieselmotor gått ned med 7,3 prosent. Her ser vi Toyota Yaris hybrid, som kombinerer "drivstoffene" som er i vinden nå: Strøm og bensin. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Fortsatt stigning

Opplysningsrådet for Veitrafikken kan fortelle at bilsalget er i bedre sig enn mange hadde ventet.

Det er mye spennende lesning i seriøs statistikk. Og det kan heldigvis Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), varte opp med når det gjelder bilsalget under første halvår i 2012.

Vi går her gjennom de generelle tendensene. I en senere artikkel vil vi se nærmere på hvilke merker og modeller som er taperne og vinnerne i markedet i årets første seks måneder.

Flere og dyrere, men renere

Oppsummert:

- Kjøper nordmenn flere og flere biler; salget, som allerede lå høyt, fortsetter å stige, om enn i lavere takt;
- Kjøper de dyrere biler - men snittforbruk og utslipp er rekordlavt!
- Merkes det nå at diesel langt fra er like "in" lenger, selv om dieselbiler fortsatt er i klart flertall.

Såvidt bedre junimåned

Nye Kia Rio er en av de nye bilene som fungerer best med bensinmotor i de fleste tilfeller. Til mye småkjøring er diesel helt klart uegnet. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


I juni ble det registrert 11.053 nye personbiler, 6,8 prosent (+ 699) flere enn i samme måned i fjor - men i praksis er økningen svakere (i praksis rundt to prosent), da måneden hadde én virkedag mer enn i fjor. Noe som i større grad viser hvor bra eller dårlig bilsalget er, er hvordan det ligger an i forhold til snittet over en lengre periode. I så måte kan ikke bransjen klage: I forhold til gjennomsnittet for juni måned de 10 foregående årene, er årets junitall nemlig 18,2 prosent høyere, det vil si 1.700 flere biler.

Første halvår: God tendens

Så langt i år i år er det registrert 69.355 nye personbiler, det er en svak oppgang på 850 biler (+1,2 prosent) fra i fjor. Men fjoråret var et meget godt år, og de fleste aktørene i bransjen forventet noe nedgang i år.

Desto mer spennende blir det neste halvåret!

Snittet helt nede på 131 g/km

Nordmenn kjøper rekordrene biler - i det minste dersom man ser på den, i våre øyne og relativt sett, noe oppskrytte CO2-verdien. Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i juni var 131 gram per kilometer. Det er 4 g/km lavere enn i juni 2011. I juni i år ble gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye biler med bensinmotor 132 g/km, mens det for dieseldrevne biler ble 135 g/km. I juni i 2011 hadde bensindrevne personbiler 134 g/km i CO2-utslipp, mens dieseldrevne personbiler hadde 137 g/km.

Oppskrytt CO2?

Hva mener du?

Vil en flukt vekk fra diesel være: (Avsluttet)
Hysteri - diesel er best(54%) 1359
Bra - diesel er en uting(34%) 855
Er usikker(12%) 304
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


OK - her provoserer vi litt - bevisst - men dette tyder på at, selv om diesel er mer effektivt når det gjelder forbruk, og i noe mindre grad CO2-utslipp, så velger bensinkjøperne mer bevisst drivstoffeffektive biler. Dette henger også sammen med at bensin er i overvekt i de lavere segmentene - hvor forbruket normalt er lavere. Samtidig har mange skjønt at den ensidige fokuseringen på CO2 har ført med seg uheldige bivirkninger når det gjelder lokalmiljøet. Dette igjen fører til en dreining mot bensin - men heldigvis uten å ha den konsekvens man kunne frykte - at CO2-komponenten ga seg til å stige igen. Sa du "vinn-vinn"?

Redusert dieselandel

Stadig flere nordmenn snur da også ryggen til diesel - dessverre også takket være en noe overdrevet skremselspropaganda videreformidlet delvis ukritisk av mange av oss i media. Tallene er som følger: I juni hadde 67,7 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor, en reduksjon fra 77,5 prosent i juni 2011. Dieselandelen hittil i år er 68,1 prosent, i samme periode i fjor var den 74,6 prosent.

En av 40 velger elbil

Når det gjelder elbilsalget ligger det stadig på et høyt nivå - det dobbelte for første halvår i år i forhold til samme periode i fjor, men tendensen er den siste tiden en viss utflatning; mye kan tyde på at det eksisterende tilbudet er det som skal til for å mette markedet.

I juni ble det registrert 264 (2,4 prosent) nye personbiler med elmotor. Hittil i år er det registrert 1.716 nye elbiler - som personbiler. Det er 869 eller mer enn det dobbelte i forhold til samme periode i 2011.

Hybridbiler

Det ble registrert 432 (3,9 prosent) nye personbiler med hybriddrift i juni, dette er 223 (+106,7 prosent) flere enn i juni i fjor. Hittil i år er det registrert 2.226 nye biler med hybriddrift. Dette er 104 (+4,9 prosent) flere enn i samme måned i fjor. Her ser vi også en tendens mot at det flater ut for tiden, men flere spennende hybridbiler er i vente fremover, så det kan endre seg...