HØY: Bakkeklaring, permanent firehjulsdrift og automatgir vil appellere mange. Foto: Rune M. Nesheim
HØY: Bakkeklaring, permanent firehjulsdrift og automatgir vil appellere mange. Foto: Rune M. NesheimVis mer

Test: Subaru XV

Fortsatt fremkommelighet for folket

Ekte firehjulstrekk og 22 centimeter bakkeklaring for drøye 300.000 kroner.

Subaru XV ble introdusert i 2012, og var i prinsipp en Impreza med ekstrem bakkeklaring samt skliplater og plastbreddere.

Samtidig som ny Impreza lanseres i disse dager, kommer også en ny XV som følger samme triks som forgjengeren. Modellen er selve storselgeren hos Subaru her hjemme.

Når XV nå kommer i helt ny utgave, er kjøreegenskaper, sikkerhet og fremkommelighet hovedfokus. Bilen vil bli levert med 1,6- eller 2,0-liters bensin boxermotor på henholdsvis 114 og 156 hester. Dieselmotor tilbys ikke denne gangen.

Giringen skjer trinnløst gjennom Subarus Lineartronic girkasse og Subarus symmetriske firehjulsdrift, en enkel og vedlikeholdsfri løsning AWD system. Dette er en helt ny bil, laget på Subaru fabrikkens nye «Subaru Global platform» som det visstnok har tatt fem år å utvikle.

RØFF: Subarus slagord er «ustoppelig». XV skal være bra i terrenget, noe hverken vi eller de fleste av kundene får anledning til å teste fullt ut. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Plattformen er klargjort for helelektriske og hybride løsninger og møter alle krav som er forventet frem til 2025. Subaru er imidlertid tause angående om, eller når, det skjer.

Den lille bilprodusenten har sin fulle hyre med å levere nok med nåværende kapasitet. De ønsker ikke å gamble med teknologi de ikke vet hvordan politikerne vil skattelegge i fremtiden. For mens Subaru var helt ute da de en gang ikke klarte å levere diesel og automat, er drivlinja deres plutselig helaktuell igjen i Europa med bensin og trinnløs automat.

Bedre kjøreegenskaper

Den nye XV skal ha blitt bedre både når det gjelder vibrasjon og støy, mer stabil på veien og krengning skal være redusert med 50 prosent, blant annet på grunn av et dobbelt så stivt karosseri og et hårfint lavere tyngdepunkt (0,5 cm)

BEDRE: Sport Premium byr på det aller meste av utstyr. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Subaru har ytterligere forfinet sitt førerassistansesystemet - EyeSight - som inneholder kjente funksjoner som pre-kollisjonsbremsing, pre-kollisjon gasskontroll som hindrer deg fra å kjøre i f.eks en vegg dersom du har satt bilen i feil gir, adaptiv fartsholder, start-varsling(som sier fra når foranliggende bil i køen kjører videre), filskiftvarsler og vinglevarsler.

Subaru hevder deres system reagerer raskere enn andre løsninger på markedet og har vunnet en rekke tester. Systemet er standard i XV og utgjør nå en viktig del av deres såkalte DNA, som består av boxermotor, firehjulsdrift og sikkerhet.

Slik kjører den

Vi kan hvert fall fastslå at nye XV har tatt et stort sprang når det gjelder kjøreegenskaper, uten at det har gått på bekostning av komfort. Når den utfordres, er den vesentlig raskere, mer stabil og lettere kontrollerbar enn forrige modell. Det kan også skyldes at felgdimensjonen er blitt større og dekkprofilen tilsvarende lavere. Den nye leveres med 17- og 18 tommere og vår testbil var skodd med 225/55R18.

PASSE: Voksne får plass på andre benk og bagasjerommet blir nesten helt flatt. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Ifølge Subaru gjør deres nye bremsecalipere at bremsene er langt bedre enn sammenlignbare konkurrenter, som for eksempel Golf, og de biter godt fra seg.

Men noen rakett er den riktignok ikke. Motoren henter ut både effekt og dreiemoment høyt oppe og automatkassa dytter villig på med turtall. Ved hardkjøring er det ikke så rart, men ved pen kjøring, hadde det vært ok å slippe å se nåla nærme seg 4.000 til stadighet.

8-tommer: Vegg til vegg glassplate og Apple CarPlay gir gode muligheter. Brukervennligheten på systemet generelt er enkelt å forholde seg til. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Du kan tvangskjøre girkassa via sju forhåndvalgte gir, men tvangskjøringen av stålreima, som for øvrig er 10 prosent kortere for å spare deler, går litt treigt, så det føles ikke helt riktig. Mye tyder på at kundene ikke bryr seg så mye om dette, for Subaru har kuttet ut alle andre typer girkasse.

Firehjulsdriften har ikke snev av differensialsperrer, men XV er utstyrt med X-Mode. Med et trykk på denne knappen i hastigheter under 30 km/t, blir motor og girkasse optimalisert og om nødvendig låst akkurat på et ønsket turtall, både i oppover og nedoverbakker for å utnytte optimalt moment eller motorbrems. I tillegg gjør ESP-systemet alt den kan for å opprettholde eksakt samme hastighet på alle hjul, uavhengig av grep.

Inni

Alt er nytt, men interiøret er fortsatt Japansk. Det vil si litt lite raffinert i forhold til tyskerne, selv om det er brukt kunstskinn med sømmer på nær sagt alle overflater.

Skjermen er blitt større og betjeningen av den er enkel. På en liten skjerm oppe ved ruta, kan du få en rekke valgfri info ved å trykke på en egen knapp på rattet. Mellom de tradisjonelle instrumentene har man en ganske omfattende kjørecomputer, blant annet.

HETT: Subaru har ikke falt for fristelsen å la alt skje på skjerm. Foto: Rune M. Nesheim
ELEKTRONISK HJELP: I lave hastigheter, opp til rundt 30 km/t kan du aktivere X-Mode. Da optimaliseres samspillet mellom motor, girkasse og ESP-system for å få alle hjulene til å rotere like fort uavhengig av hvor mye grep de har. Foto: Rune M. Nesheim
VIPPEBRYTERE: Det kan virke som om Subaru har kjøpt inn et lager av disse bryterne. De virker ikke helt moderne i 2017, men gjør nytta. Foto: Rune M. Nesheim
MYE UTSYR: Sikkerhetssystemet Eye-sight er standard og gir komfortjunkjson som adaptiv cruice control med startvarsling når trafikken foran deg starter opp igjen og gaspedalkontrol som hinder at du kjører i en vegg dersom du setter girspaken i feil retning. Foto: Rune M. Nesheim
DIGITALT: Den digitale kjørecomputeren er rikholdig. Foto: Rune M. Nesheim
GAMMEL VS. NY: For ordens skyld. Den gamle er blå. Designstilen er den samme, men alt er flunkende nytt og annerledes. Foto: Rune M. Nesheim
GAMMEL VS. NY: XV følger tidens trender med liggende lykter. Den nye er 1,5 cm lengre, 2 cm bredere og har samme høyde som forgjengeren. Foto: Rune M. Nesheim

Du får XV i fire utstyrspakker, Base (bare 1,6), Pluss pakke, Sikkerhets- og navigasjonspakke og Sport Premium. Prisene starter på 329.800 kroner. Vi kjører den velutstyrte Sport Premium-modellen. Den koster 419.800 kroner og da får du med 18-tommere, takluke, sideskjørt, elektrisk justerbare seter, nøkkelfri adkomst og start, 8-tommers skjerm med navigasjon og bedre lyd, aluminiumspedaler fotgjengervarsler bak og automatisk nedblending av fjernlys.

Vi sitter godt i førerstolen, mens man må like å sitte høyt som passasjer. Rattet får vi trukket godt til oss og artikkelforfatteren blir gledelig overrasket over å sitte godt bak seg selv i baksetet, til tross for sine 190 cm. Kupéen er riktig så romslig, med andre ord.

Bagasjerommet på moderate 385 liter har 40/60 deling med «hemmelig» rom og repparasjons-kit. Den kan også leveres med reservehjul.

Konklusjon: Subaru har gjort en solid jobb med sikkerhet, komfort og kjøreglede med nye XV.

Startprisen er ikke oppsiktsvekkende lav, men når man tar med at prisen inkluderer mye utstyr og ikke minst en bra firehjulsdrift, blir bilen plutselig veldig interessant for mange. Den har flere konkurrenter, som f.eks. Toyota C-HR og Skoda Karoq med lavere inngangspris, men krysser du av for automat og firehjulstrekk, får du så absolutt greit med bil for pengene.

Les også:

Subaru Outback

Subaru Forester

Subaru Levorg

Testresultat

Subaru XV 2.0i

Få matcher firehjulsdrift til samme pris som Subaru.

Tradisjonelt høy driftssikkerhet, høy bakkeklaring, automat.

Litt høyt støynivå, noe høyt forbruk (vi havnet på 0,7 l/mil), litt svak motor, høyt turtall ved akselerasjoner.

Subaru Impreza 2,0 i
Motor:Boxer4, 16V, turbo, bensin
Slagvolum:1 995 ccm
Effekt - o/min :156 hk / 6000
Dreiemoment - o/min:196 Nm / 4000
0-100 km/t:9,8 sek
Toppfart:200 km/t
Forbruk:0,7 l/mil
CO2-utslipp:159 g/km
Tankvolum:50 liter
L/B/H:446/180/161 cm
Akselavstand:267 cm
Dekkdimensjon:225/40/R18
Bagasjerom:385/1310 liter
Egenvekt:1 439 kg
Hengervekt:1400 kg
Pris fra (2.0) kr:379 800
Pris Sport Premium kr:419 800