Dette fortauet består av betongheller som er tilsatt titandioksid. Bildet er tatt i anledning Malmø kommunes forsøk høsten 2009. Foto: Malmö kommune
Dette fortauet består av betongheller som er tilsatt titandioksid. Bildet er tatt i anledning Malmø kommunes forsøk høsten 2009. Foto: Malmö kommuneVis mer

Fortauet som fjerner NOx-gasser

Alt det trenger er strålende sol.

Selv om det er noen år siden den spesielle ingrediensen ble oppfunnet, har kanskje den miljøvennlige betongen gått under radaren til norske storbyer.

Lavkarbonbetong blir mer og mer etterspurt av norske byggherrer. Dette er en betongtype som skaper mindre CO2-utslipp under produksjon, og som gjenopptar mye CO2 etter herding - såkalt rekarbonatisering.

Men hva med betongen som renser lufta for kjipe NOx-gasser? Ja, det finnes faktisk.

Fotokatalysator

Konseptet er teknisk, men forståelig: Betong kan tilsettes ingredienser som gir den andre egenskaper enn den vanligvis har. I dette tilfellet tilsettes den stoffet titandioksid. Dette stoffet fungerer som en fotokatalysator på NOx-gasser.

Kort fortalt vil det si at UV-stråling (sollys) gjør NOx-gassene om til ufarlige nitrater. Ved neste regnskyll vil nitratene renne vekk, og ned i jorda.

Slik fungerer betongen når den er tilsatt TiOmix (titandioksid). Foto: Heidelbergcement.com Vis mer


Bedre luft

Dette skal gi en merkbar effekt på nivået av luftforurensning. I laboratorietester har effekten variert, og har gitt en nedgang på mellom 10 og 40 prosent.

Ute i det virkelige liv er imidlertid resultatene annerledes.

Da Malmø kommune testet effekten ved å legge fortau av betong tilsatt titandioksid, merket de en nedgang på fem prosent.

Riktignok skriver de i rapporten at resultatet kan ha vært høyere, ettersom teststrekningen (hvor den nye betongen ble lagt) og referansestrekningen lå såpass nær at det kunne gi en effekt også på referansestrekningen.

Lavt tall - stor effekt

En lav prosentnedgang altså, men for å sette det i perspektiv: Malmø kommune har regnet ut at en fem prosents nedgang tilsvarer en redusering av trafikken i den aktuelle gaten på 2.000 biler per døgn.

På det meste var 160 meter med fortau dekket av betong tilsatt titandioksid. Da kan man bare tenke seg til hva effekten hadde vært om alle fortau hadde blitt dekket av denne typen betongplater.

Heidelberg Cement Group, som har lisensen på produktet sammen med Italcementi, skisserer også andre bruksområder enn fortau, som takstein, støyskjermere, parkeringshus og bygningsfasader.