GIR ØKT ULYKKESRISIKO: Men medpassasjerer er en langt større distraksjon enn mobilen. Foto: Colourbox.com
GIR ØKT ULYKKESRISIKO: Men medpassasjerer er en langt større distraksjon enn mobilen. Foto: Colourbox.comVis mer

Forstyrrer mer enn mobiltelefonen

Samtale med passasjer i bilen gir størst ulykkesrisiko.

DinSide har tidligere skrevet om at det er fulle folk og slektinger som er de mest irriterende passasjerene for sjåførene. En rapport fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) viser dessuten at du har en langt større risiko for å havne i en trafikkulykke hvis du prater med en medpassasjer, enn hvis du benytter mobilen under kjøring.

Samtale med medpassasjerer er nemlig den distraksjonsfaktoren som har størst betydning for antall ulykker. Denne faktoren gir noe TØI kaller et risikobidrag på 6,14 prosent.

Barn i baksetet er den distraksjonsfaktoren som har nest størst betydning, men også det å lete etter gateadresser og å betjene musikkanlegget gir relativt høy risiko for ulykker.

Les også: Fem ting som gjør ulykker mindre sannsynlig

Transportøkonomisk Institutt har i rapporten sammenstilt alle faktorene som bidrar til flest ulykker. Her er et utvalg av disse, hvor vi har sammenlignet hvilken av to faktorer som gir den største risikoen:

  • Trøtthet og sovning under kjøring gir et større risikobidrag enn barn i baksetet.
  • Bruk av briller gir et større risikobidrag enn hvis man er påvirket av opiater.
  • Sterkt nedsatt eller manglende syn på ett øye gir et større risikobidrag enn innstilling av radioen.
  • Er man innvandrer fra Midtøsten gir dette et større risikobidrag enn om man er innvandrer fra Afrika.

Farlig til fots og på to hjul

Fotgjengere og motorsyklister er trafikantene som hyppigst er involvert i dødsulykker, viser rapporten fra TØI.

Rapporten, som ser på høyrisikoatferd og høyrisikogrupper i veitrafikken, viser at personer på MC eller moped og fotgjengere til sammen utgjorde 28,7 prosent av alle drepte i trafikken i perioden 2000 til 2009.

Bruk refleks

Av de 28,7 prosentene var 14,3 prosent fotgjengere og 14,4 prosent førere eller passasjerer på MC eller moped. Mannlige bilførere under 25 år, som er kjent som en høyrisikogruppe, utgjorde til sammenlikning 9,6 prosent av de drepte.

Også bilførere over 75 år og syklister er utsatte trafikanter i forbindelse med dødsulykker.

Som fotgjenger er det en enkel måte å gjøre risikoen mindre for å bli en del av statistikkene, spesielt nå i høstmørket.

- 35 prosent av fotgjengerulykkene skjer i mørket, så et godt tips er å bruke refleks, sier Kristin Øyen, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk.

Øyen legger til at mange fotgjengere dessuten blir påkjørt i gangfelt i byene, som gir gode grunner for å ikke ta for gitt at bilistene har sett deg.

- Fotgjengerne tror de blir sett fordi det er gatelys, men det er ikke tilfellet, sier Øyen.

Les også: Her synder sjåførene igjen og igjen