Fagredaktør Fred Magne Skillebæk skal legge ut på en ny ørken-etappe i nye Range Rover. Bra så langt - men noe knirk...
Fagredaktør Fred Magne Skillebæk skal legge ut på en ny ørken-etappe i nye Range Rover. Bra så langt - men noe knirk...Vis mer

FØRSTEINNTRYKK: Nye Range Rover

Land Rover har lagt testkjøringen av nye Range Rover til Sahara.

Fagredaktør Fred Magne Skillebæk er i Marokko for DinSide, og prøvekjører den helt nye Range Roveren, etterfølgeren etter ur-luksus-SUV-en fra 1970. Vi har via en ustabil telefonlinje mottatt noen av hans førsteinntrykk.

Vi ga bilen en forhåndsomtale i sommer

Mye lettere

På farten i Marokko: Nye Range Rover imiterer en fjellgeit. Vis mer


Ved første øyekast er det ikke så lett for den uinnvidde å se at dette er en helt ny modell, men det er det altså.

Det mest oppsiktsvekkende er vektreduksjonen på opptil 420 kilo, oppnådd i første rekke ved å ty til en helaluminiums-monocoque-konstruksjon. Karosseriet er altså i lettmetall. Dette igjen har gjort det mulig å benytte en lettere motorisering.

– Hva slags motor dreier det seg om?

– Det er en V6 diesel med et slagvolum på tre liter. Den yter 258 hestekrefter.

– Er det tilstrekkelig i en så stor og fortsatt tung SUV?

– Hallo? Hallo?

Vi ble brutt. Prøver igjen, får kontakt, og gjentar spørsmålet.

Test: Kraftigere og oppgradert Range Rover Sport

– Joda, det er faktisk krefter så det holder i denne maskinen. Den oppleves meget sterk, og den har da også 600 newtonmeter til rådighet. 0 til 100 kilometer i timen tar ikke mer enn 7,9 sekunder.

– Men det finnes vel andre motoralternativer?

– Ja, det tilbys også V8-motorer, som tidligere, både en 4,4-liters diesel-V8-er og en kompressormatet femliters bensinmotor. Den skal vi kjøre i morgen, og jeg gled...

– Hallo? Hallo?

Heisann, vi ble brutt. Igjen. Vi forsøker et par ganger til, venter litt. Så ringer det og forbindelsen med Sahara er på plass igjen.

– Hvordan oppleves ellers den nye Range Rover etter å ha kjørt den noen mil?

– Jo, dette er enda mer standsmessig enn før, det er sober luksus - bilen inngir en britisk overklasse-følelse. Og komforten er ivaretatt: Bilen er utstyrt med en nyutviklet fire-punkters luftfjæring - det sørger for komfortabel fremdrift også på dårlig vei.

Test: Oppgradert Land Rover Discovery

– Noe som trekker ned så langt?

Nye Range Rover poserer, men vil ikke være noen posørbil: Her under en pause i en oase i utkanten av Sahara. Vis mer


– Ja, både kollegaen jeg kjører sammen med og jeg har reagert på enkelte knirkelyder som tyder på at ikke alle sammenføyninger holder forventet kvalitet. Vi skal forhøre oss om årsaken til dette - om det er prøveeksemplarer som har gjennomgått mye hardkjør i ørken og fjell, eller om det dreier seg om førproduksjonsbiler. Men det kommer vi tilbake til.

Ikke dyrere

For å avslutte, stiller vi det store spørsmålet: Prisen. Joda, den skal visstnok ikke være avskrekkende: Innstegsversjonen HSE starter på "bare" 1.225.000 kroner, men det er ventet flere kunder på det mer luksuriøse Vogue-nivået til 1.305.000 kroner. For de mest kravstore, vil det leveres en spesiell Autobiography-versjon som vil koste over 1,4 millioner.

Den norske Land Rover-importøren regner med å få 20 nye Range Rover å selge ut året og har et salgsmål på 100 eksemplarer for 2013.

– Noe å legge til tilslutt?

– Ja: En utførlig rapport fra prøvekjøringen av nye Range Rover får dere senere i uken; nå skal vi videre oppover i fjellene.

Prøvekjøringen av nye Range Rover foregår delvis i Sahara. Bilen takler visst sanddynene greit. Vis mer