<b>FREMTIDEN - NÅ:</b> Vi kan skrive under på at BMW i8 er en fin opplevelse på veien. 362 hestekrefter og et forbruk på ned til kvartliteren på mila - det er høyst respektabelt. Og bedre bil å kjøre om natten har vi aldri vært i nærheten av... Foto: BMW
FREMTIDEN - NÅ: Vi kan skrive under på at BMW i8 er en fin opplevelse på veien. 362 hestekrefter og et forbruk på ned til kvartliteren på mila - det er høyst respektabelt. Og bedre bil å kjøre om natten har vi aldri vært i nærheten av... Foto: BMWVis mer

Førsteinntrykk: BMW i8

BMW tør jammen å være annerledes om dagen. Det bekreftes til fulle av sportsbilen i8.

MÜNCHEN: Etter å ha forsert det første hinderet, som er å krype inn under saksedørene og komme seg på plass i det svært lavt plasserte sportssetet, finner vi oss til rette.

Vi opplever plassen foran som overraskende god. Bak forsetet derimot, er det såvidt plass til en liten ryggsekk.

Annerledes

Det er vårt første møte med innsiden av den nye sportsbilen fra BMW, hybriden i8, og med én gang blir det åpenbart at dette er noe annet enn det BMW har tilbudt oss tidligere.

Interiøret er sporty og moderne, og den kjølige, blå lyssettingen via diskret innfelte LED-striper illustrerer bilens annerledeshet fra første stund.

Uvanlig motorlyd

Så setter testføreren fra BMW motoren i gang - og lyden er også annerledes enn noe vi er vant til i denne typen bil: Fra knurring til heftig brumming, det hele med en lett metallisk bismak. Ingen tvil: Dette er en 3-sylindret motor.

Men til tider forstummer den helt - og i8 er plutselig elbil!

Det dreier seg altså om en hybrid. Det kommer vi tilbake til lenger ned.

TEKNO-MODERNE: BMW i8 har et interiør som fortsatt kan minne mye om konseptbilen. De har våget: Det synes vi er bra. Foto: BMW Vis mer


Først med laserlys

Kjøreopplevelsen ble kort, men ga mersmak, selv om vi pent måtte finne oss i å sitte i passasjersetet mens testføreren utnyttet udyrets potensial.

Vi var der nemlig egentlig for å oppleve bilens innovative, laserbaserte hovedlys - noe helt nytt på en produksjonsbil. Det var for øvrig også litt av en opplevelse. Men det er et kapitel for seg, som vi kommer tilbake til i en egen sak.

Sitter som et skudd

Tilbake til selve bilen. Draget oppleves heftig, særlig kraftfullheten fra stående start. Stabilitet og veigrep er i beste BMW-stil, mens lydnivået ikke for påtrengende, men tydelig utstudert og avpasset. Komfortnivået er akseptabelt, og av den sportslige typen.

Man har inntrykk av å sitte helt nede på bakken, og i svingene svinger den helt flatt - også i hastigheter vi ikke kan tillate oss her hjemme.

«Miljømerket»

«i» er et eget undermerke hos BMW og består av det elektrifiserte modellprogrammet, med unntak av hybridversjonene av 3- og 5-serie og X5 og X6. «i»-bilene er i motsetning til de nevnte hybridene ladbare.

Du kan lese vår test av BMW 3 Active Hybrid her – og vår test av BMW 5 Active Hybrid her.

Ladbare i3 og i8

Den smarte kompakte bilen i3, som nå leveres i anselige tall til norske kunder, og som du kan lese vår forhåndstest av her, er en ren elbil. i8, derimot, er en ladbar hybrid.

Men i8 er heldigvis mye mer enn det!

Dette er en sportsbil med heftige ytelser: 0-100 på 4,4 sekunder. Bilen er en såkalt 2+2-sportskupé, kompakt, men bred og lav. Den har meget lav luftmotstand: Cd er 0,26. Den har dessuten en lang akselavstand.

Dette, kombinert med brede sporvidder og et meget lavt tyngdepunkt, gjør sitt til at bilen får det vi opplevde som en suveren stabilitet på veien.


Relativt lett

Dimensjonene: 469 centimeter i lengden, 194 centimeter i bredden, 129 i høyden og akselavstanden måler 280 centimeter. Tross elmotor og batterier i tillegg til hovedmotoren, veier bilen bare 1.490 kilo, dette takket være utstrakt bruk av lette materialer. Eksempelvis er fører/passasjer-cellen av CFRP (karbonfiber-forsterket plast).

Hvordan BMW arbeider med denne typen bilproduksjon, kan du lese mer om her: BMWs hemmelige våpen

Mye trekkraft - lavt forbruk

Ytelsene står i stil med utseendet selv om dette er en sportskupé av en ny generasjon og ingen supersportsbil. Hybriden yter totalt 362 hestekrefter og har et kombinert dreiemoment på maksimalt 570 newtonmeter.

Den har i likhet med andre modeller fra BMW tre kjøreprogrammer tilgjengelig: Sport, Comfort og Eco Pro - sistnevnte for å oppnå de best mulige forbrukstall når man legger de sportslige ambisjonene på hyllen.

I det tilfellet opplyser BMW at forbruket kan komme så lavt som 0,25 liter per mil.

Strømkraft foran, bensinkraft bak

Slik ser hybrid-drivlinjen i BMW i8 ut. Foto: BMW Vis mer


Ytelse

Hybridsystemets ytelse er en kombinasjon av kreftene som kommer fra en 3-sylindret 1,5-liters TwinPower turbomotor som yter 231 hestekrefter. Disse går til bakhjulene via en sekstrinns automat. Elmotoren driver forhjulene via en to-stadiers transmisjon med opptil 131 hestekrefter og opptil 250 newtonmeter dreiemoment.

Kombinasjonen av de to motoriseringene og momentfordelingen til for- og bakaksel styres automatisk avhengig av valgt kjøreprogram og kjøreforholdene/føret.

En batteripakke ligger lavt i bilen. Det er standard litiumion-batterier med væskekjøling og en utnyttbar kapasitet oppgitt til 5 kWt.

Vingedørene, de heftige 20-tommers-felgene og LED-hovedlys er standard og følger med over fra konseptbilen som ble vist i Frankfurt for fire år siden, noe vi er glade for.

Den kan du for øvrig se igjen her.

Det blir dyrt!

BMW i8 skal lanseres offisielt om kort tid, tidlig i mai, faktisk, og ventes på markedet i løpet av juni. Prisen kjenner vi ikke til, men i USA vil den komme på over 130.000 dollar, hvilket betyr at det i Norge vil bli en ganske dyr fornøyelse å skaffe seg en i8, og det til tross for dens lave CO2-verdier og hybridfordel.

Kvalifisert estimat er fra 1,1 til 1,3 millioner kroner, da tar vi nok ikke voldsomt feil.

Om det er verdt det? For vår del synes vi dette er et avansert og ultra-dynamisk tekno-fyrverkeri av en bil som viser vei mot en lovende sportsbilfremtid.

Slik sett fortjener den å få en solid entusiast-skare.