Vis mer

Første turbo-Z4 prøvekjørt

Z4 har blitt større og sterkere. Som vanlig var det toppmodellen som ble stilt til disposisjon på testkjøring i Spania.

Alicante (DinSide Motor): BMW har laget roadstere i lange tider, og de som husker noen år tilbake klarer kanskje å se for seg dagens Z4 som kom i 2002, Z3, Z1, Z8 og sikkert også 507 og 328. Dagens Z4 har nå gått i 7 år, som er modellsyklusen BMW bruker, og dermed kommer den nye bilen nå til våren.

Vi ble utstyrt med en Z4 sDrive35i, som er det riktige navnet på den foreløpige toppmodellen. Den var i tillegg utstyrt med 7-trinns dobbelkløtsj girkasse. I prislisten kan dere se at alle motorer leveres med vanlig automatgir, men det er bare toppmotoriseringen som har dobbelkløtsjkasse.

Motoren som sitter i 35i er den samme rekkeseksereren med to turboladere som er plassert i en rekke andre biler. Både 1-serie, 3-serie, X6 og 7-serie (med annen effekt)leveres med denne motoren. I Z4 har den som stort sett ellers 306 hestekrefter, og Z4 har nå også full pakke med Efficient Dynamics. Dette er CO2-spareprogrammet til BMW som nå finnes på alle BMW-modeller. M-biler har det kun i begrenset omfang.

Helt ny

Designet på en ny bil blir hos BMW avgjort gjennom en konkurranse i designavdelingen. En rekke designere tegner for harde livet, og toppledelsen hos BMW plukker ut de som skal få gjøre bilen ferdig. I dette tilfellet var det to kvinner som vant. Grunnen til at det ble to er at det er en konkurranse for interiør og en for eksteriør. Vi mener den nye Z4en ser svært bra ut og at det er en stor fremgang fra dagens modell. Formene er fine, og man har samtidig klart å ta vare på noe av det gode fra Chris Bangle, nemlig dette med konkav og konveks, som i hvert fall i blant gir veldig fine lys- og skyggeeffekter i lakken.


Motorer

Z4 kommer nå kun med sekssylindrete motorer, Den minste motoren er en 2,5 liter med 204 hestekrefter. Selv om vi ikke har kjørt denne nå, tror vi at den kan by på en ganske fin kjøreopplevelse. Vi husker jo fra testen av dagens Z4 med 2,5-liters motor og 192 hestekrefter: Den gikk fint den, bare motoren fikk snurre av gårde med litt turtall.

 sDrive23isDrive30isDrive35i
Effekt204 hk258 hk306 hk
ved turtall6.400 omdr/min6.600 omdr/min5.800 omdr/min
Dreiemoment250 nm310 nm400 nm
ved turtall2.750 omdr/min2.600 omdr/min1.300-5.000 omdr/min
Slagvolum2.497 ccm2.996 ccm2.979 ccm
0-100 manuell6,6 sek5,8 sek5,2 sek
0-100 automat7,3 sek6,1 sek5,1 sek
Forbruk manuell0,85 l0,85 l0,94 l
Forbruk automat0,82 l0,83 l0,90 l
CO2-utslipp manuell199 gram199 gram219 gram
CO2-utslipp automat192 gram195 gram210 gram
Lengde4.239 mm4.239 mm4.239 mm
Bredde1.790 mm1.790 mm1.790 mm
Vekt1.480 kg1.490 kg1.580 kg
Bagasje180-310 liter180-310 liter180-310 liter


Kjøreglede

Når du setter deg ned i en roadster, får du ikke bare følelsen av sitte i en åpen bil. Roadster gir i tillegg en sportsbilstemning som er helt unik i forhold til en vanlig kabriolet. En fireseters kabriolet er fint nok, men det er tross alt bare en kupé/sedan uten tak. For eksempel i Z4, sitter man svært lavt og langt bak i bilen. Ryggstøtta på setet er nesten mellom bakhjulene. Dashbordet er lekkert, og ut gjennom frontruta ser man et svært langt panser som buler opp foran asfalten.

Ute på veien honoreres både gasspådrag og rattutslag med deilig oppførsel. Motoren er plassert godt bakover i motorrommet, og styreresponsen er underholdende. Vi kjørte treliters rekkesekser med to ladere og dobbelkløtsj-automatkasse, og hadde slik sett lite å utsette på ytelsene. 0 til 100 går unna på 5,1 sekunder, og akselerasjonen i andre øvelser, for eksempel forbikjøringer, er helt i orden.

Nå har også Z4 fått innstillingene Comfort, Sport og Sport +. Dette påvirker blant annet demperkarakteristikk, gass, inngripen fra antiskrens, styring og sjaltehastighet.

I Sport + og med antiskrens (DSC) koblet vekk, har man også tilgang til en fantastisk launch control. I likhet med Porsche Boxster og Cayman, som vi nylig har kjørt, så virker denne veldig bra.

Herlig girkasse

Vi regner med at flere nå begynner å bli dus med uttrykket dobbelkløtsj-girkasse. Den fungerer som en vanlig automatkasse, men består av to kløtsjer som opereres automatisk. Første, tredje, femte og syvende gir ligger på en kløtsj, mens andre, fjerde og sjette ligger på den andre. Denne teknologien har mange navn, og hos BMW heter det DKG. Porsche kaller det PDK, Audi S-Tronic og Volkswagen DSG. Det finnes også automatiske singelkløtsjkasser. Det finnes for eksempel i BMW M5 (SMG) og Audi R8 (R-Tronic).


Vår testbil med 306 hestekrefter under panseret. er den eneste Z4-modellen som leveres med dobbelkløtsj-kasse. Det er synd, siden teknologien dermed blir lite tilgjengelig. De mindre motorene leveres med tradisjonelle automatkasser. Testbilen sjalter i et herlig tempo og det er lett og bli imponert. Overgangene mellom girene er lynraske og uten noen som helst stopp i fremdriften av bilen. Det er sportslig, og ikke minst bedrer denne kassa ytelsene samtidig som den senker utslippet. Hvis dere rulller litt opp igjen på dataflaket, ser dere at de vanlige automatkassene også senker forbruket, men de forringer ytelsene en del. Særlig på den minste motoren.


Takløsning

Plassen i Z4 er ikke så aller verst. Selv om den er større enn den utgående, er den fortsatt liten. Taket inne i bilen buler kraftig opp akkurat der man sitter, og skaper greit med rom, men det er begrenset hva man får med seg. Bagasjerommet rommer 180 liter hvis du vil kjøre åpent, og 310 liter hvis du vil kjøre kupé. Det kommer også bare én Z4 denne gangen. Ikke både roadster og kupé slik det er i dag.

Taket er helt automatisk, og bruker 20 sekunder på åpne- eller lukkeoperasjonen.


Konklusjon

BMW Z4 starter på drøyt 500.000 for billigste versjon. Vi tror den kan gi en fin kjørefølelse og at den er mest morsom med manuell girkasse. Testbilen var selvsagt helgrom, men prisen starter på 900.000 kroner. Vi regner med at den vi kjørte i Spania var topputstyrt og hadde en pris på godt over 1.000.000 kroner.

Av konkurrenter er det i hovedsak Porsche Boxster som kan måle seg. Mercedes SLK og Audi TT er fine biler det, men når det virkelig gjelder er det Porsche og BMW som behersker kjøreegenskapene som kreves for en fullverdig roadsterfølelse.

Ulempen med Boxster er at innstegsmodellen koster godt over 800.000 kroner. Det er 300.000 kroner mer enn innstegsmodellen til Z4. Vi gjør oppmerksom på at de respektive innstegsmodellene ikke kan sammenlignes. Boxster har mye kraftigere motor i sin innstegsmodell. Når vi ser på toppmodellen til Boxster og Z4 er de ganske like. De går like bra, men Boxster er lettere, har mindre bunndrag, gudommelige kjøreegenskaper og koster mer.

På budsjettnivå er Z4 et soleklart valg siden den finnes med "liten" motor. Snakker vi om toppmotorisering må Boxster S vurderes sterkt.

Prøvekjøring av ny Boxster finner du her.

 Type girSlagvolum (cm³)EffektCO2 g/kmPris
Z4 sDrive23iManuell2 497204199540 000
Z4 sDrive23iSportsaut.2 497204192553 400
Z4 sDrive30iManuell2 996258199730 900
Z4 sDrive30iSportsaut.2 996258195747 200
Z4 sDrive35iManuell2 979306219887 800
Z4 sDrive35iSportsaut.2 979306210898 000


Redaksjonen gjør oppmerksom på at reise og opphold for test av denne bilen ble dekket av importøren.