Foto: Brabus
Foto: BrabusVis mer

Første råskinn-versjon av nye E-klasse

Når det gjelder produktutvikling i tysk premiumklasse merkes ikke finanskrisen noe særlig ennå.

Vi prøvekjørte nylig nye Mercedes E-klasse og ble som forventet imponert. (Les om det her).

V8 på topp

Ved lansering fikk vi blant annet kjøre E 350 CGI BlueEfficiency, med en kraftfull og kultivert bensinmotor på 292 hestekrefter. Toppmodellen i Mercedes' nye E-klasse-sortiment er V8-versjonen E 500 (som ikke har fått betegnelsen BlueEfficiency i motsetning til de andre versjonene). Den viderefører motoriseringen fra forgjengeren som etterhvert hadde nådd 388 hestekrefter i maksimal effekt.

For tamt for Brabus

Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus

Dette synes som vanlig den temperamentsfulle men dønn seriøse bilprodusenten Brabus (ja de er offisielt bilprodusenter og ikke bare tunere/trimmere), ble i tammeste laget og det har ikke tatt dem lang tid å komme opp med en sportsligere utgave av nye E-klasse. Vi regner med at det vil komme flere i fortsettelsen.


Noe ombygget E

I denne omgang dreier det seg om en W 212 E 500, som har fått den sedvanlige Brabus-behandlingen både i interiør og på eksteriør; et aerodynamisk kit og spesielle karbondekorerte luftuttak bak forskjermene, blant annet. De heftigste dekkene er i dimensjonene 245/30 ZR 20 foran og 285/25 ZR 20 bak.

6.1 V8

Motoren er selvsagt det viktigste, og her er Brabus tro til sitt grunnkonsept. I Brabus E 500 finner vi en 6,1-liters V8 med en toppeffekt på 462 hestekrefter og et dreiemoment på 615 newtonmeter ved 3.100 omdreininger. For å hjelpe kreftene ned på veien er bakakselen forsynt med differensialbrems som har en låsningsgrad på 40 prosent.

Med denne mekanikken får den nye E-klasse-Brabusen sportsbilytelser: 4,7 sekunder fra 0 til 100 og en toppfart på 305 kilometer i timen.

Brabus nevner noe om miljøvennlig dieseltuning i sin pressemelding, men det tror jeg vi glemmer i denne omgang. Vi tror ikke det var hovedpoenget...