<b>PÅ PLASS:</b> Utenfor Teslas lokaler på skøyen fikk vi idag vår første prøvetur med Tesla Model X.  Foto: JAMIESON POTHECARY
PÅ PLASS: Utenfor Teslas lokaler på skøyen fikk vi idag vår første prøvetur med Tesla Model X. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Første prøvekjøring: Tesla Model X

Endelig er den kjørt på norske veier, her er vårt inntrykk og video fra første tur.

Det er skrevet metervis med artikler om alt fra valget av navn, via hvorfor i alle dager bilen har vingedører til, til pris og lanseringsdato siden bilen ble presentert.

Nå, litt over to måneder etter at Tesla lanserte Model 3, er endelig Model X kommet i havn i Norge.

Falkevinger

Det første og mest åpenbare en legger merke til når en nærmer seg bilen er falkevingene som automatisk åpner seg foran deg.

Du er garantert å bli sett med slike dører, men de kan kreve noen justeringer.

Allerede på lanseringen opplevde vi at en person som sto under døren fikk den i hodet.

PASS PÅ: Model X har bakdører noe utenom det vanlige. Foto: RUNE MARTIN NESHEIM Vis mer


Likevel skal ikke vingene by på for store problemer, og heller løse dem ved at de knekker inn på midten og ikke går rett ut.

Ved hjelp av ultralyd-sensorer, som kan «høre» gjennom overflaten som er kledt i aluminium, skal dørene klare å heves. Dette selv om det bare er 28 centimeters klaring til bilen, stolpen eller veggen ved siden av, men det er først og fremst i teorien.

Så kan en spørre seg om de var verdt ventetiden på et halvt års tid, og hvordan de vil takle vinteren i Norge.

Det er ingen dørhåndtak, men ved å trykke på en knapp på B-stolpen eller bremsen så lukker dørene seg. Dette er bare en av de flere gøyale gimmickene Tesla har puttet inn i sin nye bil.

Hvordan er den å kjøre da?

Vi kjører Model X 90D, som også ser ut til å bli den modellen som vil bli den norske favoritten.

De fleste som har bestilt Model X er tidligere Model S eiere, og en kilde i Tesla kan fortelle oss at det er 90D med 6 seter som er favoritten.

Bestillingene ligger da mellom 900.000 - 1.000.000 kroner, og de aller fleste har da valgt med tilhengerfeste og ski- og sykkelstativ.

Det ble en tur av det korte slaget, og vi vil komme tilbake med grundigere tester så fort det er bil tilgjengelig.

Men førsteinntrykket er at de som har bestilt bilen antagelig vil bli fornøyde.

Kjøremessig er det en god bil å kjøre. Vi sitter høyt og oversiktlig, og den store frontruten gjør at du har godt utsyn både fremover og til siden.

I forhold til konkurrentene bidrar også den store batteripakken i bunnen av bilen til at den har et lavere tyngdepunkt, hvilket bidrar til mindre krenging i svingene.

BAGASJEROM: Velger du Model X med syv seter er det også praktisk å ha oppbevaringsmuligheter i front, med plass til en kompakt hockeybag. Foto: JAMIESON POTHECARY
Foto: JAMIESON POTHECARY
PASS PÅ: Model X har bakdører noe utenom det vanlige. Foto: RUNE MARTIN NESHEIM
Foto: JAMIESON POTHECARY
Foto: JAMIESON POTHECARY
PÅ PLASS: Rødt, hvitt og kanskje seinere blått? Model X er på plass utenfor Tesla på Skøyen. Foto: JAMIESON POTHECARY
MYE OMTALT: Falkevingene har blitt mye omtalt siden nyheten om dem kom. Som følge av tekniske problemer har nettopp disse bidratt til forsinkelser. Foto: JAMIESON POTHECARY
Foto: JAMIESON POTHECARY
Foto: JAMIESON POTHECARY
GOD PLASS: Selv med syv seter byr Tesla Model X på god bagasjeplass. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN

Se flere bilder her:

Komfort og støtte

Med både mykere og mer komfortable seter enn det som har vært å finne i sedanen til nå, sitter vi noe bedre i Model X. Setene gir god sidestøtte i svingene og det er mulig å bestille varme til alle syv, om du bestiller den som syvseter.

I og med at vi nå kjører bilen kun en kort tur på sommeren, er det vanskelig å si noe om hvordan klimaanlegget i lengden vil svekke rekkevidden gjennom hete sommerdager eller på kalde vinterdager.

GOD PLASS: Selv med syv seter byr Tesla Model X på god bagasjeplass. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


I baksetet er det faktisk plass til mennesker. Midtsetet på andre seterad er den dårligste plassen, og bør være forbeholdt barn. I syvseteren, som vi kjører, er det isofix på fire av de fem baksetene. Det nevnte midtsetet på andre seterad er unntaket.

Det er også verdt å merke seg at det er oppsiktsvekkende god bagasjeplass, selv om du velger syvseteren.

I front vil du kunne frakte varer og gjenstander på størrelse med en kompakt hockeybag.

Teknologisenter

Bak en frontrute som hevdes å være den største frontruten brukt i en personbil noen gang, sitter vi i det som mange ville omtalt som et romskip for 15 år siden.

Den 17 tommer store berøringsskjermen dominerer dashbordet, som seg hør og bør.

P90DZ P90D er den kraftigste modellen, og med mulighet for Ludicrous gjør SUVen 0-100 på 3,4 sekunder. Foto: RUNE NESHEIM Vis mer


Det er rart Tesla fortsatt er alene om den store skjermløsningen, som vi finner veldig praktisk, effektiv og med gjennomtenkte strukturer.

Sikkerhetsutstyr

Som standard kommer Model X med kollisjonsvarslere, filskiftevarsler, automatisk nødbrems og sidekollisjonsvarsler.

I tillegg kan du få adaptiv cruise control, som justerer farten ut ifra trafikken, fartsholder i svinger som justerer farten om svingen er krapp, autopilot og Summon selvparkering. Uten hender.

Alt i alt kan vi ikke si å ha blitt særdeles overrasket, men bilen leverer likevel som forventet. At bilen får såpass mye oppmerksomhet er forståelig, og det er unektelig herlig å kunne kombinere lave driftskostnader med miljøet som alibi, i tillegg til å ha alle praktiske fordeler på plass. Betyr det at den er verdt prisen? Vel, noen må være villig til betale teknologikostnaden.

Spesifikasjoner
Tesla Model XP90D90D75D
Oppgitt rekkevidde:467 km489 km417 km
0-100 km/t uten Ludicrous:4 sekunder5 sekunder6,2 sekunder
0-100 km/t med Ludicrous:3,4 sekunder--
Toppfart:250 km/t250 km/t210 km/t
Lengde/bredde/maks. høyde:504/207/172 cm504/207/172 cm504/207/172 cm
Akselavstand:296,4 cm296,4 cm296,4 cm
Bakkeklaring:19,3 cm19,3 cm19,3 cm
Hengerlast*:2250/15802250/15802250/1580
Egenvekt:2504 kg2504 kg2504 kg
Samlet makseffekt:539 hk  
Pris fra**:1.039.900 kroner868.600 kroner761.600 kroner
*) Kun tilgjengelig med smart luftfjering. **) Uten hengerfeste og elektronisk luftfjering.


LES OGSÅ: Her er Tesla Model 3
LES OGSÅ: «Teslabjørn» har sittet på i en Model 3
LES OGSÅ: Her er oppgradert Model S
LES OGSÅ: Hacker fant Model S P100D i kildekode