Første glimt av Ford Focus RS

Etter mye frem og tilbake er nå Focus RS på vei mot lansering. Her er de første smakebitene på den hittil råeste Focusen.

«...Focus RS kommer med ren forhjulsdrift, og ikke firehjulsdrift slik det tidligere har vært antatt.»


Disse bildene viser tilsynelatende en spionfotografert Focus RS. I virkeligheten dreier det seg om noen offisielle bilder som er sendt ut av Ford selv, for å holde spenningen oppe frem mot introduksjonen.

Ny trend

Simulerte og offisielle spionfotografier er en ganske ny trend som blir stadig mer utbredt. For oss er det for så vidt interessant, og det er også derfor vi publiserer bildene, men det er verdt å påpeke at disse ikke må forveksles med våre vanlige spionbilder som kommer fra uavhengige aktører.

Fortsatt kamuflert

Vis mer

Første glimt av Ford Focus RS

  1. Store bilder


Når det gjelder selve bilen, og bildene av den, er det i grunn ikke så mye som kommer frem. Kamufleringsplasten er fortsatt påklistret og alt som avsløres er ting vi kunne gjettet på forhånd, som store hjul og luftinntak, samt et senket understell.

Forhjulsdrift

Men Ford slipper også litt informasjon om det som befinner seg under skallet. For det første virker det nå klart at Focus RS kommer med ren forhjulsdrift, og ikke firehjulsdrift slik det tidligere har vært antatt.

Differensialbrems

Riktignok vil man forsyne fremhjulene med en avansert differensialbrems som vil fordele kreftene hensiktsmessig mellom de to hjulene. Det hjelper mye, samtidig som kjøreegenskapene blir litt mer utfordrende, men den kan uansett aldri erstatte firehjulsdrift. Vi må innrømme at vi ble litt skuffet da vi hørte dette. Ford burde ha enkel tilgang på Haldex-teknologien som i siste generasjon kunne gjort underverker med denne bilen, ikke minst med den nye differensialbremsen til bakhjulene.

Kostnader

Årsaken til at dette ikke blir å finne i produksjonsbilen er trolig utelukkende kostnadsnivå. For selv om dette blir en dyr bil i Norge, som 30.000 kroner fra eller til ville hatt liten påvirkning på, er dette ment å være en rimelig bil andre steder i Europa hvor nybilprisen ikke består av mellom halvparten og to tredjedeler avgifter.

Nærmere 300 hester

Lavere spoiler og større luftinntak Vis mer


Men det blir i det minste spennende å se hvordan forhjulsopphenget takler den kraftige motoren denne bilen får. Ford opplyser nemlig at Focus RS vil få over 280 hester og 400 newtonmeter. Det er mye i en forhjulstrukket bil. Som basis vil man bruke Volvos 2,5-liters turbofemmer som også sitter i den litt mildere Focus ST, men da med mindre effekt.

Dyr

Ford Focus RS kommer til Norge relativt tidlig neste år. Dermed er det lov å håpe at den blir å se på Paris-utstillingen i oktober, eller senest i Genève i mars neste år. Vi regner med at prisen kommer til å ligge på rundt 600.000 kroner. Det blir med andre ord ikke snakk om noen billig bil her til lands.

Her kan du se store bilder.

Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder