Vis mer

Først Japan, så Stavanger

Det er fortsatt en stund til hydrogendrevne biler blir allemannseie. Men det er like fullt en fjør i hatten for norske miljømiljøer at Stavanger er valgt som premierested, utenfor Japan, for både visning og kjøring av Mazdas hydrogendrevne RX-8.

- Vi er veldig stolte av å ha fått premieren til Norge, sier PR-koordinator Heidi Ek i Mazda Motor Norge. Hun forteller at det faktisk er personer utenfor Mazda-organisasjonen, med andre ord i hydrogenmiljøet, som har vært hovedinitiativtagere for å få bilen hit.
- Det viser at Mazda er valgt nettopp fordi de ligger langt framme på området. Wankelmotoren skal dessuten være spesielt godt egnet for hydrogendrift, sier Ek.

Internasjonal PR

Vis mer


RX-8-stuntet skjer i sammenheng med den store internasjonale olje- og energimessen ONS i Stavanger. Arrangementet trekker toppfolk fra olje- og energibransjen over hele verden. Med tanke på at det gir betydelig internasjonal pressedekning innen sektoren, kan man tro at Mazda dermed gjør et aldri så lite scoop ved å legge RX-8-premieren hit.

15 år i sving

RX-8 er en spesiell bil i utgangspunktet. Sportsbilen av type 2+2 coupé er den eneste på markedet som bruker Wankel-motor, eller såkalt rotasjonsmotor. Les vår siste test her. Og Mazda har i likhet med flere produsenter jobbet lenge med teknologi for å utnytte hydrogen som drivstoff i sine biler. Allerede i 1991 viste de sin første rene hydrogendrevne rotasjonsmotor. Årsaken til at rotasjonsmotoren egner seg godt til hydrogendrift oppgies å være motorens termiske egenskaper; At den i motsetning til stempelmotorer har få bevegelige deler som kan skape "hot spots" og uønsket tenning i hydrogenen. Dermed får Mazda 109 hester ut av sin 1,3-liters motor, en atskillig bedre litereffekt enn det for eksempel BMW og Ford får ut av sin store motorer.

Hybrid en nødvendighet

Vis mer


De siste årene er det RX-8 som har vært utviklingsvogn for Mazdas hydrogenteknologi, og da selvsagt som hybrid. Med hybrid forstår vi at den kan gå på to eller flere former for drivstoff - i dette tilfellet vanlig bensin i tillegg til hydrogen. Av ren nødvendighet! Eller som leder for Statoils hydrogruppe, Brage W. Johansen sier; "Drivstoffet hydrogen har slitt med den klassiske problemstillingen; Høna eller egget? Bilprodusentene har ventet med teknologien til det finnes muligheter for kunden til faktisk å fylle drivstoffet. Samtidig har drivstoffleverandører ventet på at det skal bli biler å fylle".

Testkjøres av norsk presse

Og nettopp derfor ender vi opp i Stavanger. Neste uke åpner nemlig Statoil Norges aller første hydrogenstasjon på Forus rett utenfor Stavanger. Og den første bilen som kommer for å tanke der, Mazda RX-8 Hydrogen RE, er ingen prototyp lenger, heller. To hydrogen RX-8er er i dag allerede i tilnærmet kommersiell drift i Japan. "Den er både morsom og sikker å kjøre", lover Mazdas europeiske toppsjef James Muir. Og det skal et lite knippe norske journalister faktisk få anledning til å teste i neste uke.

Hydrogenveien

Vis mer


Enn så lenge er imidlertid Forus ved Stavanger også eneste tankemulighet. I 2007 åpner Hydro en stasjon i Grenland. Innen 2009 har det nasjonale utviklingsprosjektet HyNor som mål at det skal være tankemuligheter til å kunne kjøre bekymringsfritt på hydrogen mellom Stavanger og Oslo.

Hvorfor hydrogen?

Hydrogen er på mange måter det ultimate miljødrivstoffet, med teoretisk sett null utslipp. (Ulempen er at det i dag krever mye energi å produsere, som da helst bør være fornybar energi om man vil beholde miljøstempelet). DinSide Motor har gjennom årene skrevet en rekke dybdeartikler om både hydrogen og annet alternativt drivstoff. Da vi i år 2000 skrev om BMWs hydrogendrevne 750hL (en 5,4-liters V12-er på hydrogen!), regnet BMW selv med at det innen år 2010 vil være like lett å få tak i hydrogen som bensin i Tyskland.