FORSKJELL: Sommer- og vinterdrivstoff er ikke samme drivstoff. Derfor bør du passe deg for hva du fyller.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
FORSKJELL: Sommer- og vinterdrivstoff er ikke samme drivstoff. Derfor bør du passe deg for hva du fyller. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Forskjell på sommer- og vinterbensin

Det er også forskjell på hvor du kjøper drivstoffet.

DinSide har allerede avslørt at det er ett fett i hvilken bensinstasjon du kjøper bensin og diesel.

Les saken her: Selv bransjen innrømmer forsvinnende liten bensin-forskjell

Men det er ikke ett fett når du kjøper drivstoff. Heller ikke hvor.

Norsk drivstoff må nemlig ta hensyn til store temperaturforskjeller.

ADVARER: Statoils senior produktspesialist, additivansvarlig og sivilingeniør Knut Skårdalsmo advarer mot å bruke feil drivstoff til feil tid. Foto: STATOIL Vis mer


Når du fyller

- For å få tenning, altså fyr på det som er i sylinderen, må man ha en gassky rundt tennpluggen, forklarer senior produktspesialist og sivilingeniør Knut Skårdalsmo i Statoil Fuel & Retail overfor DinSide.

Denne gasskyen består av enkelte fordampede komponenter fra drivstoffet, og dampen må oppstå av seg selv. Derfor må komponentene i bensinen dampe ved en temperatur man kan finne i luften der og da.

I et land som Norge, hvor vinter og sommer-temperatur varierer med 50 grader og vel så det, kan man dermed ikke ha likt drivstoffet hele året. Vinterbensinen må gi fra seg damp ved lave temperaturer, sommerbensin ved høye. Faktisk selges det i løpet av året hele tre forskjellige dieselvarianter, og to forskjellige bensiner.

Slik sprer de seg utover årstidene:

Bensin:

  • 15. september til 1. mai: Vinterkvalitet
  • 1. mai til 15. september: Sommerkvalitet
Diesel:
  • 1. november til 1. mars: Vinterkvalitet
  • 1. mars til 1. april: Mellomkvalitet
  • 1. april til 15. september: Sommerkvalitet
  • 15. september til 1. november: Mellomkvalitet
Datoene gjelder lagrene til Statoil, og det kan ta rundt to uker før bensinstasjonene får drivstoffet i pumpene sine.

Hvor mye penger bruker du på drivstoff i året? Og hvor mye kan du spare med diesel? Prøv vår kalkulator!

HVOR: Ligger bensinstasjonen et sted med lave temperaturer, kan dieselen være annerledes enn steder med høyere temperaturer. Foto: Øivind Idsø Vis mer


Hvor du fyller

Men det er ikke bare årstidene som utgjør temperaturforskjeller i Norge. Landet vårt har enkelte "kuldehull", som for eksempel Røros. Derfor må drivstoffet der dampe ved lavere temperaturer enn i for eksempel Kristiansand.

Dette gjelder dog kun diesel; bensinen er ifølge Skrådalsmo prikk lik i hele landet.

- Om man skal kjøre fra Oslo til Røros, er det et godt tips å fylle opp tanken i Røros før du lar bilen stå der over natten. Dieselen der vil ha bedre vinteregenskaper enn dieselen fra Oslo, forteller drivstoffeksperten.

Skaper problemer

Hovedårsaken til de forskjellige drivstoff-utgavene er å få tenning så enkelt som mulig. Men når det gjelder diesel kan forskjellene føre til flere problemer. Sommerdiesel på vinteren kan nemlig få vokskrystaller som tetter dieselfiltrene. Dette er ikke et problem så lenge motoren er i gang, men står dieselen over lenger tid i bitre temperaturer før du starter bilen, kan du få store problemer.

- Om du har fylt sommerdiesel i Oslo og skal på fjellet med mange kuldegrader, er det bare å ringe Falken først som sist, mener Skårdalsmo.

INN OG UT: Maskinene dine bør være fulle av drivstoff når de skal stå over lenger tid. Da unngår du blant annet rust. Foto: Brynjulf Blix Vis mer


Med sommerbensin på vinteren er det først og fremst det å få start på bilen som er problemet. Eller kanskje mer aktuelt: Få start på snøfreseren. Har du en kanne sommerbensin liggende, og fyller denne på snøfreseren, får du trøbbel.

Slik bør du oppbevare drivstoff - komplett guide

- Selv med helt fin og fersk sommerbensin blir det meget usikkert om du får start. Sannsynligvis får du det ikke, sier Statoil-eksperten.

Vinterdiesel på sommeren skal på sin side være problemfritt. Vinterbensin på sommeren er ikke like heldig, da det kan dannes dampbobler i systemet som blokkerer tilførselen. Gamle biler og redskaper med forgassere skal være mest utsatt for dette problemet.

Dette bør du gjøre

Som du nå sikkert har fått med deg, bør du alltid bruke riktig drivstoff til riktig årstid. Dette er mest aktuelt for maskiner, da biler jo normalt brukes og fylles regelmessig.

Før du setter bort snøfreseren for sommeren bør den derfor fylles helt til randen med vinterdrivstoff. Gjennom additivene unngår du rust, og ved å ha vinterdrivstoff på plass når kuldegradene melder seg er du sikker på å få start.

Slik gjør du snøfreseren klar for sesongstart

Gressklipperen bør også fylles helt opp før den skal ha ferie. Går gressklipperen på bensin bør den fylles med sommerbensin, men dette skal ikke være like farlig om den går på diesel, som nevnt tidligere.

Ved å fylle tankene helt, samt tette godt, unngår du eventuell fordamping.

- Drivstoff holder seg bedre på breddfull tank, understreker Skårdalsmo.