<b>HØR MED FLERE SELSKAPER:</b> I håp om å få billigere forsikring tok Hoff selv kontakt med flere forsikringsselskaper. Her var det stor forskjell på tilbudene han fikk, både i pris og størrelsen på bonusen. Foto: ESPEN SOLLI
HØR MED FLERE SELSKAPER: I håp om å få billigere forsikring tok Hoff selv kontakt med flere forsikringsselskaper. Her var det stor forskjell på tilbudene han fikk, både i pris og størrelsen på bonusen. Foto: ESPEN SOLLIVis mer

Forsikringstipsene for deg som har hatt firmabil

Thomas Hoff skulle bytte fra firmabil til privatbil. Han tok en ringerunde og sparte flere tusen på bilforsikringen sin.

Det er ikke bare lett å navigere seg gjennom jungelen av forsikringsselskaper og tilbud når du skal forsikre bilen din. Mange tegner avtaler med sitt gamle forsikringsselskap uten å vite at de kan spare tusener ved hjelp av noen få telefonsamtaler.

Spesielt problematisk kan det bli om du har kjørt firmabil i lengre tid. Mange år med firmabil gjør at du ikke opparbeider deg bonus. Det kan koste deg dyrt når du skal kjøpe egen bil.

Thomas Hoff hadde kjørt firmabil siden år 2000. I denne perioden hadde han ikke egen forsikring, men i hele perioden kjørte han skadefritt. På vårparten i år bestemte han seg for å kjøpe egen bil, en Audi A3 kabriolet.

Han hadde eid egen bil før han fikk firmabil i 2000, men husket ikke bonusen han hadde opparbeidet i løpet av de årene. Han fikk dermed økonomidirektøren i selskapet han jobber for til å skrive en erklæring som sa at han hadde kjørt skadefritt siden 2000, slik at han skulle få høyest mulig bonus når han nå skulle tegne egen forsikringsavtale.

Tok saken i egne hender

Hoff bestemte seg da for å ta en ringerunde for å se hvem som kunne tilby han den mest gunstige avtalen. Han begynte med å ringe sitt nåværende forsikringsselskap Sparebank1 Forsikring. Her fikk han et tilbud på 13 617 kr, og 50 prosent i bonus. En mye dårligere avtale enn han hadde forventet, i og med at han har mange av sine andre forsikringer i Sparebank1.

Etter det skuffende tilbudet fra sin bank bestemte han seg for å kontakte flere forsikringsselskaper i håp om å få en bedre avtale. Han tok kontakt med If Skadeforsikring, hvor han og samboeren har hus - og innboforsikring. I første omgang fikk han et tilbud på 14 000kr med en bonus på 50 prosent.

Et dårligere tilbud enn han allerede hadde fått hos Sparebanken1. Han argumenterte derfor med at han hadde kjørt skadefritt i over femten år, og fikk til slutt, under tvil, et nytt tilbud på 11 000kr med 70 prosent bonus.

Det absolutt beste tilbudet de kunne tilby han, sa If Forsikring.

If Skadeforsikrings tilbud var 2617 kroner billigere enn tilbudet fra Sparebanken1, men likevel dyrt. Hoff begynte å frykte at den nye bilen ville komme til å koste han dyrt.

Den neste telefonen gikk til Gjensidige Forsikring, hvor Hoff har en moped registrert fra før. Her fikk han samme beskjed som hos Sparebank1, at de ikke kunne tilby han mer enn 50 prosent bonus. Tilbudet endte dermed på 11 200kr.

Tilbudet fra If Forsikring var fortsatt det beste, selv om det også var ganske dyrt.

Storebrand Forsikring kunne heller ikke gi mer enn 50 prosent. Men forsikringssummen endte på 11 000 kroner, som på daværende tidspunkt var det rimeligste tilbudet. Det samme som If Skadeforsikring kunne gi med 70 prosent bonus.Hoff forhørte seg om hva han måtte betale dersom han fikk 70 prosent bonus. Han fikk beskjed om at han da ville betale 7500 kroner, en sum han mente var rimelig.

8000 billigere

Ringerunden fortsatte, og Trygg Forsikring var neste selskap på lista. De kunne i likhet med de fleste andre selskapene ikke gi mer enn 50 prosent bonus, og totalsummen ble så høy som 13 600.

Hoff ringte til slutt til Codan Forsikring. De ville gjerne ha han som kunde, og kunne mot en innskanning av brevet fra økonomisjefen som bekreftet skadefrikjøring, gi en bonus på 70 prosent. Tilbudet ble da på 6004 kroner, og 6417 om han ønsket plussforsikring.

Codans tilbud var veldig bra, og ikke minst langt billigere enn alle de andre. Ved å ta noen få telefoner fikk Hoff et tilbud som var 8000 kroner billigere hos Codan enn tilbudet han fikk hos If Skadeforsikring, hvor han allerede hadde hus - og innboforsikring fra før.

Firmabil eller ikke?

Det er altså endel ting man bør huske på dersom man har hatt firmabil og skal kjøpe egen bil, eller om man skal få firmabil.

KJØRINGEN DIN AVGJØR: Informasjonssjef i Gjensidige, Pål Rune Eklo sier at hva bonusen din setter til når du har hatt firmabil blant annet avhenger av hvor mange skadefri år man har kjørt med firmabilen. Foto: GJENSIDIGE Vis mer

Informasjonssjef i Gjensidige, Pål Rune Eklo sier at man hos dem får, når skattepliktig firmabilordning opphører, forhøyet startbonus. Hva bonus settes til avhenger blant annet av hvor mange skadefri år man har kjørt med firmabil.


Han forteller videre konkurransetilsynet har nektet selskapene å samarbeide om bonus.

– Tidligere samarbeidet selskapene om bonus, noe som nå ikke konkurransetilsynet tillater.
Det er derfor forskjellige regler for bonus som er gjeldende fra selskap til selskap, noe som gjør det vanskelig å få en totaloversikt over alle regler som gjelder for hvert selskap. Dette mener vi er mer en bakdel for kunden enn en fordel, og kompliserer forsikring mer enn nødvendig.

Pressetalsmann i Tryg, Toralf Rutledal,har noen tips for de som skal bytte fra firmabil til egen bil, eller motsatt.

Han sier at dersom du skal bytte fra firma til privat er det viktigste at du kan dokumentere skadefri kjøring, for eksempel i form av en bekreftelse fra firmaet, slik som Hoff hadde.

– Dersom firmaet har forsikring i det samme selskapet som du går til som privatperson, er det enklere, og det er mulig at du kan slippe dette, sier Rutledal.

EGEN BIL I TILLEGG: Pressetalsmann i Tryg, Toralf Rutledal mener at de som virkelig er opptatt av å beholde bonusen, så er det en mulighet å beholde en billig bil med privatforsikring i tillegg til firmabilen. Foto: TRYG Vis mer


Om du skal gå fra privat til firmabil er det noen flere ting du bør huske på.

– Det å gå fra privatbil til firmabil, kan slå ut på forskjellige måter, avhengig av hvilken avtale firmaet har valgt, sier Rutledal.

Dersom det er et lite firma eller et enkeltmannsforetak, er det som regel rom for individuell tilpasning med tanke på å kunne ta med seg bonus. I større selskaper med flåteavtaler, er det mindre rom for dette, i følge Rutledal.

Hovedregelen er at du beholder bonusen din i tre år etter at du har avsluttet en bilforsikring i et selskap. Det vil si at du kan komme tilbake som kunde, med samme bonus som tidligere, hvis du kommer tilbake før det har gått tre år.

– For den som virkelig er opptatt av å beholde bonusen sin ved overgang til firmabil, er en mulighet å beholde en billig bil med privatforsikring i tillegg til firmabilen.

Sjekk prisene

Det kan være lurt å undersøke om du kan forbedre forsikringsavtalen du har selv om du ikke skal kjøpe ny bil.

Av og til kan det være lurt å undersøke om avtalen din kan forbedres, som Thomas Hoff kan du lett spare mange tusen.

Ikke nøl med å bytte

Mange er skeptiske til å bytte forsikringsselskap, i frykt for å miste den bonusen de har opparbeidet seg gjennom årene som kunde.

Det mange ikke vet er at forsikringsselskapene må gi deg den samme bonusen du hadde i ditt forrige selskap, om du tegner en ny avtale med et nytt selskap. Dersom du har 70 prosent bonus i ditt forsikringsselskap, så vil du altså få den samme bonusen i det nye tilbudet.

Prisoversikt for Audi A3 cabriolet:
SelskapBonusÅrlig premie
If Skadeforsikring50%14.000
Sparebank1 Forsikring50%13.617
Tryg Forsikring50%13.600
Gjensidige Forsikring50%11.200
If Skadeforsikring70%11.000
Storebrand Skadeforsikring50%11.000
Codan Forsikring70%6004


(De fleste selskapene gav også tilbud om plussforsikring. Det utgjorde mellom 400 og 1000 kroner i ekstra årspremie.)
–––