Forrykende toppløst

Porsche fortsetter sin 20 år lange tradisjon med å tilby en åpen versjon av 911 Turbo. Siste utgave byr på en eksplosiv blanding.

Denne bilens rolle er å forene den åpne bilens gleder og den rendyrkede sportsbilens høye ytelser. 911 Turbo Cabriolet beskrives som en 2+2 softtop, altså utelukkende forsynt med tre lags stofftak.

Porsche insisterer også, i disse klima-bekymringsfulle tider, på at deres nye turbokabriolet er intet mindre enn drivstoff-økonomisk (!) Dette skal være oppnådd gjennom avansert motorteknologi og -styring samt ypperlig aerodynamikk. Luftmotstands-koeffisienten oppgis da også til 0,31 hvilket er oppsiktsvekkende tatt i betraktning bilens øvrige karakteristikker.

480 hk

Vis mer

Forrykende toppløst

  1. Store bilder!


For fort går det - for å si det mildt. Denne cab'en er utstyrt med den biturbomatede sekssylindrede boksermotoren på 3,6 liter. Med sin variable turbingeometri er den i stand til å pumpe ut 480 hestekrefter, og et dreiemoment på 620 newtonmeter sørger for forrykende trekkraft ved 1.950 omdreininger. Maksimalt dreiemoment kan tidvis økes til 680 Nm gjennom en overboost-funksjon hvis man har gått til anskaffelse av den såkalte "Sport Chrono Turbo" - pakken.

3,8 sekunder

Porsche 911 Turbo Cabriolet kan utstyres med en sekstrinns manuell girkasse, og 0 til 100 besørges på fire sekunder blank. Med automatkassen Tiptronic S forbedres ifølge Porsche denne tiden med 0,2 sekunder til imponerende 3,8 sekunder. (Kupéversjonen skal greie det på 3,7 sekunder). Uansett girkasse er topphastigheten 310 kilometer i timen - Porsche fortsetter å droppe den elektroniske sperren ved 250 km/t som de andre tyske produsentene stort sett observerer.

Annerledes

Vis mer


Av forskjeller i forhold til kupéen er naturlig nok kalesjen den mest iøynefallende - den består av tre lag stoff og felles ned eller lukkes på cirka 20 sekunder. Porsche forsvarer bruken av stofftak med at tyngdepunktet blir lavere med et lett tak. Når det gjelder vekten er kabrioleten ellers bare 70 kilo tyngre enn kupéversjonen tross de økte krav til stivhet - særlig i en slik høy-ytelsesversjon. Hekkspoileren på kabrioleten løfter seg automatisk når hastigheten passerer 120 kilometer i timen, og heves da 3 centimeter høyere enn på kupéen.

Stabilitet

Vis mer


Også når det gjelder behovene for veigrep og stabilitet er kabrioleten vel utrustet, og det aktive hjulopphengsstyringssystemet PASM (Porsche Active Suspension Management) er standard. Firehjulsdriftssystemet samarbeider med stabilitetskontrollen (som Porsche kaller PSM) for at de hjulene som har best grep får mest krefter. Dette skjer gjennom en elektronisk styrt flerplatekløtsj.

Vi nevnte innledningsvis at Porsche hevder at drivstofføkonomien er en av bilens sterke sider. For de kunder det mot formodning måtte interessere er oppgitt forbruk ved blandet kjøring 1,29 liter per mil.

Nye Porsche 911 Turbo Cabriolet skal lanseres 8. september. Prisen før avgifter skal bli 126.600 euro, hvilket burde gi en utsalgspris her hjemme på minimum 2,2 millioner.

  • Store bilder finner du her.
  • Vi har ganske nylig testet Porsche 911 Turbo. Les testen her!

    Her finner du mer Porsche-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder