Førpremiere på ny Passat

En av Norges mest spennende biler i 2005 nærmer seg Norge. Først er det sedanen som kommer, men stasjonsvognen er ikke langt etter.

Førpremiere på ny Passat

  1. Store bilder


Den nye Passaten skal egentlig ikke vises før på bilutstillingen i Genève, men likevel valgte Volkswagen å arrangere en liten fest i Hamburg hvor bilen ble vist frem.

Større

Passat har mange tilhengere i Norge og vi tror ikke den nye modellen vil skuffe mange. Utvendig fremstår nye Passat som mye frekkere og mer eksklusiv enn dagens modell. Innvendig har den fått en blanding av litt av hvert vi har sett i både Skoda og Touareg tidligere. Instrumentene ligner på de som sitter i Touareg og skjermen i midtkonsollen sitter også i nye Skoda Octavia. Interiøret i utstillingsbilene vi fikk se var overfyllt av krom og treverk. Til og med hele rattringen var i glatt treverk. Alt er veldig blankt, og en noe mer moderat blankhet vil nok bli mest vanlig i Norge. Setene på bilene var trukket i skinn og alcantara og var gode å sitte i. Passat har blitt mye større enn nåværende modell og det merkes også i baksetet. Det er fint å sitte bak og både bredden og takhøyden er forbedret. Bagasjeromsvolumet har økt med 90 liter til 565 liter.

Nye Passat er 4,77 meter lang (+ 6,2 centimeter), og 1,82 meter bred (+ 7,4 centimeter) og akselavstanden er 2,71 meter.

Mange motorer

Volkswagen har gjort et stort sprang motormessig ved å sette motoren på tvers. Det betyr blant annet at fremtidig firehjulsdrift vil bli levert av Haldex og at Passat kan leveres med den ultraraske girkassen som heter DSG.

Vi begynner med bensinmotorene og den minste blir en 1,6-liter med 102 hestekrefter. Neste størrelse blir også en 1,6-liter, men med tilnavnet FSI. Den yter 115 hestekrefter. Så kommmer et stort kubikkhopp opp til 2 liter. Den heter 2.0 FSI og yter 150 hestekrefter. Den eneste bensinmotoren med turbo kjenner vi godt fra Golf GTI og Audi A3 2.0 TFSI. Det er en 2-liters FSI turbomotor med 200 hestekrefter. Toppmodellen blir en 3,2-liters V6-motor med 250 hestekrefter.

Dieselmotor har vært veldig populært i Passat og i den nye kommer det 3 stykker i utgangspunktet. Den minste blir en 1,9-liter med 105 hestekrefter og 250 newtonmeter. Importøren sier at dette blir en modell mange kommer til å velge, og at det jobbes for å holde prisen på denne under 300.000 kroner. Neste dieselmotor er en 2-liters variant med 140 hestekrefter. Vi har blant annet kjørt denne i Audi A6 og der gjør den en kjempejobb. Dreiemomentet på denne motoren er 320 newtonmeter og akselerasjonstiden fra 0 til 100 blir 9,8 sekunder.

En ny variant av den samme motoren debuterer i Passat. Der er effekten hevet til 170 hestekrefter og dreiemomentet er hele 350 newtonmeter. Dette er det sprekeste dieselalternativet. Seks-sylindret dieselmotor som har vært levert i dagens Passat står ikke på programmet foreløpig.

Girkasser og firehjulsdrift

Siden Passat nå leveres med tverrstilt motor vil den litt frem i tid også bli tilgjengelig med Haldex firehjulsdrift. Haldex fungerer nå slik at 90 prosent av kreftene fordeles til forhjulene og 10 prosent til bakhjulene. Denne firehjulsdriften kan kombineres med 150 hesters bensinmotor og 140 hesters dieselmotor og den kan kun leveres sammen med manuell girkasse. Skal du ha full pakke må du opp på 3,2-liters V6 motor som kun leveres med firehjulsdrift og DSG-girkasse.

Med forhjulstrekk leveres 140- og 170-hesters dieselmotor sammen med DSG-girkasse. Av bensinmotorene kan 115-, 150- og 200-hesteren leveres med en 6-trinns automatisk girkasse.

Lanseringstidspunkt for Passat sedan er etter påske og stasjonsvogn ventes i september. Priser er heller ikke fastsatt.

Store bilder av ny Passat.

Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder