Vis mer

Fornyet VW Touran

1,13 millioner eksemplarer er så langt blitt solgt av VW Touran. Nå kommer en ny generasjon. I hvertfall nesten.

For syv år siden lanserte Volkswagen sitt svar på fleksi-offensiven som i sin tid ble innledet av Renault med sin Scénic, som raskt ble etterfulgt av Opel Zafira. Volkswagen Touran ble raskt en salgssuksess og har solgt svært bra også her i Norge - både som person- (5- eller 7-seter), og varebil. Det er blitt solgt 1,1 millioner eksemplarer av den så langt.

Avduket i helgen

Den nye Volkswagen Touran ble vist for første gang på en bilutstilling i Leipzig denne helgen. Ved første øyekast trodde vi det bare dreide seg om en diskré visuell oppgradering, men neida - bilen er nyere enn som så, viser det seg. Bare dørene er de samme som på forgjengeren. Volkswagen holder seg til sin linje med å beholde en fasong som fungerer bra. Få vil vel kalle den spennende, men at den gjør det mulig å få til en romslig, praktisk og fleksibel bil med relativt beskjedne dimensjoner er det ingen tvil om.

Pressemeldingen fra Volkswagen gir en noe begrenset mengde informasjon; blant annet får vi ikke oppgitt dimensjoner. Imidlertid er det tydelig at forandringene ikke er store i forhold til den utgående modellen.

Reduserte utslipp

Den nye utgaven kommer til Norge med fem motoralternativer, der man kan velge mellom tre TDI Common Rail dieselmotorer eller to TSI bensinmotor. Alle motorene skal gi lavere utslipp og lavere drivstofforbruk enn tidligere. Touran BlueMotion syvseter med dieselmotor (1.6 TDI på 105 hestekrefter), skal klare seg med et forbruk på 0,46 liter per mil og utslipp av 121 gram CO2 per kilometer.

Fem motorer til Norge

Touran 1.2 høres oppsiktsvekkende ut, og symboliserer også reduksjonen i størrelse på motorer som brer om seg. Kjent fra Polo er dette en utmerket bensinmotor som i likhet med alle de andre motorene i Touran-rekken har direkte innsprøytning og turbolading. 1.2 TSI yter 105 hestekrefter og 175 newtonmeter dreiemoment fra et meget lavt turtall. Dette skal faktisk være tilstrekkelig til å gi akseptable ytelser på veien. Det andre bensinalternativet vil være 1.4 TSI på 140 hester.

Når det gjelder diesel finnes tre alternativer: 1.6 TDI med 105 hestekrefter og 2.0 TDI med enten 140 eller 170 hester.

Nye Touran: Interiør


Nytt utstyr

På utstyrsfronten er dynamiske hovedlys som automatisk skifter mellom nærlys og fjernlys blant høydepunktene. Modellen har også en oppgradert parkeringsassistent som gjør at bilen nesten kan parkere på egen hånd. (Vi har testet forrige generasjon av dette systemet på Touran - les om "bilen som parkerer selv" her). Bilen kan også leveres med panoramasoltak. Velger du Bi-xenon lys får du samtidig diodebaserte kjørelys foran.

Fem- eller syvseter

Som standard blir den oppdaterte Volkswagen Touran levert med sekstrinns girkasse, men kan også leveres med DSG dobbelkløtsj-girkasse. Modellen kan leveres med fem seter eller som syvseter. Fleksibilen er kjent for sin gode plassutnyttelse; det gjelder også på den nye modellen. Bagasjeplassen på femseteren skal ifølge VW romme hele 695 liter og tåle 660 kilo bagasje.

Prisene på fornyede Volkswagen Touran er foreløpig ikke klare, men den kommer til Norge i september. Ny Touran vil også tilbys i Norge som 2-seters varebil klasse 2.

Nye Touran: Eksteriør: