Foto: Toyota
Foto: ToyotaVis mer

Fornyet Toyota Hilux

Toyota møter forsterket konkurranse i pickup-markedet. Her er svar på tiltale.

Det er særlig Volkswagen Amarok som truer Toyotas hegemoni på pickupmarkedet - dette hadde vært bortimot ubestridt i en årerekke med et salg på pluss/minus tusen biler i året her i landet. I Europa var Hilux ubestridt ener i fjor - som de to foregående årene - med 22.000 solgte eksemplarer og en markedsandel på bortimot 25 prosent.

Tøffere konkurranse

Toyota ruster dermed opp sin solide arbeidshest for modellåret 2012 for å ha en mer konkurransedyktig posisjon i et marked hvor de fremste rivalene nå heter VW Amarok og Isuzu D-Max, etterfulgt av Nissan Navara, Mitsubishi L200, parhestene Mazda BT50 og Ford Ranger og SsangYong Actyon. Målet er å ikke gå ned i forhold til dagens salgsnivå.

Så langt i år leder Hilux fortsatt på salgsstatistikken, med 503 registrerte eksemplarer i løpet av årets seks første måneder, men Amarok er i økning og fikk registrert 302 biler i løpet av samme periode. (grønne skilter).

Les også: VW Amarok prøvekjørt

Gjennomgripende endringer

Foto: Toyota
Toyota Hilux har vært ener i dette markedet siden begynnelsen av 80-tallet. Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota

Det er tatt en rekke grep og de mest synlige går på design. Utvendig er både panser, grill, støtfanger og lykter endret. Hjulbuene har også fått en redesign, likeledes 15-toms og 17-toms stål- og lettmetallfelger samt sidespeilene. Interiøret skal være blitt mer høyverdig - mer personbilaktig. Ifølge Toyota skal nå kvalitetsopplevelsen være forbedret; dashbordet har fått ny design, interiøret er gjennomgående mørkere og har fått nye fargekombinasjoner samt krom-innslag. Det horisontalt sentrerte instrumentpanelet skal gi en forsterket følelse av romslighet og bredde i førerhuset - på dette området har Volkswagen nylig satt ny standard med Amarok.


Tøffere med drift på to

Ellers har Toyota nå valgt å utstyre også den bakhjulsdrevne versjonen med det mer robust utseende karosseriet som hittil var spesifikt for utgaven med firehjulsdrift. I samme slengen får den høyere bakkeklaring samt tilhengerkapasitet på 2,5 tonn.

Sterkere, men mer nøysom

På motorsiden tilfredsstiller de to dieselmotorene Euro 5-kravene. Førstnevnte motor er blitt oppgradert og har forbedrede ytelser, men samtidig også lavere forbruk takket være oppgradert turbolading. Makseffekten er nå 144 hestekrefter og dreiemomentet 343 newtonmeter ved 2.000 omdreininger. Forbruk ved blandet kjøring skal samtidig være redusert fra 0,83 til 0,73 liter per mil, hvilket medfører en gunstig reduksjon i utslipp med 28 gram til 191 gram per kilometer.

Dagens Toyota Hilux fikk en første oppgradering i 2009. Du kan lese om vår prøvekjøring her.

Toyota Hilux produseres i Thailand og i Sør-Afrika og selges i 36 europeiske land og mer enn 135 land i verden.

Fornyede Toyota Hilux kommer til Norge i november 2011 og det norske salgsmålet er på 1.000 biler i 2012.