Fornyet og rimeligere A8 på vei

Samtidig med en forsiktig ansiktsløftning, introduserer Audi et nytt motoralternativ i flaggskipet A8.

A8, som ble introdusert på tampen av 2002, får mot slutten av året et nytt og avgiftsgunstig motoralternativ. Den nye kraftkilden bærer navnet 2.8 FSI og er en V6er med 2.773 kubikkcentimeter slagvolum. Motoren, som forøvrig også er å finne i lillebror A6, kan skilte med både direkte innsprøytning (FSI) og variable ventilløft. Resultatet er 210 hestekrefter og 280 newtonmeter. Det maksimale dreiemomentet er på plass fra 3.000 til 5.000 omdreininger.

Dermed plasserer 2.8 FSI-motoren seg naturlig mellom V6-motorene 2.4 FSI (177 hk, 230 Nm, finnes ikke i A8) og 3.2 FSI (260 hk/330 Nm), som til nå har vært innstegsmotoren på bensinsiden.

Svært lavt forbruk

Den ansiktsløftede A8 over, dagens utgave under. Vis mer

Fornyet og rimeligere A8 på vei

  1. Store bilder
Den ansiktsløftede A8 over, dagens utgave under. Vis mer

Hva med deg?

Hvilken ville du ha valgt? (Avsluttet)
Audi A8(45%) 2033
Mercedes-Benz S-klasse(29%) 1309
BMW 7-serie(26%) 1165
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Variable ventilløft, som er nytt i Audi-sammenheng, er blant årsakene til at A8 2.8 FSI har overraskende gode forbruks- og utslippstall. Til tross for at bilen veier 1.690 kilo, skal den klare seg med 0,83 liter per mil ved blandet kjøring, noe som gir et CO2-utslipp på kun 199 gram per kilometer. A8 3.2 FSI har til sammenligning et oppgitt forbruk på 1,09 liter og et CO2-utslipp på 262 gram.

Trinnløs girkasse

Det er imidlertid et par viktige forskjeller mellom de to A8-variantene. Mens A8 3.2 FSI har en ordinær automatgirkasse (Tiptronic), har A8 2.8 FSI en trinnløs girkasse (Multitronic). Vår erfaring er at Audis Multitronic-girkasse, som tilbyr syv simulerte trinn, er en svært effektiv sjalteredskap både når det kommer til forbruk og akselerasjon.

Kun med forhjulsdrift

Den andre hovedforskjellen er at A8 3.2 FSI bærer suffikset quattro, noe som betyr at den er firehjulsdrevet. Dette i motsetning til A8 2.8 FSI, som kun er kun tilgjengelig med forhjulsdrift. Dette betyr redusert egenvekt (2.8 FSI veier 95 kilo mindre enn 3.2 FSI quattro) og redusert motstand i drivlinjen. Begge deler er positivt både for forbruk, utslipp og ytelser.

På den annen side vil A8 2.8 FSI ha langt tristere kjøreegenskaper og dårligere fremkommelighet på vinterføre enn de firehjulsdrevne utgavene. Nettopp denne problemstillingen er årsaken til at den norske Audi-importøren ikke har tatt inn forhjulsdrevne utgaver av A8 siden 1998, til tross for at slike har vært tilgjengelige fra fabrikken. Denne gangen har imidlertid Audi-importøren valgt å gjøre et unntak fra regelen om at A8 i Norge skal være synonymt med quattro.

8,0 sekunder

A8 2.8 FSI skal klare 0 til 100 på 8,0 sekunder blank, noe som betyr at den kun er 0,3 sekunder tregere enn 3.2 FSI (7,7 sek.) og 0,2 sekunder tregere enn 3.0 TDI (7,8 sek.). Toppfarten oppgis til 238 kilometer i timen.

895.000 kroner

Audi-importøren opplyser at A8 2.8 FSI Multitronic vil koste 895.000 kroner. Det betyr at den blir 89.000 kroner rimeligere enn dagens innstegsmodell; A8 3.0 TDI (984.000 kr). Samtidig blir den 180.000 kroner rimeligere enn dagens rimeligste bensinversjon; A8 3.2 FSI (1.075.000 kr).

A8 2.8 FSI kommer forøvrig prismessig godt ut også når den sammenlignes med erkekonkurrentens innstegsmodeller; BMW 730d (963.000 kr) og Mercedes-Benz S 320 CDI (1.086.000 kr).

Dioder i baklyktene

Vis mer


I sammenheng med introduksjonen av den nye motoren får A8 en beskjeden designmessig og teknisk ansiktsløftning. Blant annet flyttes blinklysene opp i sidespeilene og baklyktene får innslag av diodeteknologi. Det store, hvite feltet på baklyktenes forsvinner, og erstattes av lavere, bredere og mindre iøynefallende "streker". Fronten forblir nærmest uendret, bortsett fra at de runde tåkelyktene erstattes av mer firkantede, nærmest paralellogramaktige varianter. Den som tar frem lupen vil forøvrig oppdage at antall horisontale spiler er redusert fra åtte til seks. Ifølge den norske Audi-importøren skal også dørlistene ha fått en ny plassering.

Oppgradert fjæring og styring

Samtidig opplyser Audi at de har oppgradert luftfjæringen, slik at denne skal takle små ujevnheter enda bedre. Den hastighetsavhengige servostyringen skal også ha blitt "optimert". Dette for å g i en mer direkte styrefølelse. I sammenheng med ansiktsløftningen vil A8 også bli tilbudt med feltskift-assistenten Audi lane assist og blindsone-varsleren Audi side assist.

Den ansiktsløftede A8, inklusive A8 2.8 FSI, vil ifølge den norske Audi-importøren bli introdusert i Norge mot slutten av 2007.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder