<b>PEN? VEL... KUL? JA!</b> Den kan betraktes som en krysning mellom en sporty småbil og en liten SUV. Designet av en viss Frankenstein, hevder onde tunger. Vel, vi blir i godt humør av bilen og bare det er jo ikke verst! Foto: DINSIDE
PEN? VEL... KUL? JA! Den kan betraktes som en krysning mellom en sporty småbil og en liten SUV. Designet av en viss Frankenstein, hevder onde tunger. Vel, vi blir i godt humør av bilen og bare det er jo ikke verst! Foto: DINSIDEVis mer

Fornyet Nissan Juke prøvekjørt

Ingen revolusjon her, men små-merkelige Nissan Juke er blitt enda kulere siden sist. Og sikrere.

Bilverdenens stygge andunge blir aldri noen svane. I hvert fall ikke denne generasjonen. Nå har vi nemlig konstatert ved selvsyn at når Nissan fornyer Juke, tukler de ikke med hovedingrediensene i designen.

Dessuten har Nissan etter vårt syn fått en svane i form av nye Nissan X-Trail.

Men hva gjør vel det? For vår del syntes vi den var kul allerede forrige gang - vi måtte bare komme over sjokket det var å møte bilen for første gang.

For la det være sagt: Vi skjønner godt at bilen ikke faller i alles smak - og det er mildt sagt.

Mini-SUV

Men her er det altså foretatt et valg om å være annerledes, og Nissan står for det valget. Det er for øvrig ikke sånn at Juke har vært noen flopp i markedet - tvert imot har den solgt relativt bra. 500.000 eksemplarer i Europa er i hvertfall nok til at bilen er synlig på veiene rett som det er, og dette bekrefter at Nissan traff godt med et nytt nisjeprodukt. Juke presenteres som en "B-segment crossover" eller altså som en lett SUV-aktig og mer høyreist småbil. Man kan også snu det om og kalle den en mini-SUV og det er kanskje den letteste måten å forstå den på.

Juke har fått konkurrenter siden den ble lansert og flere vil komme til. Av de vi har kjørt kan vi nevne den noe større Opel Mokka, Renault Captur og Peugeot 2008. Man kan også eventuelt innlemme Skoda Yeti i denne kategorien.

Den plasserer seg altså i Nissans rike crossover-utvalg nederst på stigen, under nye Qashqai, som vi nylig kjørte i 4x4-duell mot Skoda Octavia.

Det er en relativt mild facelift bilen har vært gjenstand for, men den er ellers oppgradert på flere forskjellige plan og nok til at bilen føles mer moden enn den den erstatter.

Les også vår test av elbilpioneren i ny tapning - oppgraderte Nissan Leaf!

Dyr med firehjulsdrift

Nissan Juke har i utgangspunktet forhjulsdrift, noe som holder både vekten og prisen nede. Heldigvis er kjøreegenskapene, som på Qashqai, av de bedre i kategorien og på grensen griper selvsagt elektronikken inn. Understyringen er relativt påtagelig på grunnversjonene og oppmuntrer ikke til altfor vilter kjørestil.

Ønsker man firehjulsdrift må man velge versjonen med den sterkeste bensinmotoren på 190 hestekrefter. I hvert fall frem til nå har den kun blitt levert med øverste utstyrsnivå, Tekna. Prisene etter oppgraderingen har vi ikke ennå, men den burde ikke bli vesentlig annerledes enn på utgående versjon - som kostet rett over 360.000 kroner. (303.000 med forhjulsdrift).

PEKER SEG UT: Vil du ha en bil som er annerledes i mini-SUV-kategorien, peker fornyede Nissan Juke seg minst like tydelig ut som forgjengeren gjorde! Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
STILIG: MC-inspirasjonen er fortsatt tydelig i interiøret og det er våkent og friskt. Synd med noen materialer som gir et litt billig inntrykk. Men helheten er bra. Foto: KNUT MOBERG
TRIVELIG: Aktuelt interiør med friske farger: Nissan Juke er en bil å bli i godt humør av. Men fortsatt ingen lengdejustering av rattet. Fy! Foto: KNUT MOBERG
PEN? VEL... KUL? JA! Den kan betraktes som en krysning mellom en sporty småbil og en liten SUV. Designet av en viss Frankenstein, hevder onde tunger. Vel, vi blir i godt humør av bilen og bare det er jo ikke verst! Foto: DINSIDE


Overkill

Vi prøvekjørte nevnte versjon for å føle litt på bilens potensial ved aktiv kjøring, og det ga for så vidt mersmak: Dette er fortsatt sprekt, velkjørende og bra balansert. Sist vi kjørte den i 200 kilometer i timen på Autobahn gikk det greit, stabilt og uten altfor mye støy. Denne gangen nøyde vi oss med å kjenne på forbedringene, som er moderate - men bilen er i hvert fall ikke blitt dårligere.

Flesteparten av kundene vil nok uansett ikke etterspørre denne typen ytelser og vi kunne heldigvis si oss mer enn fornøyd også med den "fornuftige" forhjulsdrevne versjonen med liten, men sprek dieselmotor.

Fin diesel

For med denne oppdaterte dieselmotoren med beskjedne 1,5 liter slagvolum oppleves Juke fortsatt både frisk og sprek. 110 hestekrefter og 240 newtonmeter er allerede greit på papiret og kombinert med en egenvekt på relativt moderate 1.305 kilo, og en fint utvekslet sekstrinns manuell girkasse, er ytelsene finfine.

Samtidig holder motoren seg diskret i bakgrunnen med både lavt støynivå og så å si fravær av vibrasjoner. Toppfarten på 175 kilometer i timen og 0-100 på 11,2 sekunder forteller egentlig ikke så mye om hvordan bilen oppleves - det er fortsatt elastisitet og mellomakselerasjoner som er mest interessante for denne typen motor.

Plusser og minuser

TRIVELIG: Aktuelt interiør med friske farger: Nissan Juke er en bil å bli i godt humør av. Men fortsatt ingen lengdejustering av rattet. Fy! Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Det er fortsatt det vi satte pris på sist som fremstår som positivt. For eksempel at Nissan har fått til et fint kompromiss mellom plassforhold og størrelse, grei fleksibilitet og de nevnte, spennende designløsningene.

Bilen er nå hakket bedre når det gjelder veiegenskaper, og vi opplever den faktisk relativt underholdende å kjøre. Med et godt avstemt chassis og en direkte styring som er av de bedre i klassen, får den absolutt godkjent for kjøreegenskapene. Motortilbudet er også godt tilpasset bilen.

Dessverre finner man også i oppgraderte Juke noen detaljer som skurrer - interiørfinishen er ikke den sterkeste siden ved bilen og det er synd Nissan ikke benyttet anledningen til å innføre lengdejustering av rattet. Det kan nemlig fortsatt bare justeres i høyden. Denslags burde vi bli spart for i 2014.

Ellers er komfort i beste fall gjennomsnittlig, og fortsatt på den litt faste siden, med god sidestøtte i setet men noe kort sittepute. Lydnivået forekom oss meget akseptabelt, men man bør være forberedt på mer rullestøy på norsk asfalt enn hva tilfellet er på veiene i Portugal.

Sikkerhet i fokus

Et stort pluss til Nissan for å være tydelige på at sikkerhet er en av prioritetene når bilene videreutvikles. På utstyrssiden er det viktig og bra at også Juke nå har tilgang til teknologier inkludert i Nissans "sikkerhetsskjold": 360-graders - oversikt via kameraer som viser bilens omgivelser i fugleperspektiv, sensorer for objekter i bevegelse bak bilen, blindsone- og fil-varsling, skiltgjenkjennelse og kollisjonsvarsling med autobrems.

Det er bra at Nissan er med på den demokratiseringen av sikkerhetssystemer som er i ferd med å bre om seg.

Se mer her om hvor viktig dette er i ferd med å bli!

Prisene på oppgraderte Juke er i skrivende stund ikke kjent, men vi regner ikke med de store forskjellene i forhold til tidligere.

Testresultat

Nissan Juke

Godt kompromiss mellom plassforhold og størrelse, grei fleksibilitet og spennende designløsninger. God styring, bra stabilitet, (design?)

Noe begrenset komfort, dårlig sikt bakover, finish-detaljer,(design?)


Tekniske data - Nissan Juke
 1.2 DIG-T1.5 dCi1.6 DIG-T 190
DrivstoffBensinDieselBensin
GirkasseMan. 6Man. 6CVT
Slagvolum1.197 cc1.461 cc1.618 cc
Effekt115 hk110 hk190 hk
Dreiemoment190 Nm260 Nm240 Nm
v/turtall2.000 o/min1.750 - 2.800 o/min2.000 - 5.600 o/min
0-100 km/t10,8 sek11,2 sek8,1 sek
Toppfart178 km/t175 km/t200 km/t
Forbruk - blandet0,56 l/mil0,4 l/mil0,65 l/mil
CO2-utslipp129 g/km104 g/km153 g/km
Lengde413,5 cm413,5 cm413,5 cm
Bredde176,5 cm176,5 cm176,5 cm
Høyde156,5 cm156,5 cm156,5 cm
Akselavstand253 cm253 cm253 cm
Egenvekt1.163 kg1.305 kg1.431 kg
Bagasjerom354 liter (VDA)354 liter (VDA)207 liter (VDA)
Tilhengervekt1.250 kg1.250 kg1.150 kg