<b>OPPGRADERER:</b> Norges favoritt-SUV i 2014 blir enda bedre i 2015.Mazda CX-5 kommer blant annet med forbedrede sikkerhetssystemer og oppkoblingsmuligheter med tilgang til internett og sosiale medier. Foto: MAZDA
OPPGRADERER: Norges favoritt-SUV i 2014 blir enda bedre i 2015.Mazda CX-5 kommer blant annet med forbedrede sikkerhetssystemer og oppkoblingsmuligheter med tilgang til internett og sosiale medier. Foto: MAZDAVis mer

Fornyet Mazda CX-5

Mazda slår til med mobil oppkobling og en mengde sikkerhetssystemer på fornyet CX-5.

Mazdas bestselger og Norges best selgende folke-SUV i 2014, Mazda CX-5, kommer snart som 2015-modell med omfattende forbedringer.

Mazda CX-5 var den første modellen i den nye SkyActiv-generasjonen da den ble introdusert hos oss våren 2012.

I den første Dinside-testen fikk den terningkast 6.

Modellen ble raskt en stor suksess for Mazda og bidro sterkt til at merket snudde en nedadgående tendens i markedet i positiv retning. Og i mars 2015 blir altså den ansiktsløftede og forbedrede versjonen tilgjengelig for salg i Norge.

Ved første øyekast kan ikke vi se de helt store forskjellene. Ikke desto mindre:

Forbedringene er ifølge Mazda omfattende både utvendig og innvendig. Det kommer dessuten et nytt motoralternativ.

Les også: Folkesuv - hvilken bør du velge?

Ny front

Fronten har fått det største løftet med ny grill, som har fått tverrgående ribber i stedet for rutemønsteret. På utstyrsnivåene Vision og Optimum kommer nye hovedlykter med full-LED pakke - både nær og fjernlys.

Det introduseres også en ny såkalt lys-signatur for kjørelyset slik som på nye Mazda 2 og 2015-utgaven av Mazda 6.

Utstyrsnivå Vision og Optimum har i tillegg fått nye LED-tåkelys og redesignede baklykter, nå også med LED-teknologi. Utstyrsnivå Optimum får nye to-tonede 19-tommers lettmetallfelger.

CX-5 fortsetter å være tilgjengelig både med forhjulstrekk og firehjulsdrift. Mazda 6 tilbys for øvrig også med drift på alle fire.

FAMILIELIKHET: Bevegelsens sjel, kaller Mazda designspråket som karakteriserer merkets modeller - nå også CX-5. Foto: MAZDA Vis mer


Hva er nytt innvendig?

Innvendig kan følgende endringer nevnes: Dashbordet har fått ny og mer forfinet utforming og to koppholdere er standard.

CX-5 har nå Mazdas mobile oppkoblingssystem, ved navn MZD Connect, med 7-tommers berøringsskjerm. Ved bruk av Bluetooth fungerer den både med iPhone og Android-telefoner. DAB-radio kommer som standard.

GANSKE LIK: Slik ser utgående modell ut. Fornyet versjon er gjenkjennelig, for å si det slik... Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Mazda gjør dessuten et nummer ut av at elektronisk parkeringsbrems nå er standard på alle utstyrsnivåer.

For vår del foretrekker vi det gode gamle håndbrekket, men det skal sies at elektronisk versjon har som hovedfordel å frigjøre plass i midtkonsollen.

Selektive fjernlys

Mazda CX-5 vil måtte markere seg i forhold til den nye og noe mindre SUV-en CX-3, som er nært forestående.

I likhet med 2015 utgaven av Mazda6 har også Mazda CX-5 fått en hel del nye sikkerhetssystemer av typen som først dukket opp på dyre, avanserte biler i premium-klassen. Å gå gjennom den teknologiske smørbrødlisten til CX-5 anno 2015 er nesten som å lese spesifikasjonene til Mercedes S-klasse for ikke mange årene siden.

Ett eksempel er adaptivt fjernlys, som er standard på utstyrsnivå Optimum. Systemet inkluderer et kamera som registrerer hvor andre kjøretøy befinner seg og sørger for å dimme ned akkurat dette området for å unngå blending.

Vi har tidligere testet avanserte utgaver av adaptive fjernlys, for eksempel hos BMW.

BLENDER NED SELV: Adaptive LED-hovedlys kommer på fornyede CX-5. Foto: MAZDA Vis mer


Har «øyne i nakken»

Mazda er tydelig ambisiøse når det gjelder å tilgjengeliggjøre assistansesystemer på sikkerhetsområdet.

For eksempel tilbyr de i fornyet CX-5 nå en utvidet utgave av det såkalte Mazda Rear Vehicle Monitoring System (RVM), et sikkerhetssystem som oppdager biler i blindsonen, er ytterligere utviklet og heter nå Mazda Blind Spot Monitoring (BSM).

Blindsoneovervåking er jo blitt ganske vanlig, men Mazda går altså lenger:

Dette systemet dekker et bredere område og inneholder i tillegg Rear Cross Traffic Alert (RCTA), et system som oppdager og varsler for kryssende trafikk når man rygger ut av en parkeringsplass.

Og autobrems innføres i begge retninger: Rear SCBS er et system som automatisk bremser om man er på vei til å rygge på en gjenstand eller bil.

DISKRÉ FORNYELSE: Hekken er bare lett endret, med nye baklykter. Foto: MAZDA Vis mer


Holder deg på veien

Og det stopper ikke der: Lane Keep Assist (LKA) er en videreutvikling av Lane Departure Warning System (LDWS). Dette er et system som gir vibrering/motstand i rattet når føreren uten å ha gitt signal (blinklys, for dere blant bilistene som vet hva det er), er på vei ut av sitt kjørefelt.

Dette kan jo være et resultat av tretthet, og CX-5 tilbys også med tretthetsvarsler, Driver Attention Alert (DAA), som råder til en pause når sensorene oppfatter at føreren har nedsatt oppmerksomhet grunnet tretthet.

CX-5 Optimum har i tillegg fått Mazda Radar Cruise Control, (MRCC), adaptiv fartsholder, og Smart Brake Support, (SBS), som aktivt advarer og bremser ved risiko for kollisjon opp mot 145 km/t.

Fortsatt effektiv motorisering

2015-utgaven av Mazda CX-5 har de samme motoralternativer som dagens CX-5, men har i tillegg fått et nytt motoralternativ, en 2,5-liters bensinmotor på 192 hestekrefter som vi kjenner fra Mazda6. Som på Mazda6 er denne motoren kun tilgjengelig i utstyrsnivå Optimum - og i kombinasjon med automatgir.

2015 utgaven av Mazda CX-5 blir tilgjengelig i Norge fra mars 2015. Dinside kommer selvsagt tilbake med test!