Fornyet Mazda 3 også med rimelig diesel

Mazda 3 har vært på markedet siden 2003, og det var på tide med en oppdatering. Bedre kvalitetsfølelse, støydemping og kjøredynamikk har stått sentralt under utviklingen.

Vis mer

Fornyet Mazda 3 også med rimelig diesel

  1. Store bilder!


Det er ikke umiddelbart lett å se hva som er forandret. Eksteriørt er det snakk om litt andre linjer i fronten, ny design på fremre og bakre støtfanger, omgjorte baklykter, samt nye felger og flere farger. Man skal altså være kjenner eller eier av en Mazda3 for å se at noe er forandret. Den konservative linjen er da også bevisst fra Mazdas side som hevder at designen var blant de viktigste kjøpsargumentene for kundene. Innvendig har man jobbet med å heve kvalitetsfølelsen. Nye farger og materialer er tatt i bruk, og instrumentene har fått et litt nytt utseende for bedre lesbarhet.

Vis mer


Bedre støydemping

Mazda 3 har dessverre vært belemret med et for høyt støynivå i kupeen. Det skal nå være rettet på gjennom en rekke tiltak. Mazda hevder at støynivået er redusert med opptil 1,5 desibel og at det nå er blant de beste i klassen. Det skal bli spennende å høre forskjellen på norsk, grov asfalt. Ved siden av dekkstøy, er motorstøyen er også redusert gjennom at dynamoen er byttet i en mer stillegående.

Vis mer


Spenstigere 150-hester

Motorene er gjennomgått og forbruket er redusert, selv om ytelsene de samme. Fortsatt tilbys de samme tre bensinmotorene i Norge på 1,4 liter og 84 hk, 1,6 liter og 105 hk, i tillegg til 2,0-literen som leverer 150 hk. Sistnevnte har nå fått sekvensielt variable ventiltider og det gir mer kraft på lavere turtall. Den får også en sekstrinns manuell girkasse som standard mot den tidligere femtrinnskassen som ga litt vel høyt turtall allerede i norske motorveihastigheter.

Fin diesel

Mazda 3 kan nå også fås med den 1,6 liter store dieselmotoren fra Ford/PSA som yter enten 90 hk og 215 nm, eller 109 hk og 240 nm. Det er kun sistnevnte som blir tatt inn til Norge og vi kan vente den tidlig i høst. Det at Mazda 3 nå kan bestilles med dieselmotor er meget viktig for salget. Diesel er populært som aldri før, og med tanke på det beskjedne slagvolumet vil 1,6-literen også komme gunstig ut i forhold til avgifter. Mazda 3 med diesel vil begynne på omtrent 260 000 kr. Den billigste varianten med 1,4-literen begynner på 200 000 kr og er ca 20 000 billigere enn volummodellen med 1,6 liter.

Vis mer


Gode kjøreegenskaper

Gode og morsomme kjøreegenskaper har alltid kjennetegnet Mazda 3. Likevel hevder Mazda nå at dynamikken har blitt ytterligere forbedret gjennom et stivere og mer stabilt karosseri og understell. Støtdemperne er nye, og hjulopphenget har fått en litt annerledes geometri. Mazda lover derfor mer stabile kjøreegenskaper og bedre styrerespons. I tillegg er aerodynamikken forbedret og luftmotstandskoeffisienten er nå 0,30 cw mot tidligere 0,31.

Kjøreegenskapene burde altså være trygge, men nå er også setebeltevarslere for alle fem setene på plass i tillegg til at sjåføren er bedre beskyttet mot at styrestaget skal trykkes inn i en eventuell frontkollisjon. Alt ligger derfor til rette for at Mazda 3 skal ha muligheter til å stjele kunder fra de andre aktørene i kompaktklassen.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Mazda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder