Nye Lexus LS 600h hadde verdenspremière forleden dag i San Francisco. Foto: Lexus
Nye Lexus LS 600h hadde verdenspremière forleden dag i San Francisco. Foto: LexusVis mer

Fornyet Lexus LS 600h

Bilen ble vist forleden i San Francisco. Fornyelsen er mindre omfattende enn vi trodde.

Lexus' flaggskip, LS, har vært mestselgende bil i luksussegmentet i USA i en årerekke, foran både Mercedes S-klasse, BMW 7-serie og Audi A8.

USA-première

I San Francisco ble bilen selvsagt vist i amerikansk spesifikasjon. De forskjellige versjonene er LS 460, LS 460L (L-en betyr en forlenget versjon med bedre benplass i baksetet takket være lengre akselavstand). Videre kommer LS 460 i F-Sport-utførelse. Vi kunne i forkant vise nye LS takket være lekkede bilder; her lan du lese vår artikkel om nye LS 460, og se alle bildene. Disse LS-modellene kan leveres med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. F-Sport-utgaven får TorSen-differensialbrems på bakakselen i sin versjon med bakhjulsdrift.

Prestisje-hybrid

Så var det LS 600h L hybrid, som er flaggskipets fulle navn. Det nevnes ikke i denne omgang noen kort versjon av denne, og den leveres med fulltids firehjulsdrift som standard. Det er en veritabel mastodont av en limousin som presenteres her, riktignok uten mye mer synlig nytt enn den helt nye fronten "lånt" fra nye Lexus GS, som du kan lese om her. Men den er nå over 520 centimeter lang på en uendret akselavstand på 309 cm og veier over to tonn.

Forbedret

Drivlinjen er i praksis uendret når det gjelder ytelser: Med sitt system bestående av en bensindrevet 4.7 V8-motor og en synkron elektromotor tilbyr den fortsatt en total maksimal effekt på 445 hestekrefter og 520 newtonmeter. På øvelsen 0 til 100 skal nykommeren bli en del raskere enn de 6,3 sekundene den utgående hybriden kan skilte med. Vi vil tro det er blitt jobbet en del med transmisjonen for å få til dette. CO2-utslippet har vi ikke, men det bør i hvertfall ikke bli høyere enn de 219 grammene LS 600h L kan skilte med per i dag - her er Lexus nemlig blitt tatt igjen av tyskerne; se lenke nederst i artikkelen. Vi avventer europeisk typegodkjenning av den fornyede modellen for å få vite mer.

Gedigen luksus:

Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Her inne er det svært stille. Men støybeskyttelse koster! Bilen er en Lexus LS 600h. Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Nye Lexus LS 600h hadde verdenspremière forleden dag i San Francisco. Foto: Lexus


Subtil fornyelse

Som nevnt: Ikke så mye synlig nytt, men allikevel hevder Lexus at det er gjort endringer på tusener av komponenter. Blant annet skal karosseriet ha blitt gjort stivere. Det er blitt innført et nytt, høyoppløselig sentraldisplay som kan vise både navigasjonssystemets kart og bilens øvrige funksjoner samtidig. Videre presenteres det Lexus kaller en "Climate Concierge", som er en helautomatisert styring av klimafunksjonene i kabinen, i setet og i rattet.

1,8 mill

For øvrig bader bilens passasjerer i luksus, og bilen har en god del mer utstyr som standard enn konkurrentene. Her har Lexus virkelig villet prøve seg på å la miljø og luksus gå hånd i hånd. Men billig blir ikke fornøyelsen: Dagens LS 600h L koster vel 1.800.000 kroner, uten at vi ser for os at prisen vil øke i betydelig grad etter oppdateringen som finner sted nå.

I 2008 kåret vi Lexus LS 600h til verdens mest avanserte bil - les testen her

Men så, to år senere, konstaterte vi at både BMW og Audi hadde tatt igjen forspranget, i det minste hva angår forholdet ytelser/utslipp.