AKTUELL IGJEN: Ford Kuga har slitt med relativt svake salgstall i forhold til konkurrentene. Med ny design, mer utstyr, mer hensiktsmessig førermiljø og tidsriktig teknologi - det hele til gode priser - burde de få fart på etterspørselen igjen. Foto: Knut Moberg
AKTUELL IGJEN: Ford Kuga har slitt med relativt svake salgstall i forhold til konkurrentene. Med ny design, mer utstyr, mer hensiktsmessig førermiljø og tidsriktig teknologi - det hele til gode priser - burde de få fart på etterspørselen igjen. Foto: Knut MobergVis mer

Test: Ford Kuga 2017

Fornyet Kuga er et godt kjøp

Ford er ivrige på SUV-fronten for tiden - De har nå tre modeller på markedet og med sin midtlivsoppgradering blir Kuga enda mer interessant enn tidligere.

Ford Kuga av første generasjon kom i 2008 som et friskt pust i en folkesuv-klasse som i mange år var dominert av asiatiske tilbydere. Året før var den første VW Tiguan blitt lansert og viste at europeerne ville ha sin del av kaken - som siden det har vokst kraftig over hele Europa, og nylig ble det største segmentet i Norge.

En noe større og klart forbedret Kuga av andre generasjon dukket opp vinteren 2013, da vi organiserte en vinter-duell mellom den nye og den gamle modellen.

Og nå har vi altså kjørt en ganske kraftig oppgradert versjon av andre generasjon Kuga på varierte veier i Hellas.

Hva er så nytt på 2017-modellen?

TYPISK FORD: Førermiljøet i Kuga er blitt mer hensiktsmessig enn før, som i de nyeste modellene Mondeo og Edge. Foto: Knut Moberg Vis mer

Oppdatert design

For å starte med det synlige: Bilen har fått en ny front for å oppdatere familie-identiteten - den ligner nå mer på storebror Edge, med den sekskantede grillen som befinner seg mellom lykter med skarpere design. Disse har nå adaptive bi-xenon hovedlys og LED-kjørelys. Tåkelysene er nye i sekskantet innramming, på hver side av et bredt luftinntak nederst. Effekten er å gi bilen et bredere utseende. Panseret er også nytt.

Hekken er noe endret, med nye baklykter, ny bakluke og en lett redesignet nedre del.

Inne i bilen er endringene enda mer synlige. Et nytt tre-eiket ratt erstatter det gamle fire-eikede. Et elektronisk parkeringsbrekk erstatter det manuelle og gir bedre plass til oppbevaringsrom og det er plassert et slikt også foran girspaken. Generelt er førermiljøet blitt mer ryddig og brukervennlig.

GOD STØTTE: I vår ST-Line-utstyrte Kuga er det god støtte i siden fra setene kledd i delskinn og semsket stil Dinamica. De manuelle setene kan justeres lavere enn de elektriske vi hadde i Titanium-utgaven. Foto: Knut Moberg Vis mer

Oppgradert til Sync 3

På betjeningssiden er kanskje den viktigste fornyelsen at Kuga nå, på samme måte som Mondeo og Edge, har fått infotainment-systemet oppgradert til Sync 3. Det støtter nå norsk stemmestyring, og selv om vi ikke har hatt tid til å utforske det til bunns, er det åpenbart at det er vesentlig forbedret på en rekke andre områder også.

Sync 3 tilbys fortsatt med enten 6,5- eller 8-tommers berøringsskjerm, men de har nå knipe/sveipe-funksjon som en smarttelefon. Systemets «hjerne» er en prosessor som er ti ganger raskere enn forgjengerens slik at den kan håndtere en lang rekke flere oppgaver.

Internminnet er mye større enn før, og kartdata lagres nå på harddisk og ikke som før, på SD-kort.

FORBEDRET: Ergonomi og kvalitetsfølelse gjør stadig fremskritt hos Ford, men er fortsatt ikke helt på nivå med de beste i klassen. Foto: Knut Moberg Vis mer

Systemet er nå også kompatibelt med Android Auto og Apple Carplay og tilgang til Siri Eyes Free slik at man kan gi kommandoer ved hjelp av stemmestyringsknappen på rattet.

Nå husker også systemet hvor det var i prosessen når det blir slått av, slik at det det ikke starter på nytt hver gang slik Sync 2 gjorde.

Alt i alt fremstår betjeningen som mer intuitiv enn tidligere, men det er en god idé å ta seg god tid til å lære seg funksjonene på forhånd snarere enn å satse på å lære det mens man kjører - det kan fort bli en del plunder ellers, og det er heller ikke å anbefale for trafikksikkerhetens skyld. (For vår del fikk vi en ekstra utfordring med å legge inn reisemål vi ønsket, da listene med forslag dukket opp på gresk - med et alfabet vi dessverre ikke hadde tenkt på å lære oss på forhånd...)

OPPDATERT: Med det nye oppsynet ser Kuga generasjon 2,5 bredere ut enn før. Foto: Knut Moberg Vis mer

Kjørt med bensin og diesel

Ford hadde denne gangen valgt å gjøre en annerledes type lansering av bilen, med kjøring for pressen fra Athen i Hellas til Nordkapp i Norge i etapper, inspirert av stafetten den olympiske ild må gjennom.

Vi kjørte den første etappen fra Athen til Thessaloniki via Olympus-fjellet, og fikk gode førsteinntrykk på varierte typer veier.

Første dag disponerte vi en Kuga ST-line (mer om utstyrsnivåersenere i artikkelen), med 1,5-liters Ecoboost bensinmotor på 182 hestekrefter og 6-trinns automat (dette er den eneste versjonen som har en klassisk automat med momentomformer - de andre utgavene utstyrt med automat har den kjente Powershift dobbelkløtsj-automaten). Dag nummer to kjørte vi en Kuga Titanium med diesel under panseret - en 2.0 TDCI med 150 hestekrefter og 6-trinns manuell girkasse.

EFFEKTIV: Vi har god erfaring med Fords firehjulsdriftssystem på Kuga. Foto: Knut Moberg Vis mer

1,5-literen kan også leveres i versjoner med 120 og 150 hestekrefter, diesel fås også i en ny 1,5-liters utgave med 120 hester (og forhjulsdrift), eller med 2,0-literen og 180 hestekrefter.

Vi opplevde begge som adekvat motorisering for denne SUV-en. Faktisk var innvendig motorlyd noe mer hørbar i bensinversjonen under belastning. Ellers er naturlig nok trekkraften bedre i mellomregisteret med diesel, mens bensinversjonen oppleves som hakket kvikkere på gassen fra start og høyere opp i turtall.

Felles for begge under våre kjøreturer var forbrukstall som ifølge kjørecomputeren lå høyere enn vi er vant til i 2016. Rimeligvis kjørte vi tidvis både mer aktivt og fortere enn en vanlig ferietur vil foregå i Norge. Likevel forekom det oss at snittallene vi oppnådde er i meste laget. 1,22 liter per mil med bensin- og 0,88 liter per mil med dieselversjonen over en samlet og ganske jevnt fordelt strekning på i overkant av 60 mil. Dette selv for biler som hadde kilometerstand på bare noe over 2000 kilometer ved start.

SIKKER: Ford har utstyrt Kuga med oppdaterte versjoner av det brede utvalget sikkerhetssystemer de tilbyr. Foto: Knut Moberg Vis mer

Gode kjøreegenskaper

Kjøremessig har det ikke blitt noen viktige endringer, Kuga greier seg fortsatt bra på veien. Den krenger lite i svingene, som den takler kjapt og presist. Bilen gir et inntrykk av god balanse i alle kjøresituasjoner. Av systemer som bidrar til sikker fremdrift har Kuga det de kaller aktiv kurvekontroll, som kan redusere hastigheten med opptil 16 kilometer i timen per sekund dersom man litt uvørent kommer i for høy hastighet inn i en sving.

Når de gode kjøreegenskapene kombineres med et meget akseptabelt nivå på kjørekomforten, må vi si oss fornøyd med kjøreopplevelsen totalt sett. Bilen oppleves som stillegående, med et relativt lavt støynivå inne i kupéen, i det minste så lenge asfalten er av den jevne sorten. En del vindstøy opplevde vi under motorveikjøring - riktignok særlig i hastigheter over det som er tillatt i Norge.

Vi kjørte kun firehjulsdrevne versjoner som fortsatt er utstyrt med et helautomatisk system utviklet av Ford selv, i motsetning til første generasjon, som hadde en Haldex-løsning.

RØDT ELLER RØDT: Her er begge testbilene vi kjørte - ST-Line bensin til venstre, Titanium diesel til høyre. Foto: Knut Moberg Vis mer

Kort fortalt undersøker systemet underlaget kontinuerlig via elektronikken med ESP (antiskrens-systemet) i bunnen, og fordeler trekkraften der den trengs. Hvilket hjul som får hvor mye, kan for øvrig vises på instrumentpanelet under kjøring - for de gadget-interesserte.

Oppgradert teknologi

Bortsett fra at Sync 3 erstatter Sync 2 er Kuga nå mer tidsriktig. LED-kjørelys er faktisk nytt på denne modellen, de adaptive bi-xenon-lysene likeså. Parkeringsassistenten er forbedret med automatikk for både luke- og vinkkelrett parkering. Autobrems ved bykjøring (Active City Stop) som nå virker opp til 50 kilometer i timen mot 30 tidligere, varsel om kryssende trafikk ved utkjøring fra parkeringsplass, varme i rattet og elektrisk innfellbart tilhengerfeste.

MYE SOM FØR: Profilen har ikke endret seg, heller ikke dimensjonene. Kuga ligger størrelsesmessig midt på treet i folkesuv-klassen. Vis mer

Utstyrsnivåer utvidet

Tidligere kunne Kuga leveres med tre ulike utstyrsnivåer: Det laveste, Trend og Titanium og Titanium X over det. Nå erstattes det øverste nivået, Titanium X, med to utstyrspakker hvorav den ene har en mer sporty profil og den andre er mer luksuriøs. Det er henholdsvis nivåene ST-Line og Vignale - sistnevnte ligger over det nivået Titanium X lå på. Ford har som ambisjon å konkurrere med premium-merkene med denne, som koster fra rett under 500.000 kroner.

Nivået Trend er fortsatt et nesten symbolsk innstegsnivå, men tilbyr da i det minste konstantfartsholder, skinntrukket ratt og girkule, tåkelys og nøkkelfri start. Men infotainmentsystemet er bare Sync 1, klimaanlegget har manuell betjening og 17-tommersfelgene er av stål. Ford regner da heller ikke med at mer enn to prosent av kundene vil velge dette.

Nivået Titanium får i tillegg blant annet17-toms aluminiumsfelger, delskinn seter, automatisk klimaanlegg, autolys og regnsensor, det omtalte Sync 3-systemet, navigasjon og parkeringssensorer bak. Det er ikke rart at Ford forventer at mange flere vil velge dette, da fra-prisen starter på 338.000 kroner.

Likevel ventes det at en stor overvekt av kundene vil velge ST-Line, som blant annet inkluderer 18-tommers felger, parkeringsassistent (automatisk parkering) og sensorer bak og foran og sportsfjæring.

GOD PLASS: Man sitter bra i baksetene med grei klaring både for ben og hode, men midtsetet vil, som i fly, ikke være yndlingsplassen... Foto: Knut Moberg Vis mer

Fra 317.000

Alt i alt fremstår Kuga som konkurransedyktig i dagens SUV-marked. Startprisen er 317.000 kroner for en dieselmotorisert 1.5 TDCi Trend med forhjulsdrift og manuell girkasse.

I praksis vil svært få velge denne, men en typisk velutstyrt såkalt Norges-versjon i ST-Line-utførelse og med 150-hesters dieselmotor og automat koster eksempelvis 455.000 kroner, hvilket gjør den riktig så interessant i forhold til konkurrentene fra både VW, Toyota, Mazda og Mitsubishi, for å ta de som selger best i dag.

Forhåndsbestilling har vært mulig siden september, og leveringer til kunder av nye Kuga vil starte i Norge før jul .

Les også:

Testresultat

Ford Kuga 2017

Alt i alt fremstår fornyede Ford Kuga som et bedre kjøp en forgjengeren.

Gode kjøreegenskaper, godt utstyrt til konkurransedyktige priser

Bedre, men fortsatt ikke som de beste på ergonomi og opplevd kvalitet - drivstofforbruk i meste laget

Tekniske data - dieselmotor

* = 2x4 aut, ** = 4x4 aut, DCT = dobbelkløtsjgirkasse (Powershift)

1.5 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi
Motor R4 diesel turbo R4 diesel turbo R4 diesel turbo
Girkasse Man. 6/Aut 6 (DCT) Man. 6/Aut 6 (DCT) Man. 6/Aut 6 (DCT)
Slagvolum 1.499 ccm 1.997 ccm 1.997 ccm
Drevne hjul 2x4 2x4 / 4x4 4x4
Effekt - v. o/min 120 hk/3600 150 hk/3500 180 hk/3500
Moment - v. o/min 270-300 Nm/1500-2000 370 Nm/2000-2500 400 Nm/2000-2500
0-100 km/t 12,7 (12,4) sek 10,1 (9,9)* / (10,9)** sek 9,2 (10,0)sek
Toppfart 173 (171) km/t 194 (192)* / (190)** km/t 202 (200) km/t
Forbruk - blandet 0,44 (0,48) l/mil 0,47 (0,52)* / (0,52)** l/mil 0,52 (0,52) l/mil
CO2-utslipp 115 (124) g/km 122 (135)* / (134)** g/km 135 (134) g/km
L/B/H 453/184/170 cm 453/184/170 cm 453/184/170 cm
Akselavstand 269 cm 269 cm 269 cm
Egenvekt 1.516 kg 1.539 (1627)* / (1641)** kg 1.627 (1641) kg
Bagasjerom (VDA) 456 / 1603 liter 456 / 1603 liter 456 / 1603 liter
Tilhengervekt 1200 kg 1900 (2100)* / (2100)** kg 2100 kg

Tekniske data - bensinmotor

1.5 EcoBoost 1.5 EcoBoost 1.5 EcoBoost
Motor R4 bensin turbo R4 bensin turbo R4 bensin turbo
Girkasse Man. 6 Man. 6 Aut.6
Slagvolum 1.498 ccm 1.498 ccm 1.498 ccm
Drevne hjul 2x4 2x4 4x4
Effekt - v. o/min 120 hk/5500 150 hk/6000 182 hk/6000
Moment - v. o/min 240 Nm/1600-3000 240 Nm/1600-4000 240 Nm/5000
0-100 km/t 12,5 sek 9,7 sek 10,1 sek
Toppfart 180 km/t 195 km/t 200 km/t
Forbruk - blandet 0,63 l/mil 0,63 l/mil 0,75 l/mil
CO2-utslipp 145 g/km 145 g/km 173 g/km
L/B/H 453/184/170 cm 453/184/170 cm 453/184/170 cm
Akselavstand 269 cm 269 cm 269 cm
Egenvekt 1504 kg 1504 kg 1611 kg
Bagasjerom (VDA) 456 / 1603 liter 456 / 1603 liter 456 / 1603 liter
Tilhengervekt 1800 kg 2000 kg 1850 kg