VERDENSPREMIERE I DAG: Helt ny Audi Q5, det har bare skjedd én gang tidligere. Som vi ser bringer annen generasjon Q5 langt fra noen grensesprengende designendringer med seg. Men den har en litt mer bølgende profil, samt et skarpere oppsyn - i tråd med den aktuelle policyen i Ingolstadt. Foto: Jamieson Pothecary
VERDENSPREMIERE I DAG: Helt ny Audi Q5, det har bare skjedd én gang tidligere. Som vi ser bringer annen generasjon Q5 langt fra noen grensesprengende designendringer med seg. Men den har en litt mer bølgende profil, samt et skarpere oppsyn - i tråd med den aktuelle policyen i Ingolstadt. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Helt ny Audi Q5

Fornyet konkurranse for BMW X3 og Mercedes GLC

Audis mellomstore SUV begynte seriøst å dra på årene sammenlignet med konkurrentene. Men nå kommer en helt ny generasjon Q5.

Forrige generasjon Audi Q5 kjørte vi første gang sommeren 2008. Det er altså gått over åtte år, og tross en oppgradering for fire år siden, er det på høy tid med fornyelse for å kunne konkurrere mot sterke motstandere i markedet - fremfor alt de tyske, BMW X3 og særlig Mercedes-Benz GLC.

Litt større

Nye Q5 er ingen revolusjon i forhold til forgjengeren - verken designmessig eller størrelsesmessig, men så er det heller ikke så mye slingringsmonn før man beveger seg over en annen klasse. Bilen har vokst en anelse, og er nå 466 centimeter lang, 189 bred og 166 høy. Akselavstanden er på 282 centimeter.

Vekten har blitt redusert med inntil 90 kilo, avhengig av motorisering, i forhold til forrige modell. Dette forklarer Audi med utstrakt bruk av høystyrkestål og aluminium i konstruksjonen.

GJENKJENNELIG: Heller ikke sett bakfra er det noen tvil om at nye Q5 er en Audi. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Avstanden er fortsatt stor opp til storebror Q7 med sine 507 centimeter i lengden. Derimot får Q5 nyte godt av nyutviklet utstyr som er kommet på nyeste generasjon A4 og Q7. Deriblant det digitale instrumentpanelet Virtual Cockpit, som vi har satt stor pris på siden det dukket opp første gang i Audi TT.

DIGITALT: Nye Q5 får Virtual Cockpit, som de andre nye Audiene siden TT. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Mer assistanse

Q5 "arver" også assistentsystemer som adaptiv konstantfartsholder med køassistent og andre systemer som er skritt på veien mot autopilot-teknologi.

Aktiv filholder ("active lane assist"), hjelper deg for eksempel med å holde bilen i riktig kjørefelt og avstandsvarslingen varsler når du kommer for nær bilen foran. Andre systemer, som Cross traffic assist for å unngå sammenstøt ved manøvre fra parkeringsplass, parkeringsassistent, nedoverbakke-assistent og skiltgjenkjenning er også tilgjengelig.

Varslings- og autobremssystemet Audi pre-sense city er standardutstyr. Det varsler om fotgjengere og kjøretøy hvis det er risiko for sammenstøt. Dersom det blir nødvendig vil systemet også bremse automatisk.

KOMMER SNART: Nye Audi Q5 kommer i salg i november, og de første kundene får sine biler tidlig i 2017. Foto: Audi Vis mer

Fleksibelt interiør

Baksetene er delt i tre deler, og Q5 kan leveres med justerbare bakseter. Avhengig av posisjonen på disse varierer lastevolumet fra 550 til 610 liter – noe som er 10 liter mer enn den forrige generasjonen. Med nedfelte bakseter øker volumet til 1550 liter.

Nye Audi Q5 vil i det norske markedet tilbys med tre forskjellige motoralternativer ved lansering, to dieselvarianter og én bensin. 2,0 TDI-motorene leveres i utgaver som yter 163 og 190 hestekrefter. 2,0 TFSI-bensinmotoren yter 252 hestekrefter – og har et oppgitt forbruk på 0,68 liter/mil. På et senere tidspunkt vil det også lanseres en 3,0 TDI-motor som yter 286 hestekrefter og 620 newtonmeter.

KLASSISK DRIFT: Det er ingenting oppsiktsvekkende i motoriseringene som tilbys i Q5 i denne omgang. Foto: Audi Vis mer

Med quattro ultra

Modellene med 2,0 TDI og 2,0 TFSI-motor vil også være tilgjengelig i kombinasjon med quattro med ultra-teknologi, som vi beskrev i vår artikkel om prøvekjøringen av Audi SQ7 TDI. Ved å koble fra bakakselen når denne ikke er nødvendig vil man redusere drivstofforbruket. Systemet kan koble akselen inn igjen allerede før den trengs. Da vi testet det i Q7 opplevde vi verken at kjøreegenskaper eller fremkommelighet ble merkbart forringet.

Salgsstart av Audi Q5 i det norske markedet er allerede nå i november og bilen vil være tilgjengelig hos forhandlerne i begynnelsen av 2017.

Les også: