Fornyet Chevrolet prøvekjørt

Det nye med Aveo er design og motor. Et skritt i riktig retning, men...

CASSIS (DinSide Motor): Merket Daewoo er definitivt dødt og begravet hos oss. Nå heter bilene Chevrolet, og har en viss suksess i Europa. Chevrolet Europa ble startet i 2005 og har sitt hovedkvarter i Zürich i Sveits. I 2007 hadde merket et rekordsalg på 457.000 enheter i Europa. De største markedene er øst på kontinentet.

Hos oss selges minibilen Matiz, småbilen Kalos, kompaktbilene Nubira og Lacetti, Epica, som tilhører mellomklassen, og folke-SUVen Captiva. Det er sistnevnte som idag er den mest populære Chevrolet-modellen her til lands. Fleksibilen Tacuma er ikke aktuell i Norge.

440.000

Vis mer

Fornyet Chevrolet prøvekjørt

  1. Store bilder!
Vis mer


Den kompakte Kalos har solgt bra i Europa siden den kom på markedet i 2002 som tre- og femdørs kombi. I 2006 kom en sedanvariant ved navn Aveo - denne har ikke vært tilgjengelig i Norge. Modellrekken har i alt solgt i 440.000 eksemplarer siden 2002.

Alle tre heter Aveo

I forbindelse med at General Motors organiserte en felles lanseringsoperasjon for Opel, Saab, Corvette og Chevrolet i sør-Frankrike, presenterte konsernet den nye og forenede modellfamilien basert på Kalos/Aveo. Familien var her representert ved den ansiktsløftede kombien, som nå også heter Aveo. Kalos-navnet er dermed historie: Nå heter både tre-, fem- og firedørsversjonene Aveo.

Oppdatert design

"Nye" Chevrolet Aveo har fått et resolutt sprekere oppsyn enn forgjengeren med designelementer som kan få en til å tenke både på BMW 5-serie (frontlyktene) og Audi (grillen). Noen vil ha problemer med den fremtredende Chevrolet-logoen øverst på støtfangeren - som en tversoversløyfe i overgangen mellom øvre og nedre del av fronten. Skal vi våge oss med "Tuxedo Junction"?...

Også hekken er noe oppgradert med tidsmessige sirkler i baklyktene. Fra siden ser man imidlertid tydelig at det fortsatt i all hovedsak er Kalos fra 2002 vi har med å gjøre.

Godt med plass

Vis mer


Interiøret er modernisert og vi skal ikke kritisere utstrakt bruk av hard plast eller seter med begrenset støtte i denne priskategorien (under 160.000 kroner). Førermiljøet opplevde vi som oversiktlig og med grei ergonomi. Men det er særlig de meget gode plassforholdene som imponerer. Aveo har vokst fire centimeter i lengden i forhold til Kalos, men bilen er fortsatt bare 392 centimeter lang og uansett er ikke den økte lengden kommet interiørrommet til gode. Allikevel kan en voksen person på 188 centimeter sitte "bak seg selv" i baksetet med tilstrekkelig klaring over hodet. Det er bemerkelsesverdig.

Modernisert motor

Under lanseringen fikk vi kjøre to motorer, begge bensin. 1,4-literen på 101 hestekrefter opplevdes som skuffende i forhold til effekttallet og det faktum at den norske importøren velger å ta inn kun 1,2-literen på 84 hester vil ikke oppleves som noe savn. Vi merket i hvertfall ikke noen vesentlig forskjell når det kom til tilgjengelige kraftressurser - relativt begrensede i begge tilfeller, men "greit nok", kan vi vel si. I forhold til forgjengeren er dette uansett en mer effektiv og moderne kraftkilde; fra en 1,2-liter på 72 hester og et CO2-utslipp på 152 g/km har man gått over til en 1,2-liter på 84 hester og 132 gram CO2 per kilometer.

Dvask på veien

Vis mer


Det merkes raskt at dette ikke er noen nyutviklet bil; tung styring, myk fjæring som avstedkommer krenging og generelt lite inspirerende kjøreegenskaper, for å si det mildt, gjør Aveo hovedsaklig egnet til ren "A til B"- kjøring. En girkasse som oppleves som relativt tungsjaltet og upresis hjelper ikke på opplevelsen. Vi har ikke hatt bilen til grundig test, så vi skal ikke være bastante når det gjelder kjøreegenskapene, som vi for så vidt opplevde som tilforlatelige. Motoriseringen anser vi som akkurat tilstrekkelig for den jobben den vil bli bedt om å gjøre.

Underkjent på sikkerhet

Vis mer


Det som derimot ikke er akseptabelt i våre øyne - nå skriver vi 2008 - er at denne bilen ikke kan utstyres med antiskrens (ESP) - ikke engang som ekstrautstyr. Når vi i tillegg vet at sedanversjonen av Aveo fikk et meget slett resultat i Euro NCAPs kollisjonstest, tillater vi oss å sette et stort spørsmålstegn ved sikkerhetsnivået på denne bilen. Produktansvarlige vi snakket med forsikret da også at denne Aveo representerer en overgangsfase til det skal komme en mye mer moderne og sikrere bil fra merket i denne klassen.

Standardutstyret for øvrig inkluderer fire kollisjonsputer, blokkeringsfrie bremser med elektronisk bremsekraftfordeler (tross alt!), el-vindusheiser foran, elektrisk justerbare og oppvarmede speil, fjernbetjent sentrallås og radio/CD-spiller - nå med MP3-inngang.

Ganske billig

Aveo LS vil koste 157.000 kroner når den blir lansert i Norge i april. Det er en grei nybilpris når man ser på motorisering og plassforhold, men vi ville nok tatt en grundig titt på biler som Kia Rio eller Hyundai Getz i samme prisklasse; eventuelt de rimeligere og mer velkjørende - men trangere - Toyota Aygo, Peugeot 107 eller Citroën C1.

  • Se store bilder her!
  • Her finner du mer Chevrolet-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder