<b>LANSERT I LONDON: </b>Peugeot 508 viser seg i ny drakt for første gang. Foto: PEUGEOT
LANSERT I LONDON: Peugeot 508 viser seg i ny drakt for første gang. Foto: PEUGEOTVis mer

Fornyes: Peugeot 508

Men er det nok til å få den frem fra glemselen?

Etter først å ha blitt vist til publikum under bilmessen i Paris, kom Peugeot 508 på markedet våren 2011. Den gang var dette godt nytt fra Peugeot, og i dag eksisterer den både som sedan, stasjonsvogn, pluss den røffere utgaven RXH.

LES OGSÅ: Vår første prøvekjøring

Felles for dem alle er at de er kommet midtveis i livet, og tradisjonen tro for en bil, så betyr det fornying.

Motor og gir

508 har alltid kommet godt ut av det i markedet. Den er ofte betegnet som en stor bil, en pen bil, og en bil som tilbyr mer premiumfølelse enn de fleste andre ikke-premium bilene på markedet. Ikke minst i forhold til prisen.

Med andre ord: Den har fått gode skussmål, også av oss. Vi vil gå så langt som å si at bilen til nå har fortjent mer enn den har oppnådd i Norge. Når den nå kommer i ny utgave, så har naturligvis Peugeot gjort de nødvendige tingene, men også litt til.

Under panseret vil det bli en ny bensinmotor å velge blant. Dette er en Euro 6 versjon av den eksisterende 1,6 THP motoren, som yter 156 hestekrefter.

Den nye vil yte 165 hk, leveres med start-stopp-system og vil som alternativ til en 6-trinns manuell kasse kunne leveres med en helt ny 6-trinns automat. Dette er en ordinær automatkasse med konverter, som leveres av japanske Aisin, et Toyota-selskap.

CO2-utslippet på denne motoren er nå nede i 129 gram per kilometer i kombinasjon med manuell girkasse, mens den utgående har et utslipp på 144 g/km.

Jobber med luft som drivstoff

To diesel-versjoner

TRO PÅ PRODUKTET: Stian Gihle, informasjonssjef i Peugeot, forteller at bilen er i Norge i september. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Norge er fortsatt et land som liker dieselmotorer. Her vil Peugeot 508 bli å få med to versjoner av deres 2.0 BlueHDI. Enten en 150-hester, med et utslipp på skarve 105 gram CO2 per kilometer med manuell kasse, eller en 180 hesters versjon som slipper ut 111 g/km.

508 får med andre ord store utslippsreduksjoner med de nye Euro 6-motorene.

Hva disse utslippsreduksjonene vil få å si for prisbildet er foreløpig ikke klart.

- Fabrikkene ønsker nok noe mer betalt for den nye bilen og de nye motorene, men det er klart at lavere utslipp hjelper i riktig retning, svarer Stian Gihle, informasjonssjef i Peugeot.

Peugeot 508 som Hybrid4

Det ytre

Utvendig har det som vanlig - på en bil som får en facelift - ikke skjedd noen revolusjon. Likevel har bilen fått en front som har et annet designspråk. Denne fronten skal nå bli utseendet på hele Peugeot-familien etter hvert som det dukker opp nye biler. Også 308 har fått mesteparten av dette designspråket.

Panseret er nytt, grillen er ny, og løven er nå flyttet ned i fronten av grillen. Lyktene er også nye, og nå tilbyr Peugeot et komplett LED-sett, uavhengig av hvilke lys vi snakker om.

Hvorvidt dette blir standard på alle utstyrsversjoner er foreløpig ikke kjent, men det er lov å anta at det i hvert fall blir standard allerede fra nivå to.

Bak er det bare sedanen som har fått nyte godt av nyheter. Der sitter det nå et sett baklys som har fått en ny form for å gi inntrykk av mer horisontale linjer enn tidligere. Stasjonsvognene har derimot ingen endringer i baken, og er som før.

Er dette den nye 408?

Se mer av Peugeot 508:

Foto: PEUGEOT
Foto: PEUGEOT
Foto: PEUGEOT
Foto: PEUGEOT
Foto: PEUGEOT
Foto: PEUGEOT
Foto: PEUGEOT
Foto: PEUGEOT


Selve arbeidsplassen

Det er likevel innvendig vi stort sett oppholder oss i en bil, og også her er det forskjeller. Det mest gledelige er antagelig at den nå har en 7-toms skjerm som standard på alle modeller. Som en bi-effekt av dette har de lagt en del funksjoner over fra knapper til berøringsskjermen.

På den måten har de ryddet litt opp i selve midtkonsollen, som nå har færre knapper, men til gjengjeld et nytt lagringsrom.

En neste fordel med den nye skjermen er at også Peugeot nå har skjønt at applikasjoner, som på en mobiltelefon, er en visuell og intuitiv måte å styre enkelte funksjoner og betjeninger på. I tillegg har bilen fått oppkobling mot netttjenester.

Dette skjer gjennom den nye tjenesten Peugeot Connect Apps.

Ryggekamera i farger

Med den nye skjermen på plass har Peugeot også inkludert ryggekamera i farger, med hjelpelinjer som skal vise deg vei på skjermen når du rygger. Dette vil vi anta blir standard, når nå også skjermen blir standard.

Foreløpig melder ikke Peugeot om et ras av nye aktive hjelpemidler på sikkerhetsfronten, annet enn at den nye utgaven vil få blindsone-varsler som standard.

ENDRINGER: Maxime Picat, Brand CEO i Peugeot, forteller at merket skal internasjonaliseres på flere områder. Foto: PEUGEOT Vis mer


Sjefen for Peugeot-sjappa, Maxime Picat, kunne under avdukingen av bilen i London fortelle at Peugeot nå er inne i en internasjonalisering av merket.

Dette var nok først og fremst myntet på at de nå vokser i markeder de tidligere ikke var representert i særlig grad, men også at bilene nå er blitt mindre franske, og uten de sære trekkene mange forbinder med franske biler. Eksempelvis selges nå over en tredel av Peugeots produksjon i Kina.

Her er lillebror 308 som SW

Skulle det friste med den nye 508, så vil importøren starte salget i løpet av august, og de første kundene vil få bilene sine i september, uavhengig av karosseriform, ettersom de kommer samtidig. Prisene vil bli klare i god tid før dette.