<b>SPREK SELV STILLESTÅENDE:</b> Scirocco motbeviser at VW nødvendigvis er traust og uspennende. Den fremstår visuelt like ung som ved fødselen. Foto: VW
SPREK SELV STILLESTÅENDE: Scirocco motbeviser at VW nødvendigvis er traust og uspennende. Den fremstår visuelt like ung som ved fødselen. Foto: VWVis mer

Fornyelse av «glemte» Scirocco

Her er påminnelsen om at VW ikke bare lager Golf og Passat.

Vi minnes om at Volkswagen er mer enn Polo, Golf og Passat. Både Beetle, CC ("den pene Passaten", den spennende XL1 og - Scirocco, beviser at det er variasjon og kreativitet i hodene på gigantkonsernets ledelse, også innenfor selskapets "brød-og-smør"-merke.

VW forbereder også noe de kaller en "Sportsvan".

Måtte oppdateres

Påminnelsen kommer denne gang i form av en fornyet Scirocco. (Les vår første test av den her). Dagens Scirocco selges riktignok ikke i Norge i dag - hvorvidt den kommer tilbake i oppdatert form vites ikke i skrivende stund.

Front og hekk er fornyet i forhold til bilen vi testet i 2008 og interiøret er blitt frisket opp, blant annet med mer utstyr enn tidligere. Motoriseringene er også blitt oppdatert, noe som blant annet var blitt nødvendig for å tilfredsstille de kommende EU6-kravene til utslipp som gjelder fra september i år.

Volkswagen Scirocco - modellår 2014
Motor:Effekt:Endring:ForbrukCO2
1.4 TSI125 hk(+ 3 hk)0,54 l/mil125 g/km
2.0 TSI180 hk(+ 20 hk)0,60 l/mil139 g/km
2.0 TSI220 hk(+ 10 hk)0,60 l/mil139 g/km
2.0 TSI280 hk(+ 15 hk)0,80 l/mil187 g/km
2.0 TDI150 hk(+ 10 hk)0,41 l/mil107 g/km
2.0 TDI184 hk(+ 7 hk)0,43 l/mil111 g/km


Eksteriørbilder:

SPREK SELV STILLESTÅENDE: Scirocco motbeviser at VW nødvendigvis er traust og uspennende. Den fremstår visuelt like ung som ved fødselen. Foto: VW


Vilter krabat

Den store gledessprederen vil utvilsomt bli R-modellen, som nå altså kan skilte med hele 280 hestekrefter, noe som vil gi den kompakte bilen nærmest eksplosive ytelser.

For vår del testet vi Scirocco med "GTI"-motor i 2009.

Jubileum

Det er betimelig at denne modellen kommer i fornyet utgave nå - Scirocco kom nemlig på markedet første gang for så lenge siden som i 1974.

Når den nå blir vist på Genève-utstillingen i mars er det altså et 40-årsjubileum som feires.

Sciroccos karrière, etter to generasjoner frem til 1992, hadde riktignok et langt opphold. Først ble den avløst av den relativt kortlivede Corrado - så var det ingenting frem til 2008 da det ble blåst liv i modellnavnet igjen.

Det anses som sannsynlig at den vil få en erstatter om et par - tre år.

Interiørbilder:

R-SCIROCCO: Den råeste utgaven har selvsagt skikkelige bøtteseter med integrerte hodestøtter.
SPORTSFOLKEVOGN: Her ser vi R-versjonen på 280 hester, med blåfarge i instrumentene som et ekko av eksteriørfargen på den avbildede bilen. Foto: VW
MER ALMINNELIG: Her kan man nesten snakke om traust og interiøret i de mer folkelige versjonene står i kontrast til den spenstige eksteriørdesignen.