Vis mer

Forfinet: Mercedes-Benz C-Klasse

Sammen med vårsola kommer det en ny Mercedes-Benz.

De ti siste Mercedesene vi har skrevet om er biler som har rundet en million i pris, med god margin. Endelig kommer det nytt om en Mercedes for oss vanlige dødelige, en bil som sklir inn i det typiske firmabilmarkedet. Denne gangen er det C-Klasse som står for tur til å friskes opp. Vi snakker altså om en såkalt «facelift». Ansiktsløftningen er å få fra slutten av mars, og bilen vil første gang bli vist på bilutstillingen i Detroit i januar. Europa får se den første gang under bilutstillingen i Geneve i begynnelsen av mars.

Mercedes-Benz vet hva vi ser etter.

Flagger stort

Det er ikke småtterier Mercedes flagger som endringer. Endringene av designen er først og fremst synlig i fronten og baken. Hovedlyktene utmerker seg som den aller største endringen, og de er nå dratt lenger opp over skjermen, langs panseret. Bi-Xenon er tilleggsutstyr, det samme med ILS, det intelligente lyssystemet som har gitt både Vegdirektoratet og Politidirektoratet noe å tenke på.

Elegant råskinn med någo attåt

Ny konsoll og internett

Innvendig er det gjort store endringer på dashbordet, og nå er en stor skjerm med bedre oppløsning på plass. Hele konsollen er redesignet og skal i følge Mercedes minne om interiøret i nye CLS. Dette både når det gjelder utseendet, og materialkvaliteten. Nå er også trådløst internett et alternativ for deg som trenger det. Det besørges av et helt nytt multimediasystem Mercedes har kalt Comand Online, som også skal implementeres i andre modellserier. Enkelte tjenester skal sågar være gratis, som værtjenester , etc.


...og skulle ikke C-Klasse være stor nok.

Ti elektroniske hjelpere

For å være sikker, så har Mercedes puttet hele ti nye støttesystemer inn i nye C-Klassen. Systemene drar nytte av kameraer, radarer og andre sensorer som bistår for å gjøre hverdagen sikrere for sjåfør og passasjerer. Dette dreier seg om systemer som automatisk neddimming av lys, filholdersystemer, blindsonevarslere, fartsgrensevarsling, og parkeringsbistander. Den hele og fulle listen over systemer ser fra Mercedes slik ut:

• Adaptive Highbeam Assist
• Active Lane Keeping Assist
• Active Blind Spot Assist
• ATTENTION ASSIST
• DISTRONIC PLUS
• Speed Limit Assist
• Parking guidance including PARKTRONIC
• PRE-SAFE®Brake
• Lane Keeping Assist
• Blind Spot Assist

Her finner du alt om Mercedes-Benz

31 % snillere

Under panseret er det gjort store grep for bedre drivstofføkonomien, hvilket har resultert i opp til 31 % reduksjon i forbruk på enkelte modeller. Nytt blir det også at start/stopp-funksjon er standard på alle modeller fra lanseringen av, og fremover bil det bli kun 7-trinns G-Tronic Plus girkasser å få. Alle motorer er nå også definert som BlueEfficiency deklarert. Dermed er det bare å vente i den grad du hadde bestemt deg for en ny C-Klasse. Bedret forbruk med påfølgende utslipp kan forhåpentligvis også gjøre noe med prisen, dersom vi er heldige når bilen ruller ut på markedet i mars. De eksakte prisene er ikke kjent, men som sagt, forvent en pen reduksjon på de modellene som har størst reduksjon i utslipp. I tillegg er denne i en prisgruppe som ikke gjør deg uvenner med økonomisjefen dersom du trenger ny firmabil.