Førerkollisjonsputen

1980: Førerkollisjonsputen

FØRERKOLLISJONSPUTEN: Kom i 1981 og dannet grunnlaget for dagens SRS-kollisjonsputer (Supplemental Restraint System). Vis mer
Vis mer


Først 13 år senere, i 1980, følte Mercedes-Benz seg sikre nok til å lansere sin kollisjonspute. Den rattmonterte kollisjonsputen fikk sin premiere i den tidens S-klasse (126-serien) og kostet 1.525 tyske mark som ekstrautstyr (omkring 780 euro eller snaue 7.000 kroner, som var mye penger den gangen).

Dermed gikk startskuddet for teknologien som la grunnlaget for dagens kollisjonsputer, eller SRS (Supplemental Restraint System, "Supplerende oppfangingssystem") som de offisielt kalles. Siden den gang er selvsagt airbag-teknologien kraftig forbedret og videreutviklet. Blant annet er dagens kollisjonspute-enheter betydelig mindre plasskrevende enn de første utgavene.

Utbredelse: Så godt som samtlige personbiler som selges i Norge i dag er standardutrustet med førerkollisjonspute.