Prius er blant bilene som er blitt rammet Foto: Cato Steinsvåg
Prius er blant bilene som er blitt rammet Foto: Cato SteinsvågVis mer

Førerfeil bak Toyota-krasj

De første undersøkelsene utført av amerikanske myndigheter tyder på at førerfeil er en vesentlig årsak bak de mystiske Toyota-ulykkene.

Det amerikanske samferdselsdepartementet har satt i gang en storstilt etterforskning for å komme til bunns i problemene knyttet til plutselig akselererende biler fra Toyota og Lexus. Det har vært skrevet mye om saken det siste året både i norsk og internasjonal presse og nå fremkommer det informasjon som tyder på at førerne har spilt en større rolle i problemene enn først antatt.

I følge Wall Street Journal har myndighetene mottatt over 3.000 klager fra personer som mener å ha vært utsatt for plutselig og tilfeldig akselerasjon. Tilfellene skal ha skjedd over en periode på flere år. Undersøkelsene har imidlertid bare kunnet verifisere at én av disse ulykkene kan spores tilbake til feil ved bilen. Fire mennesker omkom i ulykken og i følge den amerikanske avisen skyldtes dette at gasspedalen hadde hengt seg fast i gulvmatten.

Elektronikkproblem?

Anklagene har imidlertid gått på at det har vært et problem med elektronikken som har forårsaket den plutselige akselerasjonen. En slik påstand har etterforskerne altså ikke funnet grunn til å støtte.

Feil pedal?

I stedet pekes det på at førerne kan ha mislykkes i å tråkke inn bremsepedalen. Etterforskningen har avdekket av gasspedalen i flere tilfeller var i bunn mens bremsepedalen ikke var aktivert i det hele tatt på krasjtidspunktet. Dette kan tyde på at mange har forvekslet pedalene og tråkket inn gassen når de trodde de bremset.

Gasspedalen henger seg opp

Gasspedal har neppe vært favorittordet til Toyota det siste året. Her et tilfeldig eksemplar Foto: Wikimedia Commons Vis mer


Toyota frikjennes likevel ikke helt. I stedet bekreftes det at de to problemene som Toyota har erkjent er reelle, nemlig at gasspedalen kan henge seg opp enten som en følge av at den sitter fast i matten eller fordi den av seg selv ikke returnerer til normal posisjon. Toyota har som en følge av dette tilbakekalt 8 millioner biler for å fikse dette, i følge Wall Street Journal.

Ikke offisielt

Det må imidlertid påpekes at rapporten ikke er offisielt utgitt og at en talsmann for etterforskningen ikke vil bekrefte resultatene som nå fremkommer. Wall Street Journal har snakket med navnløse kilder som er kjent med funnene.

Det er usikkert nøyaktig hvor mange biler man har undersøkt, men i følge Wall Post Journal dreier det seg om dusinvis.

Ingen feil tidligere

Selv om man ikke har villet bekrefte resultatene fra undersøkelsen nå, har en representant for etterforskningen på et litt tidligere tidspunkt uttalt at man så langt ikke har funnet andre feil enn de to overnevnte som altså allerede var kjent.

Under normale omstendigheter skal det likevel være mulig å stoppe en bil med opphengt gasspedal enten ved å trå inn bremsen eller sette bilen i fri, noe Toyota også har pekt på.

Kilde: Wall Street Journal