Illustrasjonsfoto Foto: Per Ervland - Aller Internett
Illustrasjonsfoto Foto: Per Ervland - Aller InternettVis mer

Foreldres verste mareritt

Martin er låst inne i en glohet bil, alene. Mamma står fortvilet utenfor og får ikke hjelp.

KOMMENTAR: Martin hyler inne i bilen, svetten renner og tårene triller. Det er lørdag midt i sommerferien. Solen steker for første gang på lenge, og det noen og tjue grader ute. Inni den svarte Volvo-en, som står parkert midt i solsteken ved Frognerparken i Oslo, er det cirka dobbelt så varmt som ute. Der inne sitter lille Martin på halvannet år, alene. Han er helt fra seg.

Bilen er låst. Moren, som er en venninne av meg, står fortvilet utenfor vel vitende om at bilnøkkelen ligger i bagen i bagasjerommet.

Hun ringer til politiet, og forventer øyeblikkelig hjelp i en slik situasjon. Samtidig prøver hun å skjule sin hysteriske reaksjon ved å prate rolig til Martin gjennom det mørke vinduet: Hei, Martin!!! Dette går bra Martin! Hold ut, mamma kommer snart!

Politiet har imidlertid en annen agenda.

«Vi er som sagt svært lei oss for dette og beklager at dette ble misforstått hos vår kundeservice.»


– Vi har ingen ledige ressurser, er beskjeden venninnen min får, og blir bedt om å knuse vinduet selv. Politiet må vel vite at det er ikke bare-bare å knuse et moderne bilvindu, tenker venninnen min. Da sier politiet at hun må ringe til Viking – noe de selv også lover å gjøre.

Les også: Gambler med barns bilsikkerhet

- Baby døde i glodhet bil

Baby døde i glohet bil. Ett år gammel jente døde i varm bil. Overskrifter som har vært å lese i media tidligere i sommer svirrer selvfølgelig rundt i hodet til venninnen min.

Venninnen min ringer Falck Redning, men de er ikke mer hjelpsomme enn politiet:
- Siden du ikke er medlem må du ringe Viking, sier personen, som ikke sier ha det en gang.

Martin er ikke bare våt av svette og tårer, han begynner å bli sprut rød i ansiktet, og gråtingen blir mer og mer hysterisk.

Venninnen min ringer Viking, men nei, de kan heller ikke prioritere dette. Ifølge venninnen min ber de henne ”frekt” om å knuse ruten selv. Hun forklarer igjen at hun ikke klarer dette på egenhånd. Da får hun beskjed at en bil på Røa har fått motorstopp, og at de kan komme og hjelpe venninnen min etter at de har tatt hånd om dette. Det vil ta cirka 20-25 minutter.

Les også: Frykter pustestans i bilseter

Tiden går

Venninnen min tenker at hun kan ringe brannvesenet, men idet hun kommer på dette, får hun beskjed om at Viking er på vei, etter cirka 20 minutter – slik de lovet.

20 minutter er kort tid for deg og meg, men det er lang tid for lille Martin som sitter fastspent i bilen i solsteken.

Viking kommer og bruker ti minutter på å knuse ruten, og det må to verktøy til, inkludert en jernstang på to meter, ifølge venninnen min. Hvis denne mannen sliter med å knuse vinduet, hadde jo aldri jeg fått det til, tenker hun.

Mange mennesker snudde seg da ruten ble knust. Det lagde et voldsomt bråk. Martin imidlertid, reagerte ikke, men satt bare og hang forover med hodet..

Heldigvis ender det hele godt. Martin kommer seg helskinnet gjennom den traumatiske hendelsen, etter cirka 30 minutter. Når jeg møter venninnen min på Shell-stasjonen like etterpå, ser jeg først og fremst et barnesete med en søkk, klissvåt rygg. Kan et lite barn virkelig svette så mye, tenker jeg..

Unngå heteslag

Hvordan kunne det skje?

Det store spørsmålet er: Hvordan kan dette skje?! Hvordan er det mulig å bli nedprioritert og bli kastet fra den ene til den andre når et lite barn er i fare?

Det er svært alvorlig. Når jeg konfronterer politiet, Falck Redning og Viking, legger alle seg flate.

Avdelingssjef Irene Røsholt i Falck Redning beklager hendelsen på det sterkeste.

- Henvendelsen kom dessverre inn til vår backoffice og ikke vår assistansesentral.
De har nok oppfattet at det var et spørsmål om det var medlemskap på bilen eller ikke, og ikke som en forespørsel/rekvirering av assistanse. Falck håndterer assistanser for forsikringsselskap helt uavhengig av om vedkommende er medlem eller ikke, sier Røsholt.

- Vi er som sagt svært lei oss for dette og beklager at dette ble misforstått hos vår kundeservice. Utelåsing er en av de mest brukte assistanseårsakene våre, og er det barn i bilen har slike jobber høy prioritet, legger hun til, og forteller at hun allerede har tatt opp saken internt.

Produksjonssjef og avdelingssjef kundesenter, Ellen Kilde Evensen, i Viking Redningstjeneste AS, beklager også, og sier dette er noe Viking ikke vil være bekjent av.

- Tar aldri lett på slike saker

- Jeg må virkelig beklage dersom servicen vår ble opplevd som dårlig. Men vi gjorde faktisk vårt ytterste for å komme så raskt som overhode mulig for å hjelpe. Når det gjelder beskjeden om at vi prioriterte motorstopp på Røa er ikke det helt riktig gjengitt. Beskjeden var at bilen som skulle hjelpe henne var ”i ferd med å gjøre seg ferdig med et oppdrag på Røa”, men jeg skjønner godt at det kan bli misforstått i en presset situasjon, og det var ikke meningen å si at hun blir nedprioritert til fordel for en motorstopp, sier Kilde Evensen.

Hun legger til at intensjonen var å si at det var en bil i nærheten som veldig straks ble ledig. Men isteden sendte de en bil fra Romerike for å komme fram enda raskere.

Men er ikke 20 minutter egentlig litt for lenge å vente i denne situasjonen?

- I samtalen er vår kundekonsulent veldig tydelig på at vi skal være raske, men at vi ikke klarer det raskere enn 20 minutter. Det er selvfølgelig beklagelig, men det var ikke fysisk mulig å ha en bil på plass før dette. Han gir også beskjed om at det er viktig å vurdere å knuse ruten dersom hun oppfatter situasjonen som kritisk, sier Kilde Evensen, og understreker at de aldri tar lett på slike saker.

Hun innrømmer likevel at kundekonsulenten venninnen min snakket med oppleves som lite empatisk når hun hører lydloggen av samtalen, og legger til at ingen på kundesenteret har direkte fagkunnskap om knusing av ruter, og beklager de villedende opplysningene.

Det er svært betenkelig at venninnen min, i samtalene med både Viking og Falck Redning, blir satt over til feil person, som faktisk gir henne gale opplysninger! Hvordan kunne hun bli misforstått: - Jeg har et barn som er låst inne i bilen, er jo ganske klar tale!

Kaste en stein

Politiet bekrefter også at de ga henne den umiddelbare hjelpen de kunne gi. De hadde ingen ledig ressurser, men lovet å ringe til Viking. Like etter ringte de tilbake til venninnen min og sa at Viking skulle komme.

Hun fikk også beskjed om å knuse ruten selv hvis det ville ta for lang tid. En stein i sidevinduet ville gjort jobben, ifølge politiet.

Spørsmålet er likevel om forklaringene kan godtas som unnskyldninger?

Ved Bilia på Haslum, hvor bilen til venninnen min ble reparert i etterkant, bekrefter de at det absolutt må en del krefter til for å knuse denne typen vindu. Og man MÅ ha et verktøy i form av en stein eller liknende. Jeg tror ikke akkurat venninnen min hadde hatt så veldig lyst til å forlate bilen og sønnen sin, for å finne en brukbar stein midt i Oslo sentrum!

Ifølge lege og spesialist i barnesykdommer Thor-Øistein Endsjø, kan konsekvensene av å etterlate et barn i en varm bil inntreffe hurtig.

- Ved direkte bestråling kan temperaturen i bilen raskt stige til over 40 grader i løpet av kort tid, selv om temperaturen i skyggen er på 25 grader. Dette kan igjen raskt føre til 40 graders kroppstemperatur som kan resultere i hjertestans og hjerneskade.

- Og dette kan skje fort for små barn, har han uttalt til Klikk.no tidligere i sommer.