Vis mer

Fords nye syvseter

I nye Ford Grand C-Max kjenner vi igjen den smarte løsningen Mazda 5 innførte i sin tid.

Vi omtalte for kort tid siden Fords splitter nye fleksibil, C-Max. På det tidspunktet var det kjent at den sannsynligvis ville komme i en syvseters "Grand"-utgave på samme måte som Renault Scénic/Grand Scénic eller Citroën C4 Picasso/Grand C4 Picasso.

Rimeligere syvseter

Og ganske riktig: På bilutstillingen i Frankfurt dukket den opp, og fremstår som en storebror av C-Max og samtidig en lillebror av S-Max - som for enkelte blir i største laget i forhold til for eksempel en VW Touran. Dermed vil Ford kunne presentere en relativt rimelig, romslig familiebil med mulighet for å frakte syv personer.

Skyvedører

Da vi kikket nærmere på bilen på Ford-standen i Frankfurt dro vi kjensel på den fleksible seteløsningen som er valgt; den minner nemlig om den Mazda introduserte med sin 5-modell i 2005. Den midterste raden er delt i tre etter forholdet 40/20/40, hvilket kan gi plass til fire, fem, seks eller syv personer etter behov. Adgang til bakre rad lettes ved at det midtre setet på rad to kan foldes inn under et av sidesetene hvis man ikke trenger mer enn seks plasser. Trenger man alle er det et praktisk pluss at sidedørene er skyvedører som gir store åpninger til annen og tredje rad.

- På basis av den enorme populariteten S-MAX og Galaxy har oppnådd, ønsker vi å forsterke tilbudet til kjøpere av kompakte MAV-kjøretøy med en utvidet C-MAX-serie, sier John Fleming, styreformann og administrerende direktør for Ford of Europe.

Det nye radarparet C-Max innvier en helt ny C-segment-plattform ("Golf-klasse") for Ford og neste generasjon Ford Focus vil bli bygget på samme plattform.

Nye C-Max og Grand C-Max står altså i disse dager på utstilling i Frankfurt, men de blir ikke sluppet på markedet før i annen halvdel av 2010. Omtrent da vil også neste Focus bli vist for publikum for første gang.