SLUTT PÅ PARTNERSKAP: Forrige Ford Ka var basert på Fiat-plattform - nykommeren er en Fiesta-avlegger. Foto: Ford
SLUTT PÅ PARTNERSKAP: Forrige Ford Ka var basert på Fiat-plattform - nykommeren er en Fiesta-avlegger. Foto: FordVis mer

Ford lanserte Ka+

Fords nye modell til langt under 200.000 kroner

Og den kommer med en svært spesiell, smart løsning ...

Til tross for navnet er ikke Fords nye Ka+ en oppgradering av den utgående Ka, som delte plattform med Fiat 500. Nei, denne gangen er det produsentens egne småbilplattform som benyttes og Ka+ blir dermed et lillesøsken til dagens Fiesta.

Pluss-en betyr altså her «mer enn», og samtidig at nye Ka ikke lenger er en minibil eller bil beregnet for ren bybruk, men nærmer seg den «normale» småbilklassen. Mens forrige Ka var en ren 3-dørsbil, er 3. generasjon tilgjengelig også med to bakdører.

Med den nyutviklede 1,2-liters bensinmotoren med 85 hestekrefter starter prisen på nykommeren på 163.000 kroner.

HELT NY: Ka+ har, tross navnet, ingenting til felles med forgjengeren. Foto: Ford Vis mer

Er blitt mye mer romslig

Av informasjonen vi har mottatt fra Ford går det frem blant annet følgende:

KA+ er litt kortere enn en Ford Fiesta, men samtidig 2,9 centimeter høyere. Både seter, dørpaneler og taklinjen skal være optimalisert for å gi mest mulig plass i førerkupeen.

Takhøyden foran oppgis til en meter, hvilket i så fall er svært bra i denne klassen. Benplassen bak og bredden i baksetet i hoftehøyde skal også være blitt svært mye bedre, mens bagasjerommet er på 270 liter Bakseteryggen kan deles i forholdet 60/40.

Smart løsning

Kupeen har 20 oppbevaringsrom. Det inkluderer et skjult oppbevaringsrom på siden av dashbordet som bare er tilgjengelig når døren på førersiden er åpen. Dermed kan verdigjenstander oppbevares uten at noen ser dem. Smart ...

KA+ leveres som nevnt med den nye 1,2-liters 85-hesters bensinmotor. Med 5-trinns manuell girkasse har den et oppgitt CO₂-utslipp på 110 gram per kilometer og et blandet forbruk på 0,48 liter per mil.

Bilen kommer også med variabel servostyring som skal gjøre den lettere på rattet i lavere hastigheter - og motsatt i høyere hastigheter på landeveien.

LOVER MYE: Ford hevder at Ka+ har bedre innvendig plass enn den ser ut til. Vis mer

Tilpasset Europa-forhold

Bilen er allerede lansert i sydligere strøk - i Asia og Sør-Amerika, men den har ifølge Ford gjennomgått et omfattende utviklingsprogram for å sikre at komfort og kjøreegenskaper stemmer med typiske europeiske kjøreforhold. Det innebærer også ifølge produsenten en omfattende satsing på redusert vind-, vei- og motorstøy.

MODERNE: Enkel, men greit utstyrt til å være en innstegsmodell - slik presenteres Ka+ av Ford. Foto:Ford Vis mer

Greit utstyrt

KA+ leveres med standardutstyr som manuelt klimaanlegg, DAB-radio, kommunikasjons- og underholdningssystemet Ford Sync, elektriske vindusheiser foran, sentrallås med fjernbetjening, seks kollisjonsputer, bakkestartassistanse, hastighetsbegrenser, tankåpning med bare ett lokk og sensor som hindrer feilfylling av drivstoff, samt nøkkelløsningen MyKey som gjør det mulig å tilpasse ulike innstillinger på bilen for å hjelpe yngre eller mindre erfarne sjåfører til å unngå feilvurderinger.

Videre tilbys ekstrautstyr som automatisk klimaanlegg, konstantfartsholder, skinnratt, ryggesensorer, elektriske vindusheiser også bak, elektrisk innfellbare sidespeil og mørktonede vinduer.

Nye Ford Ka+ er tilgjengelig for salg nå.

Les også:

MER KONVENSJONELL: Ka+ ligner en god del mer på de øvrige modellene i småbil-klassen enn forrige Ka. Vis mer