Focus ST er allerede vist, men testbilene er likevel "kamuflerte" Foto: Ford
Focus ST er allerede vist, men testbilene er likevel "kamuflerte" Foto: FordVis mer

Ford tester kompaktracer

Ford er i full sving med testingen av kommende Focus ST.

60 prototyper av kommende Focus ST er nå sendt ut på veiene i Europa og Nord-Amerika for testing. Ford deler i den anledning bilder og info om prosessen som bilen gjennomgår før den skal lanseres neste år en gang. Og som vanlige Focus, blir dette en global bil som skal selges på en lang rekke markeder, i motsetning til den europeiske forgjengeren, som vi forøvrig har testet.

En annen forskjell er motoren. Forgjengeren hadde en 2,5-liters turbofemmer med 225 hestekrefter, hentet fra Volvo. Nå er det en egenutviklet 2,0-liter som gjelder. Den har fire sylindre, men også turbo. Og effekten ligger i følge Ford selv an til å havne på 250 hestekrefter.

Mer effektiv

En hyggelig bieffekt er at forbruket også skal bli vesentlig lavere. Slik vi kjenner Fords nye Ecoboost-motor, og for så vidt også forgjengeren, har vi tro på et skikkelig kvantesprang på dette området. Dette er også fordelaktig for prisen til denne bilen i Norge. Men selv om dette er en forholdsvis rimelig bil i mange land, vil nok den nok bli påført ganske store avgifter i det norske avgiftssystemet.

Skjønt, like uheldig som topputgaven av forrige Focus, RS, blir den neppe i så måte.

Foto: Ford
Foto: Ford
Focus ST er allerede vist, men testbilene er likevel "kamuflerte" Foto: Ford
Focus ST på bilutstilingen i Detroit tidligere i år Foto: Ford



Forhjulsdrift

Fortsatt blir det nok forhjulsdrift som gjelder, men vi regner med at man kommer med en eller annen form for differensialbrems som hjelper til med å finne grep for alle hestekreftene. Manuell girkasse blir standard, men kanskje blir det også mulig å få Fords dobbelkløtsjkasse, ettersom denne allerede sitter i andre Focus-versjoner.

Testes på Nürburgring

Testingen er ment å fintune en lang rekke kjøretekniske egenskaper. Blant annet påpeker man at sitteposisjonen i den nye utgaven blir lavere, noe som gir bedre følelse med bilen. Testene utføres i følge Ford på krevende veier både i USA og Europa, og på motorveier, landeveier og naturligvis på selveste Nürburgring. Forrige Focus ST hadde svært gode kjøreegenskaper, og det lover godt for arvtakeren.

Mot GTI

ST får godt med konkurrenter når den kommer, og mest kjent av disse er Volkswagen Golf GTI. Focus ST blir hakket kraftigere, men trolig også litt dyrere her i Norge. Golf GTI starter i dag på litt over 460.000 kroner.