PRAKTISK: Ford B-Max er en av bilene i Fords produktsortiment som fårr forenklet prisstruktur - og får lavere listepris. Foto: Fred Magne Skillebæk
PRAKTISK: Ford B-Max er en av bilene i Fords produktsortiment som fårr forenklet prisstruktur - og får lavere listepris. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Ford setter ned prisen

Et kraftig forenklet modellprogram og ny prisstruktur gir lavere listepriser.

Ford lanserer nå en helt ny pris- og produktstrategi på det norske markedet, under betegnelsen «Ford Easy Price».

Fra vanskelig

Dette er fordi Ford, i likhet med de fleste andre større bilprodusenter, etterhvert har utviklet et svært omfattende modellprogram for å svare til svært varierte kundegruppers behov. Modellene kommer deretter i en mengde underversjoner, motor- og utstyrsalternativer - og til slutt kommer ekstrautstyrslistene i tillegg.

TEST: Nye Ford Kuga - sammenlignet med forgjengeren

Til enklere

Problemet er at dette har gjort det vanskeligere for kundene å velge. For har derfor forenklet produktsortimentet for å gjøre det lettere for kundene å se de relevante valgmulighetene. Dette er kombinert med en ny prisstruktur som i kombinasjon med det rasjonaliserte utvalget skal gjøre det lettere for kundene å finne ønsket kombinasjon av produkt og pris.

– I hovedsak har vi tilpasset vårt produktprogram til det vi vet om norske Ford-kunders kjøpspreferanser, sier adm. direktør Steve Kimber i Ford Motor Norge i en pressemelding. – Resultatet av dette - kombinert med den nye prisstrukturen - er at kundene enklere vil kunne finne den kombinasjonen av produkt og pris som tilfredsstiller deres behov.

Har prisene gått ned?

Bonuser og rabatter som ble gitt tidligere, skal nå i stedet benyttes til å gi lavere veiledende priser. Listeprisene går dermed ned på flere av modellrekkene; de som nevnes i denne omgang er Focus, B-Max, C-Max, S-Max samt Mondeo og Galaxy.

Konkrete eksempler

Et eksempel som gis er Ford Focus.

Vi har kjørt Ford Focus ST

Ford Focus (her i "versting-versjon" ST) er en av modellene som har fått rasjonalisert sin prisstruktur. Foto: Knut Moberg Vis mer


En 5-dørs Trend med 1.0-liters EcoBoost-motor med 100 hestekrefter hadde før omleggingen en listepris på kr. 234.100. Ny listepris fra 1. mai er kr. 223.000. Dersom kunden ønsker å gå til utstyrsnivået Sport samt 125 hester er pristillegget 10.000 kroner. Med stasjonsvogn-utgaven øker prisen med 10.000 kroner og utstyrsnivået Titanium ytterligere 10.000 kroner, slik at prisen på en 1.0-liter Ecoboost med 125 hestekrefter, utstyrsnivå Titanium og som stasjonsvogn vil ha en listepris fra 1. mai på 253.000 kroner mot tidligere 268.100. Ford har også gjort prisstegene fra en modell til den neste enklere å forholde seg til. Hvis man for eksempel ønsker å gå fra Focus til C-MAX, sammenlignbare versjoner, er pristillegget 10.000 kroner.

Neste Ford Mondeo kraftig utsatt

Kortere ventetid

En annen fordel Ford fremhever ved å innføre et enklere og mer oversiktlig produktprogram er at det vil være større mulighet for at den bilen kunden ønsker seg allerede finnes i landet. Dermed vil en ventetid, som i dag kan være ganske lang for å få en bil produsert til kundens spesifikasjoner, kunne kortes ned til dager.

Ford Escort er tilbake

Mye billigere grunnmodell

Ford Ka har fått betydelig lavere innstegspris. Foto: Knut Moberg Vis mer


Ford tok nylig grep for å styrke konkurranseevnen for minibilen Ford Ka (les vår test her). På den ene siden har de forenklet produktutvalget ved at modellen nå vil være tilgjengelig i én variant – Ford Ka Trend+ med 1,2-liters motor på 69 hestekrefter - men kundene kan fortsatt velge mellom åtte karosserifarger og tre ulike interiører.

Det mest iøynefallende er imidlertid startprisen, som gjennom denne operasjonen er senket fra 143.200 til 105.900 kroner.

– Vi valgte Ka Trend+ fordi det har vært den mest etterspurte modellen og således den flest kunder vil ha, sier markedsdirektør Geir Haugaard i Ford Motor Norge. – Ved at vi nå har senket prisen med nesten 40 000 kroner, regner vi med at Ka Trend+ blir «an offer you can’t refuse», fastslår Haugaard.