Ford Scorpio 2,0i 1995: Fusker

Bilmerke: Ford
Modell: Scorpio
Motor: 2,0 16v
Årsmodell: 1995
Kilometerstand: ca 220.000

Problem: Fusker.
Har hatt problemer tidligere med at bilen har "jukset" på lavt turtall, men etter å ha hatt den på Ford verksted 3-4 ganger, så har det blitt bra. Det var snakk om noe overslag i en coil, så de skiftet en coil, og rensket opp luftmengde føler osv, og nye plugger.

Men det er fortsatt problem nå på høyt turtall. Når jeg akselerer fullt og den passerer ca 4.500 omdreininger, så er det akkurat som om den stopper opp i akselerasjonen.

Spurte forøvrig verkstedet som hadde sett på bilen 3 ganger, og de sa at de syntes den virket helt fint. Når jeg da spesifiserte at det var ved ca 4.500 omdreininger, så sa de bare at det var unormal kjøring og at de aldri testet bilene på så høyt turtall.... Osv.

Men det jeg lurer på da, kan dette skyldes eksosen? Tror det er et lite hull rett under førersetet.

Svar: Det er ikke normalt å kjøre over lengre tid med et turtall over 4500 omdreininger, og i hvert fall ikke på en slik bil. Men det kan hende mange ganger ved forbikjøringer. Du sier at det er kanskje et lite hull i eksosen og dersom dette er før lambdasonde så kan dette føre til fusk ved belastning. Videre så vil det kanskje være feil i luftmengdeføler, temperaturføler, lambdasonde, tennplugger, tennpluggledninger eller at det er for lite brennstofftrykk. Det kan være mekanisk slitasje på kamaksel, eller i motor for øvrig så en kompresjonstest eller lekkasjetest kan være lurt å ta.