Ford S-Max godkjent som varebil

Vi har ennå ikke testet varebilutgaven av S-Max. Men med en innstegspris på 216.000 kroner er det ingen tvil om at S-Max er blant bilene som må vurderes av deg som er på jakt etter varebil.

Vis mer

Ford S-Max godkjent som varebil

  1. Store bilder


Som personbil er nykommeren og Årets bil-kårede Ford S-Max blant de aller beste kjøpene man kan gjøre hvis man vurderer en syvseters fleksibil. Nå er den 477 centimeter lange og 188 centimeter brede bilen godkjent som varebil. Rent formelt er det i første omgang kun versjonen med 1,8-liters dieselmotor og 125 hestekrefter som er godkjent. Men den norske Ford-importøren regner med at godkjenningen snart vil omfatte samtlige motoriseringer (se tabell nederst i artikkelen).

Tre utstyrsnivåer

Varebilutgavene vil bli bygget om her i landet av firmaet LaFinto i Østfold. Etter ombyggingen skal varebilen selvsagt romme den såkalte statskassen (140x90x105 cm), som er blant forutsetningene for godkjenning som varebil. Totalt skal varerommet i tillegg kunne svelge drøye 2.000 liter/to kubikkmeter.

S-Max vil kunne leveres i tre ulike utstyrsnivåer; grunnutgaven Ambiente, Trend og Titanium. Trend koster rundt 16.000 kroner mer enn Ambiente, mens Titanium øker prisen med ytterligere 13.000 kroner.

Fra 216.000 kroner

Vis mer


Prislisten for varebilutgaven av S-Max er i utgangspunktet en smule forvirrende. Rimeligste utgave er nemlig S-Max 1.8 TDCi Ambiente med 125 hestekrefter, som koster 216.000 kroner. Samme bil med 100-hesters motor koster 224.000 kroner, altså 8.000 kroner mer.

Bakgrunnen for denne ulogiske prisingen er en kampanje som i utgangspunktet vil løpe ut året. 2007-prisene er foreløpig ikke klare, men Ford-importøren forteller at 125-hesteren også i første kvartal 2007 skal markedsføres aggressivt. Det betyr at 125-hesteren også i fortsettelsen vil bli rimeligste utgave, noe som i sin tur betyr at 100-hesteren i praksis kun fremstår som listefyll.

Ikke automat foreløpig

Det er også greit å være klar over at S-Max 1.8 TDCi vil være tilgjengelig med både fem- og sekstrinn manuell girkasse. Sekstrinns girkasse forutsetter imidlertid valg av utstyrsnivå Trend eller Titanium. Forøvrig er ingen av motoralternativene foreløpig tilgjengelige med automatgir.

Vi nevner også at S-Max 2.0 TDCi vil bli tilgjengelig med partikkelfilter som ekstrautstyr. Dette koster snaue 4.600 kroner.

Mange hester for pengene

Vis mer


Legg også merke til at S-Max kan leveres med en 2,5-liters turbomotor. Denne yter hele 220 hestekrefter og vil garantert sørge for at S-Max blir en frisk fornøyelse. Pris: 290.000 kroner med høyeste utstyrsnivå. Dermed får man uvanlig mye bil, motor og utstyr for pengene. For å sette prisen i perspektiv kan vi opplyse at samme bil i personbilutførelse koster 509.000 kroner.

Utfordrer Volkswagen Touran

S-Max vil utfordre en rekke varebil-modeller, men vil først og fremst bli en stor trussel for storselgeren Volkswagen Touran, som for tiden er Norges fjerde mest solgte varebil. Men også den som vurderer varebilutgavene av Mitsubishi Grandis og Opel Zafira bør være klar over at S-Max nå er på banen.

Varebilutgaven av Ford S-Max lanseres i disse dager.

Ford S-Max varebil:
2006-Priser

 Ant. girAmbienteTrendTitanium
Bensin    
2.0 (145 hk)5235 000251 000264 000
2.5 Turbo (220 hk)6xx290 000
     
Diesel    
1.8 TDCi (100 hk)5224 000240 000x
1.8 TDCi (125 hk)*5216 000232 000x
1.8 TDCi (125 hk)*6x233 000247 000
2.0 TDCi (140 hk)**6x283 000297 000
     
Prisene gjelder for 2006, 2007-prisene er foreløpig ikke klare
Prisene er avrundet til nærmeste tusen
Ant. gir=Antall gir
*=Kampanjepriser, **=Kan fås med partikkelfilter (DPF) (ca. 4.600 kroner)


  • Store bilder av S-Max varebil finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Her er de billige toseterne
  • TEST: Ford S-Max 1.8 TDCi Trend
  • TEST: Opel Zafira OPC varebil
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder