Foto: Ford
Foto: FordVis mer

Ford S-Max: Fornyet familiefavoritt

S-Max har fått mer nytt enn diode-kjørelysene. Vi fikk prøve både EcoBoost og PowerShift.

JEREZ DE LA FRONTERA (DinSide Motor): Ford S-Max, som kom på markedet sommeren 2006, var allerede en av de beste familiefrakterne på markedet og etter vår mening den beste, sammen med nye Peugeot 5008, på kompromisset kjøreegenskaper/romslighet og komfort blant de større fleksibilene.

(Vår første og grundige test av Ford S-Max kan du lese her).

Nye drivlinjer

Nå har bilen vært gjennom en foryngelseskur som har frisket den opp både når det gjelder utseende (moderat), motorisering og utstyrsnivå. Den ansiktsløftede S-Max sto på Ford-standen under bilmessen i Genève, men allerede før utstillingen fikk vi anledning til å kjøre "nye" S-Max på sør-spanske veier. Vi prøvekjørte den både med kombinasjonen diesel og automat og med den nye EcoBoost-bensinmotoren, også med automat. Automatgirkassen er i virkeligheten en dobbeltkløtsjgirkasse à la DSG hos Volkswagen, og den går under navnet PowerShift.

Utvendig nytt

LED-kjørelys Foto: Ford Vis mer


Man skal kjenne S-Max svært godt for å oppdage de utvendige endringene. Mest iøynefallende er naturligvis de diodabaserte ("LED") kjørelysene. Disse er imidlertid ikke standard på det grunnleggende utstyrsnivået, Trend. For øvrig er både grillen og panseret lettere redesignet og gir bilen et litt skarpere oppsyn. Også baklyktene er redesignet og består nå av dioder. Nytt av året er også en kromlist som strekker seg mellom baklyktene. I bakluken er integrert diodebelysning som lyser opp i bagasjerommet. Også taket har fått en oppgradering med nye takskinner i aluminium som standard. Panoramataket, som er ekstrautstyr, er nå i en integrert del og ikke lenger todelt.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Ford
Lokkfri tankåpning - som Mondeo Foto: Ford
Foto: Ford
LED-kjørelys Foto: Ford
Foto: Ford


Fint interiør, mye plass

Interiøret er stort sett uendret, og det er like greit - det opplevdes høyverdig ved lansering og har klart seg godt mot tidens tann. En del detaljer er imidlertid oppgradert og bilen kan fint fronte andre halvpart av sin livssyklus.

S-Max kommer både som fem- og syvseter. Som vanlig i segmentet er tredje seterad forbeholdt barn eller ikke alt for storvokste voksne på ikke alt for lange turer. Men den er tilgjengelig, til glede for alle som av og til må transportere mer enn standardantallet personer (altså fem). Hva angår femseteren har den rikelig plass til familien (på to, tre, fire eller fem) og masse bagasje. Attpå til kommer den med en uttrekkbar plattform som gjør innlasting av bagasje latterlig enkel.

Fornyede motorer

Både på bensin- og dieselsiden har det skjedd saker og ting. Vi har tidligere kjørt den mest spenstige S-Max med turbo-bensinmotor på 225 hestekrefter (Den testen kan du lese her) og det var en flott kjøreopplevelse. Problemet er bare at bilen ble alt for dyr. Men nå introduserer Ford EcoBoost i Europa. Som andre bilprodusenter satser Ford på downsizing - mindre motorer, mindre utslipp, men like mye - eller mer - krefter. Resultatet for turbobensinerens del er en nedgang i pris her i landet på rundt 90.000 kroner. Når det gjelder dieselmotorene, som er resultatet av et samarbeid mellom Ford og Peugeot-Citroën, er disse blitt oppgradert for å "puste" bedre og for bedre effektivitet. Common Rail-trykket er hevet fra 1.800 til 2.000 bar og piezo-innsprøytningen foregår via åtte i stedet for seks hull i dysene - noe som forbedrer forstøvningen og dermed effektiviteten.

Se tabellen nedenfor for detaljer om motoriseringene.

Diesel med automat: Total fornyelse

Foto: Knut Moberg Vis mer


Som nevnt tilbyr nå Ford PowerShift-girkassen, hvor dobbel våtkløtsj erstatter den klassiske momentomformeren og tillater sømløse girskift - på samme måte som Volkswagen/Audis etterhvert velkjente DSG/S-Tronic. Vi kjørte S-Max utelukkende med denne girkassen og likte den i grunnen bedre i kombinasjon med bensinmotoren. Ikke for det, 2.0 TDCI med 163 hestekrefter og PowerShift går unna, men vi ble litt skuffet over responsen på gass i automatmodus. PowerShift svarer rett og slett ikke raskt nok med nedgiring. Forsinkelse ved pådrag ut fra en sving er en frustrerende følelse, og det er det vi opplevde. Det er forhåpentligvis noe som kan bedres på før bilene skal ut til kunder.

Dramatisk er dette imidlertid ikke og i det øvrige oppleves denne drivlinjen som harmonisk og kultivert - selv om vi ville gjettet på 140 hester snarere enn de offisielle 163. Men bevares, bilen vil ikke ha problemer med å holde følge med trafikken verken i Norge eller på ferietur nedover Europa. Støynivået er også imponerende lavt når man tar i betraktning det innvendige volumet. (I storebror Galaxy, som har ti centimeter mer høyde under taket, er lydnivået merkbart høyere).

EcoBoost: Fordelene fra diesel og bensin kombinert

EcoBoost er et begrep som omfatter en rekke bensinmotoriseringer hos Ford. I USA er en V6-motor på 3,5 liter fanebærer for EcoBoost som erstatter for aldrende V8-aggregater. Det er altså S-Max som introduserer EcoBoost i Europa, i form av en i utgangspunktet moderat toliters rekkefirer. Med sofistikert turbolading og direkte bensininnsprøytning formår imidlertid denne motoren - som yter 203 hestekrefter - å tilfredsstille både bensinmotor-tilhengere og dieselentusiaster. Den tilbyr nemlig godt med trekkraft fra lave turtall og god akselerasjonsevne langt opp i turtallsregisteret. Vi kjørte også denne motoren i kombinasjon med PowerShift og, selv om responsen også her kunne vært bedre ved pådrag, syntes vi det fungerte bedre enn på dieselversjonen.

Motor2.0 Duratec2.0 EcoBoost SCTI2.0 TDCi 115 hk2.0 TDCi 140 hk2.0 TDCi 163 hk
Slagvolum (ccm)1.9991.9991.9971.9971.997
effekt (Hk)145203115140163
Dreiemoment (Nm)190300300320340
Dreiemoment - turtall4.5001.750-4.5001.500-2.2501.750-2.7502.000-3.250
Toppfart (km/t)197221182196205
0-100 km/t (sek.)10,98,512,210,29,5
GirkasseMan. 5Powershift 6Man. 6Man.6Man.6
Alt. girkasse---Powershift 6Powershift 6
Vekt (lkg)1.6051.6761.6901.6901.690
Forbruk - blandet (liter/mil)0,820,810,570,57 / 0,60,57 / 0,6
CO2, blandet (gram/km)189189152152 / 159152 / 159


En fryd å kjøre

Noe av det som har kjennetegnet Ford S-Max fra starten er at den har vært eksepsjonelt velkjørende til fleksi/flerbruksbil å være. Den var forfriskende fri for duving, dykking og krenging, også ved aktiv kjøring. I tillegg var styringen fin og presis, ga tilstrekkelig med tilbakemeldinger og tillot, i samarbeid med det vellykkede understellet, dynamisk svingkjøring man ikke skulle forvente tatt i betraktning bilens vekt, dimensjoner og relativt høye tyngdepunkt. Vi kan etter prøvekjøringen konstatere at disse gode kjøreegenskapene er intakte, og at S-Max snart fire år etter lanseringen fortsatt er best i kategorien på kjøreegenskaper. Så deler den da også plattform med den svært velkjørende Mondeo.

Mer og nytt utstyr

Lokkfri tankåpning - som Mondeo Foto: Ford Vis mer


Drivstofftank uten lokk, som dessuten forhindrer feilfylling, er nå standard på S-Max - dette ble introdusert på dagens Mondeo. Av annet nytt utstyr har vi allerede notert diode-baklysene. Når man går opp fra det (allerdede greit utstyrte) nivået Trend, kommer man til Titanium. Her finner vi som standard nye 17-toms alufelger, nytt Sony-lydanlegg, fartsholder og -begrenser, diode-kjørelys og interiørbelysning samt senterkonsoll i pianolakk. Her er det også nytt med integrerte oppbevaringsrom i taket samt barnespeil i tillegg til vanlig ryggespeil. Neste nivå, Titanium S, har det meste av utstyr og en mer sportslig avstemt fjæring. Nytt på dette nivået er 18 toms alufelger og mer sporty utvendig styling.

Konkurrenter

Foto: Knut Moberg Vis mer


Ford S-Max er den største av de bilene vi kaller fleksibiler og er på grensen til å havne i kategorien store flerbruksbiler. Der heter imidlertid Fords aktør Galaxy. Den har vi også kjørt i oppgradert utgave - det skal vi komme tilbake til. S-Max' konkurrenter heter, i fleksibilsegmentet, Volkswagen Touran - som begynner å trekke på årene, Opel Zafira, Citroën Grand C4 Picasso, Peugeot 5008, Toyota Verso, nye Renault Grand Scénic og Mitsubishi Grandis. Hvis vi skulle velge bil i dette segmentet i dag (med forbehold om Renault Grand Scénic, som vi ennå ikke har testkjørt), ville valget stått mellom S-Max og Peugeot 5008. Vi vil om kort tid komme tilbake med en utførlig test av sistnevnte.

Norgeslansering av fornyede S-Max skal komme i gang i april med aktiv markedsføring fra mai måned. Prisene, som ikke ble øket ved nyttår, heves i anledning ansiktsløftningen med 1 til 1,5% i forhold til dagens nivå. Det betyr at innstegsprisen kan komme til å ligge på cirka 365.000 kroner - pluss de sedvanlige ekstrautgiftene. (Altså totalt fra 370.000 pluss). Sprekere motor og mer utstyr gjør at man raskt bikker 400.000 kroner.

Men totalt sett er S-Max svært attraktiv og det blir en sterk femmer.