Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Ford Ranger Wildtrak: Litt av en tøffing

I november annonserte Ford den siviliserte arbeidshesten Ranger. I Genève sto Wildtrak.

Dette er en viktig bil for Ford. I mange land er pickup-en den viktigste biltypen på markedet og i vesten - og da særlig i Nord-Amerika - har den rollen som familiebil for folk med plasskrevende fritidsaktiviteter. Vi skrev i november at nye Ford Ranger skal lanseres i 180 markeder, så dette er en virkelig verdensbil.

Ikke USA

Det er derimot langt fra noen amerikaner, om du trodde det. Bilen er designet og utviklet i Australia og den vil ikke engang bli tilbudt for salg i USA, noe som visstnok frustrerer mange Ford-kunder der.

Avansert versjon

På bilutstillingen i Genève sto Europa-versjonen klar. Den bronse-oransje tøffingen som ble presentert går under navnet Wildtrak. Det er den mest avanserte utgaven og har relativt høyteknologiske spesifikasjoner. Den har også nærmest personbil-aktige egenskaper både når det gjelder interiør og motorisering. Interiøret er selvsagt av den røffe typen, men utseendemessig har den en god del til felles med Fords personbiler. Wildtrak har setetrekk i skinn/stoffkombinasjon.

Interiør som i en personbil: Ford Ranger Wildtrak Foto: Ford Vis mer


Det tilbys bluetooth®audio streaming, USB og iPod-tilkobling. Stemmestyring for radioen, CD-spilleren, iPod- og USB-forbindelsene er også tilgjengelig og styrer i tillegg både klimaanlegg og mobiltelefon. Navigasjon med femtoms fargeskjerm står også på listen.

Ford Ranger Wildtrak i Genève:

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg



Kraftpakker

Innstegsmotoren er den såkalte Dagenham-dieselen med 2,2 liter slagvolum, 375 newtonmeter dreiemoment og 150 hestekrefter. For de som synes de trenger heftigere saker, tilbys en kraftpakke med fem sylindre, 3,2 liter slagvolum, 200 hestekrefter og 470 newtonmeter dreiemoment.

Fords promosjonelle video:


3.350 kg tilhengervekt

Ford Ranger tilbys både med singelkabin, forlenget kabin og dobbelkabin. Den kan fås med bakhjulsdrift og firehjulsdrift. Wildtrak-versjonen vi ser her har firehjulsdrift og dobbelkabin og er utstyrt med 18-tommers aluminiumsfelger. Den har de aktuelle elektroniske sikkerhetssystemene som ESP (antiskrens) og nedoverbakke-assistent som sørger for nedgiring i stedet for det motsatte. Bilen kan for øvrig trekke opptil 3.350 kilo og på planet kan det lastes halvannet tonn.

Nye Ford Ranger vil tilbys i Europa mot slutten av året - her må vi smøre oss med tålmodighet til neste år.

Fords egne bilder:

Foto: Ford
Interiør som i en personbil: Ford Ranger Wildtrak Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford