"21. århundre-tøff", ifølge produsenten. Nyttig kraftpakke, uansett. Foto: Ford
"21. århundre-tøff", ifølge produsenten. Nyttig kraftpakke, uansett. Foto: FordVis mer

Ford Ranger: Råsterk tøffing

Tøff i det 21. århundret. Slik beskriver Ford den nye Ranger-stilen. Men dette er mye mer enn det.

Ford har lagt seg til vanen å vise frem nyheter mye lenger tid i forveien enn de fleste konkurrentene. Det var tilfellet med nye nylig lanserte C-Max og Grand C-max og med nye Ford Focus - som kommer på markedet tidlig i 2011, men som ble vist frem første gang i Detroit for snart et år siden.

Når det gjelder Ford Ranger, arbeidshesten fra Ford som skal konkurrere blant annet med Toyota Hi-Lux og VW Amarok, gjentar nå historien seg. De første eksemplarene skal faktisk ikke leveres til kunder her i Europa før tidlig i 2012.

Hvem vil ha pickup?

Er det så noe å vente på? Vel, bortenfor det tøffe ytre er det ingen tvil om at dette er noe nytt og antakelig spennende for alle som har behov for en minilastebil som kan brukes som personbil, men også frakte ganske store lass av hva det måtte være. Altså en Pickup. Denne bilkategorien har utviklet seg en hel del de seneste årene selv om de her til lands først og fremst fortsatt betraktes og benyttes som arbeidshester mens de i Nord-Amerika i en ganske stor grad fyller rollen som familiens bil beregnet på fritidsaktiviteter.

Bjørnekraftig

Når det gjelder Ford Ranger slår det oss, når vi studerer spesifikasjonene, at dette er et temmelig annerledes produkt enn det vi omtalte i 1999, da det kom en helt ny Ranger. Dengang var det snaut med krefter under panseret, men OK, bilene var letter også. Ikke desto mindre er det imponerende saker Ford disker opp med når det gjelder toppmotorisering: Fem sylindre, 3,2 liter slagvolum, 200 hestekrefter og 470 newtonmeter dreiemoment - her har vi krefter som rekker langt, og de er tilgjengelige både med bakhjulsdrift og forhjulsdrift.

Foto: Ford
Foto: Ford
"21. århundre-tøff", ifølge produsenten. Nyttig kraftpakke, uansett. Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Ta det med ro: Rattet kommer på riktig side hos oss... Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford


Bærer og drar: 1,5 tonn og mer enn tre tonn.

Og langt rekker de; nyttelast på nye Ranger, selvfølgelig avhengig av versjon, er på opptil 1,5 tonn. Nøyaktig tilhengervekt vet vi ikke, men den blir høyere enn i dag, altså mer enn tre tonn, som er hva dagens Ford Ranger kan trekke (med brems, selvsagt). Den mer moderate motoriseringen er heller ingen svekling for øvrig; det er en firesylindret 2.5 Duratorq med 150 hk og 375 Nm.

Både røff og sivilisert

Ta det med ro: Rattet kommer på riktig side hos oss... Foto: Ford Vis mer


Ford hevder i større grad å ta innover seg at pickupen ikke utelukkende benyttes i "embeds medfør", men at den skal ha en viss grad av personbilegenskaper og komfort. Selvsagt er både materialer i interiøret, seter og betjening utformet med røff behandling for øye, men bilen har også fått moderne sikkerhetsfunksjoner som antiskrens- og stabiliseringssystemer som skal hjelpe til å hindre utforkjøringer og rundvelt. Også stemmekontroll og ryggekamera innføres.

Nye Ford Ranger er et globalt kjøretøy - med unntak av USA, hvor den visstnok ikke blir tilgjengelig - og skal lanseres i hele 180 markeder i verden. Det skal skje om cirka et år, altså sent i 2011. Som tidligere nevnt: Hit kommer den ikke før i 2012.

Les våre pickuptester:

Volkswagen Amarok er helt ny og sannsynligvis den mest aktuelle konkurrenten. Følg med: Vi tester den om kort tid! For øvrig har vi dekket de seneste utgavene av de følgende:

Toyota Hilux - kraftig 2009-modell med automat

SsangYong Actyon

Nissan Navara

Mitsubishi L200

Mazda BT50, tvilling til dagens Ford Ranger (og etterfølgeren til B2500).